پیش‌بینی قیمت بازار خودرو در سال 1400 از نگاه همراه مکانیک


پیش‌بینی قیمت بازار خودرو در سال 1400 از نگاه همراه مکانیک

تجربه بحران بازار خودرو در سال‌های 1398 و 1399، اندوخته‌ای گران‌بها برای مواجهه با سال 1400 است.

مدیریت متزلزل و تصمیم‌های خلق‌الساعه و نبود شفافیت از یک سو و تنش‌های ارزی و تحریم‌ها از سوی دیگر، داغ عمیقی بر پیکر بازار خودرو ایران گذاشت. اکنون همه نگاه‌ها به سال جدید است؛ سالی که امیدها به بهبود روابط بین‌المللی افزایش یافته و البته خودروسازان هم توانسته‌اند کمی اوضاع خود را سروسامان دهند. واقعیت این است که مردم فقط به یک سؤال فکر می‌کنند: «آیا خودرو ارزان می‌شود؟» در این مطلب، سه شرط برای کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ را بررسی می‌کنیم تا ببینیم این اتفاق چقدر محتمل است؛ پس با ما همراه باشید.

(قیمت روز خودرو را به‌صورت لحظه‌ای با ورود به صفحه « قیمت خودرو همراه مکانیک » ببینید)

پیش‌بینی قیمت بازار خودرو در سال 1400 از نگاه همراه مکانیک

۱. بازگشت به مذاکرات بین‌المللی

بازار خودرو به‌شدت امیدوار است که در سال جدید مذاکرات بین‌المللی از سر گرفته شود و به نتایج مثبتی برسد. می‌توان انتظار داشت قطعه‌های مدنظر سازندگان خودرو در داخل کشور با سهولت بیشتری تأمین شود و دوباره برگشت سازندگان بزرگ دنیا به صنعت خودروسازی داخل کشور را شاهد باشیم. بنابراین، هزینه‌های تولید خودرو به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده نیز از آنچه شاهدش هستیم، ارزان‌تر خواهد شد.

۲. افزایش توان تولید

صف‌های طولانی آنلاین برای ثبت‌نام خودرو کارخانه‌ای نشانگر این مسئله است که توان تولید کارخانه‌های داخلی با نیاز مصرف‌کنندگان همخوانی ندارد. درواقع، نبود تعادل بین میزان تولید و تقاضا باعث شده است قیمت خودرو به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کند. درمقابل، بدون وجود منابع مالی کافی و نیز دسترسی به قطعات موردنیاز، تولیدکنندگان نیز نمی‌توانند حجم تولیدشان را برای تأمین نیاز بازار افزایش چشمگیری دهند؛ بنابراین، اگر این آشفته‌بازار فعلی به‌طرز معجزه‌آسایی از بین برود، می‌توانیم افزایش تیراژ تولید کارخانه‌های خودرو را شاهد باشیم. بدین‌ترتیب، دست واسطه‌ها و دلال‌ها نیز از بازار خریدوفروش خودرو قطع‌ خواهد شد و به میزان تقاضا در داخل کشور خودرو برای مصرف‌کننده در بازار موجود خواهد بود.

۳. خداحافظی با قیمت‌های از‌پیش‌تعیین‌شده

در دو سال گذشته، برای مقابله با افزایش قیمت خودرو یکی از راهکارهای نهادهای دولتی استفاده از قیمت‌های دستوری و مصوب برای ثابت نگه‌داشتن نرخ قیمت خودرو بود. بااین‌حال، کارشناسان همواره از این تصمیم به‌عنوان تصمیمی اشتباه و با عواقب منفی زیاد یاد کرده‌اند. درواقع، وقتی خودروساز نتواند قیمت خودرو را تعیین کند، مجبور است محصول نهایی را با‌توجه‌به قیمت مصوب دولت تولید کند.

در همین زمینه، در دو سال گذشته کاهش آپشن‌های خودروهای داخلی را شاهد بوده‌ایم که تأییدی بر این مسئله هستند. افزون‌بر‌این، فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار هم افزایش پیدا می‌کند. این یعنی واسطه‌گران بیشتری قرار است در این ماجرا حاضر شوند و سودهای کلان را نصیب خود کنند. پس، اگر بخواهیم امیدی به کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، باید با قیمت‌های مصوب خداحافظی کنیم و منتظر باشیم قیمت‌گذاری خودرو دوباره به تولیدکننده بازگردد.

پیش‌بینی قیمت بازار خودرو در سال 1400 از نگاه همراه مکانیک

بالاخره قیمت خودرو ارزان می‌شود یا گران؟

با‌توجه‌به وضعیت فعلی، به‌نظر نمی‌رسد که قیمت خودرو در سال جدید به کاهش تمایلی داشته باشد؛ مگر آنکه طبق شرایط اشاره‌شده در این مطلب، تغییرات اساسی در زیربنای بازار خودرو و روابط بین‌المللی حاصل شود.

برای خریداران و فروشندگان واقعی خودرو، اطلاع از قیمت خودرو در بازار اهمیت بیشتری دارد و باید دید خودروهای مختلف به چه قیمت‌هایی آگهی و معامله می‌شوند. به‌همین‌دلیل، از شما دعوت می‌کنیم وارد نمایشگاه خودرو آنلاین همراه مکانیک شوید و قیمت‌های اعلامی مالکان خودروها را ببینید. درضمن، همراه مکانیک به‌عنوان پیشنهاد منصفانه قیمت خودروهای کارشناسی‌شده را در ابزار قیمت خودرو کارکرده خود اعلام می‌کند تا به شفافیت بازار و مالکان و خریداران خودرو در انجام معامله منصفانه کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج