چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا


چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا

خمین - ایرنا - بهار با طراوت، سرسبزی و نشاط عجین شده اما با آمدن سال جدید و اوج گرفتن دوباره کرونا در خمین، این شهر در فهرست رنگ‌بندی وزارت کشور قرمز اعلام شده و روزهای سختی را از سر می‌گذراند.

خیز پرشتاب کرونا در زادگاه امام راحل این روزها سیلی محکمی بر چهره شهر است به‌طوری که بیمارستان‌ها در فرصت کوتاه بعد از تعطیلات نوروزی مملو از بیماران شده و دوباره شمار فوتی‌ها روند افزایشی به خود گرفته است و این شرایط غم بار حاصل برخی رفتارهای غیرمتعهدانه شهروندان در انجام دید و بازدیدها و مسافرت‌های نوروزی، رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن ماسک است.

با گذشت بیش از یک سال از حضور ناخوانده کرونا در کشور و تجربه پیک‌های متعدد این بیماری، این بار سویه انگلیسی کووید ۱۹ با سرعت انتقال بالا و شدت بیماری بهار امسال در نقاط مختلف کشور از جمله خمین می‌تازاند و قربانی می‌گیرد و دیدن تصاویر دردناک از بیماران بستری و حال و روز خانواده جان باختگان کرونایی شیرینی و حلاوت سرسبزی طبیعت را از یاد شهروندان برده است و شاید امروز مهمترین سئوال این باشد که آیا بهره‌گیری از لذت چند روزه سفر و دید و بازدید نوروزی ارزش آن را داشت که امروز آژیر همه‌گیری کرونا رنگ تمامی شهرها را به سرخی برساند.
ارزیابی کوتاه از حال و هوای پست‌های سیزده‌بدر، دورهمی‌های شلوغ و سفرهای نوروزی پیچ‌های شماری از همشهریان که بسیاری از آن‌ها امروز به الصاق آگهی و پیام تسلیت عزیزان تغییر کرده تنها بیانگر آن است که کرونا به هیچ کس شوخی ندارد و اگر لحظه‌ای غفلت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ببیند داغی به وسعت یک عمر پشیمانی برای فرد خاطی باقی خواهد گذاشت.

شهرستان خمین در آستانه سال نو، تنها منطقه در استان مرکزی بود که در رنگ‌بندی وزارت بهداشت و درمان در فهرست شهرهای نارنجی قرار گرفته بود و سایر مناطق استان زرد و آبی بودند بنابراین نوروز را با دایره‌ای از محدودیت‌های تردد آغاز کرد اما، با وجود اعلام شرایط زدادگاه امام راحل مسافران بی‌اعتنا به اخبار اعلامی با حضور پرتعدادشان در این شهر بار دیگر فرصت جولان برای کرونا را سرعت بخشیدند و نشان دادند که برایشان ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ در حد یک تیتر خبری ارزش دارد.
حضور خودروها با پلاک غیربومی پیش از تحویل سال نو به خمین آغاز شد و در ایان تعطیلات نوروزی به اوج خود رسید و با وجود اعمال محدودیت و فعالیت‌ دوربین‌ها این بار انگار که شهروندان خمینی و مسافران نوروزی در تیم کرونا یارگیری کرده و از ترس جریمه شدن راه فرار در کوچه پس کوچه های شهر می‌جستند تا مبادا دید و بازدیدها قضا شود، غافل از اینکه کرونا رکبش را با عیدی بستری و فوتی در فاصله کوتاهی از تعطیلات به کامشان نشاند.

چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا
سه روز پس از پایان تعطیلات نوروز چهره خمین از اینهمه غفلت، بی احتیاطی و خواب خرگوشی برافروخته شد و عصبانیت خود را در گوش شهر فریاد زد و اکنون مردم مانده‌اند و محدودیت‌های شدید و شمار بیماران که روز به روز افزایش می‌یابد و بار دیگر در این بازی غفلت خشک و تر با هم سوختند و تاوان این سهل‌انگاری را کسبه با پایین امدن کرکره مغازه‌ها و بسیاری از افرادی که پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند با رنج بیماری و مرگ عزیزانشان می‌پردازند.
مجوز سفرهای نوروزی از سوی برخی مسئولان اگرچه خطای بزرگی بود اما تیر خلاص را خود مردم رها کردند و به سفرها و بازدیدهای نوروزی رفتند و با وجود اینکه می‌دانستند کرونا تمام نشده ماسک‌ها را کنار زدند، حالا نباید دنبال مقصر گشت یا اشتباه را به گردن یکدیگر انداخت، خزانی که در بهار خمین با بیماران کرونایی شکل گرفته داستانی غم بار است که همه باید از ان درس عبرت بگیرند.

دیدن برخی بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان‌های خمین که در بخش آی سی‌یو اکسیژن گدایی می کنند و شیون و زاری خانواده‌هایی که عزیزانشان در دامن خاک نهفته‌اند شاید سیلی محکمی برای کسانی باشد که هنوز کرونا را جدی نمی‌گیرند و با رفتار غیرمسئولانه هیزمی بر آتش این ویروس بی‌رحم و خطرناک شده‌اند.

چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا

بهار قرمز خمین وهم انگیز شده است
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: بهار امسال در خمین با تاخت و تاز ویروس کرونا شرایط وهم انگیزی دارد به‌طوری ۱۰۱ بیمار کووید ۱۹ در تعطیلات نوروزی برای این شهر رقم خورده و روز به روز بر وخامت اوضاع افزوده می‌شود.
دکتر «مجتبی دیده‌دار» افزود: ۱۶ درصد از این بیماران مسافر و میهمان نوروزی بوده‌اند و روند صعودی بستری بیماران کرونایی در شهرستان ادامه دارد و برخلاف تذکرات و هشدارهای مستمر، بخش کرونا بیمارستان امام خمینی(ره) در حال پر شدن است.
وی گفت: هموطنانی که از سفر برگشته‌اند به‌دلیل احتمال آلوده بودن به ویروس حداقل تا پنج روز باید از حضور در اجتماع و دورهمی ها اجتناب کنند و اگر هریک از علایم بیماری کرونا نظیر سرفه، بدن درد و کوفتگی بدن را داشتند به مراکز ۱۶ ساعته برای انجام آزمایش رایگان تشخیص کرونا مراجعه کنند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین ادامه داد: مردم باید بدانند که آژیر بحران در خمین به صدا درآمده و مبادا در روزهای پایانی ماه شعبان جشن‌ عروسی برپا شود و ای کاش شهروندان در پاسخ به افراد غافلی که رفتارهای پرخطر و میهمانی بر پا می‌کنند این باشد که از حضور در جشن و ضیافت آنان پرهیز کنند تا شاید به خود بیایند.
دیده‌دار گفت: به نظر می‌رسد که زادگاه امام راحل در ابتدای بحرانی جدی از بیماری است که در هفته آتی از راه می‌رسد و همکاری مردم برای کنترل بحران و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر در سلامت شهروندان امری ضروری است.
وی افزود: تاکنون پنج هزار و ۴۴۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در این شهرستان انجام شده و یک‌هزار و ۹۷۶ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین کفت: یک‌هزار و ۷۳۱ بیمار کووید ۱۹ در شهرستان بهبود یافته‌اند و از بیمارستان مرخص شدند و ۱۱۹ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
دیده‌دار ماندن در خانه، استفاده از ماسک در خارج از منزل، پرهیز از حضور در اماکن پر ازدحام و رعایت موازین بهداشتی را، راهکارهای بهبود وضعیت خمین در رنگ بندی کرونا بیان کرد.

وی عنوان کرد: کرونا را باید جدی گپرفت و محدودیت‌های اعمال شده را مسئولانه رعایت کرد و نباید به گونه‌ای رفتار شود که بهار امسال در زندگی بسیاری از خانواده‌ها خاطراتی سیاه به جا بگذارد.

چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا

خمین از شرم رفتار غیرمسئولانه در قبال کرونا قرمز شده است
فرماندار خمین با اشاره به وضعیت قرمز این شهرستان در رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا فعالیت اصناف گروه‌های ۲، سه و چهار در خمین تا اطلاع ثانوی و بهبود وضعیت این شهرستان تعطیل شده است و اگر محدودیت‌های اعمال شده به درستی رعایت نشود بحران غیرقابل کنترل در راه است.
«احمد طهرانی» افزود: انتظار می‌رود با تعطیلی اصناف مشمول محدودیت و همراهی مردم بتوان زادگاه امام راحل را از شرایط قرمز به نارنجی و زرد بازگرداند چرا که با محدودیت امکانات بهداشتی و درمانی تداوم روند فعلی در افزایش بیماری برای این شهرستان خطرناک است و پاسخگویی به بیماران نیازمند خدمات سلامت بیش از این ممکن نیست.
وی ادامه داد: گروه مشترک بازرسی وضعیت فعالیت مشاغل اعلام شده را رصد می‌کنند و در صورت تخلف از سوی اصناف، واحد صنفی متخلف مهر و موم و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
فرماندار خمین گفت: با توجه به افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در این شهرستان و تکمیل ظرفیت بیمارستان و بخش‌های ویژه و خستگی و کاهش توانایی مدافعان سلامت در ارایه خدمات به بیماران کووید ۱۹ از شهروندان درخواست می‌شود موازین بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.
طهرانی اضافه کرد: شهروندان خمین باید از تردد غیرضروری در شهر تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و در صورت انجام کارهای ضروری از ماسک استفاده کرده و توصیه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه دورهمی های خانوادگی یکی از عوامل مهم گسترش بیماری کرونا است، افزود: خانواده‌ها به‌طور جدی از حضور در اجتماعات خانوادگی و به ویژه جشن‌های عروسی پرهیز کنند.
فرماندار خمین تاکید کرد: در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان، محدودیت‌های تردد در سطح شهر و فعالیت اصناف افزایش پیدا می‌کند.

چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا

۲ هزار و ۹۰ آزمایش تشخیصی سریع کرونا در تعطیلات نوروزی خمین
سرپرست معاونت بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۲ هزار و ۹۰ آزمایش سریع تشخیصی کرونا در ایام تعطیلات نوروزدر قالب طرح شهید سلیمانی در مناطق شهری و روستایی شهرستان انجام شده است.
دکتر «ابوذر صباغی» ادامه داد: نتیجه ۴۴۱ آزمایش مثبت اعلام شده و ۴۰ درصد این مبتلایان مسافر و یا میهمان بوده‌اند که این مسئله تاثیر مخرب سفر و دورهمی‌ها را در انتشار بیماری بیان می‌کند.
وی از موفقیت طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب تیم های رهگیری و مراقبت و شناسایی زودهنگام در این شهرستان خبر داد و افزود: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از آذر ماه پارسال آغاز و تاکنون هفت هزار و ۶۲۸ آزمایش رپید(سریع) در شهرستان خمین انجام شده است.
صباغی گفت: با اجرای طرح شهید سلمیانی در خمین یک هزار و ۱۵۸ بیمار کووید ۱۹ شناسایی شدند.

چهره برافروخته بهار خمین از سیلی کرونا
به گفته مسئول آرامستان باغ رضوان خمین اگر مردم احساس خانواده‌هایی که عضوی را به‌دلیل کرونا فرصت حیات را از دست داده، درک می کردند هرگز ماسک را از روی صورت بر نمی‌داشتند.
«ناهید سلیمانی» افزود: در قاب این روزها بسیاری از فرزندان را می‌توان دید که به دلیل شیوه کرونا با پدر و مادرشان وداع می‌کنند واین صحنه های تلخ نمی‌تواند هیچ توجیهی را از زیرپا گذاشتن پروتکل‌ها پذیرا باشد.
وی تاکید کرد: وقتی با یک تکه پارچه به نام ماسک می‌توان در سلامت زندگی کرد، چرا برخی افراد ترجیح می دهند با یک شادمانی کوچک مثل حضور در جشن عروسی، لباس سفید مرگ بر تن خود و دیگران کنند.

خمین واقع در جنوب استان مرکزی است که ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.

کرونا از اسفند ماه ۹۸ در کشور شیوع یافت و استان مرکزی پس از قم دومین کانونی بود که این بیماری در آن مشاهده شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تمامی شهرستان‌های استان مرکزی در روز ۱۸ فروردین ماه جاری در شرایط قرمز کرونا قرار گرفته است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره سوسانو بعد از گذشت 18 سال این شکلی شد!