نیمی از ظرفیت سد بوستان کلاله مملو از رسوب است


نیمی از ظرفیت سد بوستان کلاله مملو از رسوب است

گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که نیمی از ظرفیت 54 میلیون متر مکعبی سد بوستان در شهرستان کلاله به دلیل انتقال گل و لای از بالادست مملو از رسوبات است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سیدمحسن حسینی در دیدار با فرماندار کلاله اظهار داشت: وجود خاک های لسی و اراضی شیب دار فراوان موجب شده با هر بارش باران، این خاک ها شسته و روانه رودخانه ها و سدهای منطقه از جمله بوستان شود.

وی تاکید کرد : توجه و سرمایه گذاری بیش از گذشته برای اجرای طرح های ساماندهی اراضی شیب دار برای رفع همیشگی این مشکل ضروری است.

مطابق گزارش شرکت آب منطقه ای گلستان، حجم آب ذخیره شده در پشت سد بوستان واقع در شهرستان کلاله در پایان سال قبل ۱۰.۵ میلیون متر مکعب آب معادل ۳۴ درصد ظرفیت بود.

حسینی همچنین با اشاره به این که اقتصاد اصلی ساکنان گلستان بر پایه کشاورزی استوار است، گفت: در عین حال نقشه راه مشخص برپایه منابع پایدار از جمله آب در استان به چشم نمی خورد به عنوان نمونه در سال های اخیر برنامه گسترش زراعت چغندرقند که آب بَر است ( هر هکتار زراعت چغندرقند بیش از ۲۰ هزار متر مکعب آب نیاز دارد) در گلستان انجام می شود.

وی تاکید کرد که تداوم زراعت محصولات آب بر از جمله چغندرقند و برنج، منجر به نابودی آبخوان های استان و در نتیجه نشست زمین می شود.

به گفته وی در نیمه نخست سال آبی جاری ( مهر تا اسفند ۹۹) ذخیره آبخوان های عمیق و کم عمق استان حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب معادل نسبت به دوره بلند مدت هشت درصد کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین در نشست جداگانه با ائمه جمه شیعه و سنی کلاله با تشریح وضعیت منابع آبی استان و این شهرستان، خواستار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی برای منابع آب استان و ضرورت مصرف مناسب در بخش های کشاورزی و شرب شد.

مطابق داده‌های شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون متر مکعب آب سطحی، ۸۴ درصد به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می شود.

میانگین سرانه آب تخصیصی برای هر گلستانی بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ متر مکعب در سال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟