مرمت بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد فراهان کلید خورد


مرمت بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد فراهان کلید خورد

اراک - ایرنا - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان گفت: مرمت بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد این شهرستان با هدف حفظ آثار تاریخی کلید خورد.

«سعید نیکنام» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای این عملیات مرمت پیش‌بینی شده است.
وی اظهارداشت : حمام تاریخی روستای ولاشجرد متعلق به دوره قاجار است که حدود ۳۰۰ مترمربع وسعت دارد و سال ۹۷ با شماره ۳۲۳۱۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان خاطرنشان کرد: در این عملیات مرمتی ابتدا بام حمام سبک‌سازی می‌شود و پس از آن بام و دیوارها با کاهگل ترمیم خواهد شد.
نیکنام گفت: بخشی از این حمام تاریخی از جمله پشت‌بام با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیون ریال سال ۹۸ مرمت شد و اکنون نیز مجدد مرمت کامل بام در دستور کار قرار گرفته است.
️وی در خصوص ساختار این حمام تاریخی توضیح داد: در گذشته آب مورد نیاز حمام از بستر جاری قنات روستای ولاشجرد تامین می‌شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان خاطرنشان کرد: معماری بنای این حمام تاریخی به شکلی است که به لحاظ تامین آب و حفظ گرما و حرارت، کف حمام حدود ۲۲ و نیم متر از کف خیابان پایین‌تر ساخته شده است و اختلاف سطح برای جلوگیری از تغییر دمای متعارف و متناسب در درون حمام و نیز ایجاد تعادل بین هوای برودتی و حرارتی به گونه‌ای که افراد هنگام ورود و خروج در معرض تغییر ناگهانی هوا قرار نگیرند، ایجاد شده است.
️نیکنام اضافه کرد: مالکیت این حمام در اختیار میراث ‌فرهنگی است و پس از مرمت در صورت وجود تقاضا و تمایل از سوی بخش خصوصی، امکان واگذاری حمام با حفظ کاربری گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل