خسارت دیدگان آتش‌سوزی گمرک هرات به نشانه اعتراض جاده‌ها را مسدود کردند


خسارت دیدگان آتش‌سوزی گمرک هرات به نشانه اعتراض جاده‌ها را مسدود کردند

رانندگان معترض می‌گویند: تاکنون یک ماه است که از بررسی‌های هئیت حکومت از جریان آتش سوزی گمرک هرات می‌گذرد اما تاکنون به رانندگان هیچ خسارتی داده نشده است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پس از حادثه آتش سوزی گمرک هرات که در آن نزدیک به یک هزار و 300 خودروی ترانزیت و نزدیک به 50 میلیون دلار کالاهای بازرگانان سوخته است با وجود بررسی‌های هیئت حکومت از این حادثه تاکنون حکومت خسارات مال باختگان را نپرداخته است.

رانندگانی که خودروهای باربری خود را در آتش سوزی گمرک از دست داده‌اند به رسم اعتراض یک هفته است که جاده‌های هرات – اسلام قلعه و هرات – تورغندی را مسدود ساخته و تازمانی که حکومت به وعده‌هایش مبنی بر پرداخت خسارات به رانندگان عمل نکند این جاده‌ها همچنان مسدود خواهد ماند.

رانندگان معترض که در جاده‌های هرات – اسلام قلعه و هرات – تورغندی خیمه‌های اعتراضی برپا کرده‌اند می‌گویند که قراربود تا پس از بررسی‌های هیئت حکومت از میزان خسارات وارده به رانندگان و بازرگانان، جبران خسارت کنند اما حالا با گذشت 50 روز تاکنون هیچ واکنشی از سوی حکومت صورت نگرفته است.

آنها تاکید دارند که تا زمانی که حکومت خسارات وارد شده به آنها را نپردازد جاده‌های مهم اقتصادی هرات از سوی آنها مسدود خواهد ماند.

از سوی دیگر مسوولان اتاق‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری و اتاق معادن و صنایع هرات در یک نشست خبری از رکود روند اقتصادی در هرات خبرداده و می‌گویند که اگر حکومت راه حلی برای رفع چالش‌های پیش آمده نسنجد هرات با فاجعه اقتصادی رو به رو خواهد شد.

لطیف قناویزیان معاون اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات با اشاره به اینکه رئیس جمهور بارها تاکید بر آن داشته است که هرات قطب اقتصادی افغانستان است و به چهار راه اقتصادی تبدیل خواهد شد گفت که متاسفانه پس از رویداد گمرک هرات وضعیت کار در هرات سقوط کرده، جاده‌های هرات مسدود است و بارها بازرگانان برای رفع این معضل دادخواهی‌هایی را برگزار کرده‌اند اما تاکنون حکومت هیچ همکاری با بخش خصوصی نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر مواد غذایی و دیگر کالاها در هرات با توجه به فرارسیدن ماه رمضان 30 درصد افزایش یافته است و به دلیل نبود مدیریت درست در حکومت، کالاهای وارداتی بازرگانان در آن سوی مرزها متوقف شده و مدت‌ها زمان نیاز است تا این کالاها به هرات برسند.

وی خاطرنشان کرد که این بی‌توجهی‌های حکومت به اقتصاد هرات سبب خواهد شد تا بازرگانان و سرمایه‌گذاران اموال خود را به کشورهای دیگر انتقال دهند و افغانستان را ترک کنند.

حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنایع هرات همچنین گفت: مسیر وارداتی و صادراتی هرات امروز به دلیل سهل‌انگاری حکومت مسدود است و دست‌هایی برای اینکه مسیر تجاری هرات مختل شود و کالاها از مرزهای دیگر وارد افغانستان شوند کار می‌کنند که اگر حکومت توجه نداشته باشد رکود اقتصادی در هرات رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد که در حال حاضر در هرات 80 درصد از کارخانه‌ها به دلیل نبود امنیت، نبود مواد خام و مسدود ماندن جاده‌ها مسدود شده و تنها 20 درصد فعالیت دارند.

نثار احمد فیضی غوریانی وزیر ضنعت و تجارت افغانستان با بیان اینکه کار اداری زمانگیر است و بررسی میزان خسارات وارده در اتش سوزی گمرک هرات مراحل مختلفی را باید سپری کند از معترضان و بازرگانان خواست تا به اعتراض‌های خود خاتمه دهند و به اقتصاد هرات بیش از این ضربه نزنند.

گفتنی است که به گفته مسوولان اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات پس از انتقال گمرک هرات از مرکز شهر به منطقه اسلام قلعه که بدون امکانات و زیربنا بوده صدمات زیادی به بخش خصوصی وارد شده است آنها از حکومت می‌خواهند تا هرچه زودتر چالش‌های پیش آمده در روند اقتصادی را رفع سازند و گمرک را دوباره به مرکز هرات انتقال دهند.

انتهای پیام/

خسارت دیدگان آتش‌سوزی گمرک هرات به نشانه اعتراض جاده‌ها را مسدود کردند
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طوفان تندری در سبزوار 66 حادثه را رقم زد