هنر کاربافی در کرمان احیا شد


هنر کاربافی در کرمان احیا شد

کرمان - ایرنا - معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: هنر و صنایع‌دستی باسابقه کاربافی در شهرستان های سیرجان و کرمان احیا و زنده سازی شد.

به گزارش ایرنا، کاظم حسین‌زاده روز پنجشنبه در تشریح این خبر به رسانه ها افزود: هنر کاربافی از قدیمی‌ترین رشته‌های هنری پارچه‌بافی به شمار می‌رود که حدود ۳۰سال به فراموشی سپرده شده بود و اکنون به همت هنرمندان شهرستان سیرجان باززنده‌سازی شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای ابتدایی هنرمندان این رشته با یک دستگاه فعالیت می‌کردند که در حال حاضر به چهار دستگاه افزایش پیدا کرده و بافنده‌ها در روستای محمودآباد سیرجان مشغول به کار هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: هم اکنون ۱۵ هنرمند در شهرستان سیرجان و یک هنرمند در شهر کرمان در رشته صنایع دستی کاربافی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر بافنده‌ها ۲ نیروی چله‌کشی، یک نفر نخ‌ریسی و ۲ نفر دیگر نیز در خیاط خانه به تولید این رشته هنری می‌پردازند.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه به دلیل هزینه‌های بالای دستگاه‌های کاربافی، تولید این محصول با تعداد محدود انجام می‌شود، افزود: احیای رشته کاربافی با همکاری فرشته شکاری یکی از هنرمندان این رشته هنری در شهرستان سیرجان رقم خورد.
وی تاکید کرد: این هنرمند پس از تحقیقات در مورد رشته کاربافی و ارائه آن به صورت پایان‌نامه دانشگاهی، به این رشته علاقمند می‌شود و در خدمت هنرمندانی که در ایام گذشته به این کار مشغول بودند آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرد.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: اکنون این هنر به صورت کاربردی بر اساس نیاز روز جامعه به صورت مانتو، شال، کیف و رومیزی تولید می‌شود و در معرض فروش و نمایش درمی‌آید.

هنر کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی است که قدمت به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه یپوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله و غیره کارربرد دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند