احکام اسلام و معارف دین در زمان غیبت امام، تعطیل نیست


احکام اسلام و معارف دین در زمان غیبت امام، تعطیل نیست

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: سبک زندگی در دوران غیبت امام زمان(عج) تعطیل نشده و این گونه نیست که احکام اسلام و معارف دین مربوط به زمان حضور امام باشد و در زمان غیبت تعطیل است.

حجت الاسلام"احمد شیخ بهایی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تبریک سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام مانند سبک زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و هنر معصومین در این است شباهت خود را به پیامر به حد اعلی رساندند.

وی افزود: آنچه که مبنای زندگی پیامبر و همه ائمه بوده ولو در ظواهر تفاوت هایی وجود داشته این است که اساس کار بر ایمان به خدا، قرآن، قیامت باشد و در عمل توجه داشتند گناهان مطلقا اتفاق نیفتد و همه واجبات انجام شود.

شیخ بهایی تصریح کرد: تکلیف ها در شرایط مختلف متفاوت می شود مانند فردی که در سفر باید نماز دو رکعتی و در غیرسفر نماز چهار رکعتی بخواند اما بندگی در این است نماز را بخواند و به تکیف عمل کند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: کسی مانند امیرالمومنین علیه السلام زمانی باید در جنگ شمشیر بزند، زمانی در خانه بنشیند و زمانی حکومت را به دست بگیرد و این شرایط مختلف است که تکلیف را عوض می کند اما اصل عمل به تکلیف در زندگی همه در اوج است؛ یعنی بندگی خدا و این سبک زندگی است.

وی افزود: این سبک زندگی در دوران غیبت امام زمان(عج) تعطیل نشده و این گونه نیست که احکام اسلام و معارف دین مربوط به زمان حضور امام باشد و در زمان غیبت تعطیل است.

شیخ بهایی ادامه داد: همه معارف دین از عبادات تا احکام اجتماعی، معاملات، ارتباطات خانوادگی و آنچه اسلام بیان کرده در زمان غیبت امام نیز باید با توجه به شرایط اجرا شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی های جامعه مهدوی گفت: اگر نگاه کنیم از دعاهای حضرت مهدی(عج) برمی آید آرمان و آرزوی حضرت چیست که در دعا جلوه گر می شود؛ در دعایی از صاحب الزمان، درخواست خودسازی و جامعه سازی از خدا را می بینیم، این عناوین که خداوند به ما توفیق طاعت، استقامت در مسیر مستقیم و ... را عطا کند در خودسازی بسیار موثر است.

وی افزود: حضرت در این دعا همه اقشار جامعه و همه موارد را در نظر می گیرد و در آرمان زندگی مهدوی این است همه انسان ها طوری تربیت شوند که پاکی در چشم، در گوش، زبان و پاکی در اقشار مختلف جامعه جریان داشته باشد.

شیخ بهایی تصریح کرد: اگر بخواهیم در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) جزو یاوران حضرت و در جبهه ایشان باشیم، باید در دوران غیبت خودمان را آماده کنیم؛ منتظر به کسی نمی گویند که ساکن بنشیند و آمادگی نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه کرمان بیان کرد: اگر می خواهیم منتظر واقعی باشیم باید زندگی مان را شبیه زندگی امام زمان(عج) بکنیم تا وقتی که ایشان ظهور می کنند، ادامه همین مسیر را برویم، نه اینکه تازه بخواهیم از صفر شروع کنیم یا خدای نکرده در جبهه مخالف حضرت قرار بگیریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره «مژگان زن رضا پروانه» سریال پوست شیر بعد 2 سال / چجوری این همه تغییر کرد ؟! ...