موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین


موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین

قزوین – ایرنا – همزمان با افزایش 20 درصدی آمار بستریان مبتلا به کرونا در استان، زنگ خطر شیوع موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در استان قزوین به صدا درآمد.

به گزارش ایرنا، به رغم هشدارها و تذکرات مکرر مدیران و رسانه ها مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز مردم از سفرهای غیرضروری و حضور در تجمعات، متاسفانه در تعطیلات نوروزی شاهد افزایش مسافرت ها و به دنبال آن افزایش آمار بستری ها و مبتلایان به کرونا در استان هستیم.

در تازه ترین گزارش ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان، برگزاری مراسم خاکسپاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اهالی روستای فیشان در الموت شرقی موجب شناسایی ۲۳ بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در این منطقه شده و رنگ کرونایی الموت را به نارنجی تبدیل کرده است.

موضوعی که فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با ویروس کرونای استان قزوین را بر آن داشت تا برای خروج مسافران از الموت ضرب الاجل تعیین کند و خط و نشان بکشد.

به گفته منوچهر حبیبی اگر این روند ادامه یابد به زودی پیک چهارم کرونا در انتظار مردم الموت و استان قزوین است که خطرناک و کرونای جهش یافته بوده و بسیار نگران کننده است.

افزایش ۲۰ درصدی روند بستری های کرونا در قزوین زنگ خطر جدی است

جانشین ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان قزوین با گلایه از شهروندانی که مصوبات ستاد مقابله با کرونا را جدی نمی گیرند، افزود: به دنبال عادی‌انگاری مردم، آمار بستریان مبتلا به کرونا در استان طی چهار روز گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و از ۱۹۰ نفر به ۲۳۰ نفر رسیده است.

حبیبی اضافه کرد: در صورت ادامه عادی‌انگاری مردم، وضعیت رنگ‌بندی استان در خوش‌بینانه‌ترین حالت نارنجی خواهد شد اما اگر سفرها و مسافرت‌ها همچنان ادامه داشته باشد وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان قرمز می‌شود.

موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین

وی ادامه داد: هم اکنون بر اثر این مسافرت‌ها، مناطق الموت و طارم در استان قزوین جزو مناطق خطرناک از بابت شیوع کرونا هستند و در یک روستای این منطقه به نام فیشان حدود ۵۰ درصد جمعیت به کرونای انگلیسی مبتلا شده اند.

معاون استاندار قزوین ادامه داد: عامل انتشار ویروس در این روستا بی توجهی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا و برگزاری مراسم ختم بوده که موجب آلوده شدن ۲۳ تن از روستاییان به ویروس جهش یافته شده است.

حبیبی اضافه کرد: برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در منطقه، اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شد و ضرب الاجل دوروزه برای خروج مسافران از بخش الموت شرقی و غربی تعیین گردید.

حبیبی ادامه داد: به دستگاه های اجرایی استان از جمله شهرداری و فرمانداری قزوین و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز اعلام شد اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار داشته باشند و از برگزاری مراسم استقبال از بهار که موجب تجمع شهروندان می شود و تبلیغ برای تورهای گردشگری و اقامت در هتل ها و مهمانپذیرها اجتناب نمایند.

کلیه مسیرهای منتهی به الموت غربی و شرقی مسدود شد

فرماندار شهرستان قزوین در این خصوص گفت: با توجه به وضعیت شهرستان قزوین از نظر شیوع ویروس کرونا و شناسایی ۲۳ فرد مبتلا به ویروس جهش یافته در روستای فیشان، دیروز جلسه قرارگاه مقابله با کرونا تشکیل شد و طبق مصوبه این جلسه، از امروز ممنوعیت ورود خودروها با پلاک غیر بومی به بخش های الموت غربی و شرقی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اجرا گردید.

محمد شفیعی اضافه کرد:طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین از صبح امروز کلیه مسیرهای منتهی به الموت غربی و شرقی مسدودش شده است و از ورود پلاک های غیر بومی به بخش جلوگیری به عمل می آید.

رئیس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای شهرستان قزوین ادامه داد: با رانندگان دارای خودروهایی با پلاک غیر بومی که اصرار بر ورود به بخش های الموت غربی و شرقی داشته باشند به دلیل تمکین نکردن به قوانین و مصوبات ستاد کرونای شهرستان قزوین برخورد قانونی خواهد شد.

موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین

وی درباره علت شیوع گسترده و غیرمنتظره کرونای جهش یافته در الموت، گفت: در روزهای نوروز موجی از جمعیت ساکن تهران و قزوین به روستاهای الموت سرازیر شد که جنبه گردشگری نیز نداشت و بیشتر به منظور سرکشی، زیارت قبور و دید و بازدید از خانواده‌ها و اقوام انجام شد و به دنبال آن ناگهان با شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته مواجه شدیم.

فرماندار قزوین اضافه کرد:متاسفانه در این میان عادی انگاری مردم و از سوی دیگر اعلام وضعیت رنگ بندی زرد برای شهرستان و استان موجب شد که مردم مصوبات و تذکرات را جدی نگیرند و در نهایت، ناگهان با شیوع موج جدید کرونا در استان رو به رو شویم.

وی اضافه کرد: اگر هم اینک اقدامات پیشگیرانه لازم در دستور کار قرار نگیرد و مردم نیز تذکرات و هشدارها را جدی نگیرند به سرعت وضعیت استان به قرمز تبدیل می شود و دیگر اقدامات سلبی و قهری فایده ای نخواهد داشت.

انفجار کرونایی طی روزهای آینده در راه قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در این باره گفت: با توجه به شیوع موج جدید کرونا در استان با منشا روستای فیشان در الموت و تغییر وضعیت این بخش به نارنجی باید هرچه سریعتر نسبت به تخلیه این روستا و روستاهای همجوار آن اقدام شود در غیر این صورت با انفجار کرونایی در روزهای آینده مواجه خواهیم شد.

قدرت الله مهدیخانی اضافه کرد:‌ متاسفانه روستای فیشان که فقط ۵۰ نفر جمعیت دارد، در روزهای اخیر ۲۰۰ نفر مسافر پذیرفته و همین موضوع منجر به شیوع ویروس جهش یافته در آن شده است.

موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین

قدرت‌الله مهدیخانی افزود: طی بازدیدی که از این روستا به همراه تیم دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین صورت گرفت مقرر شد تخلیه هر چه سریع‌تر روستا در دستور کار ستاد عملیات پاسخ به بحران استان قزوین قرار گیرد و تا اطلاع ثانوی هر گونه ورود و خروج به این روستا ممنوع شود.

به رغم تمامی تذکرات و هشدارها سفرهای نوروزی در استان قزوین ظرف ۱۰ روز اخیر و از ۲۵ اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۷ درصد بیشتر و تقریبا ۲.۵ برابر شده است.

عادی انگاری مردم و بی توجهی به مصوبات کرونا از یک سو و اعلام وضعیت زرد رنگ بندی کرونا از سوی دیگر موجب شده است تا موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در راه استان قزوین باشد که اگر همین امروز برای مقابله جدی با آن اقدام نشود فردا دیر خواهد بود و با خستگی کادر درمان و همراهی نکردن اصناف، بازاریان و کسبه مواجه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم