رییس سازمان مدیریت: 70 درصد پروژه‌های نیپا کرمان تصویب شد


رییس سازمان مدیریت: 70 درصد پروژه‌های نیپا کرمان تصویب شد

کرمان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از پیشنهاد 44پروژه اولویت‌دار این استان (نیپا) در سال جاری و پذیرش و تایید 70درصد آنها توسط دبیرخانه کشوری خبر داد.

به گزارش ایرنا، جعفر رودری روز یکشنبه در دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان در سال ۱۴۰۰ افزود: این مهم در حالی صورت می پذیرد که درصد متوسط پذیرش پروژه‌های اولویت‌دار سطح کشور ۴۱ درصد است.

وی اظهار داشت: شعار امسال با نگاه عمیق کارشناسی و استمرار مباحث اقتصادی و با تاکید بر مباحثی از جمله جهش تولید، حل مشکلات معیشت مردم، رفع موانع تولید، واردات نکردن کالاهای مشابه داخلی، قاچاق کالا، حمایت از تولید، تقویت تولید، بهبود فضای کسب و کار، تشویق سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نگاه بلندمدت تبیین شده است.

وی با بیان اینکه باید نقشه راه برنامه‌ریزی‌های استان باشد اظهار داشت: نقشه راه بلندمدت کشور برای نخستین بار به ویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در افق ۲۵ ساله تدوین و به‌عنوان سند ملی آمایش سرزمین در اسفندماه سال گذشته در شورای عالی آمایش به تصویب رسید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه سند ملی آمایش این استان در شورای عالی آمایش سرزمین تصویب شد گفت: این سند نقشه راه تمام برنامه‌های کوتاه مدت سال ۱۴۰۰، میان‌مدت افق ۱۴۰۵ و بلندمدت افق ۱۴۱۴ بر اساس مدل مفهومی توسعه استان کرمان است.

وی افزود: تمامی فعالیت های تعریف شده در بخش‌های مختلف این سند به گونه‌ای است که مجموع نیازها و مصارف آبی محدود به سقف آب قابل برنامه ریزی است.

رودری اصلاح ساختار اقتصادی استان کرمان و منطقی کردن سهم بخش ­های اقتصادی از طریق افزایش سهم ارزش افزوده بخش­‌های خدمات و صنعت و معدن و کاهش سهم بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: ارتقای رقابت­‌پذیری اقتصادی این استان از طریق افزایش بهره­‌وری در بخش کشاورزی و دانش محوری توسعه در بخش صنعت و معدن و خدمات و تبدیل استان به مهم­ترین قطب معدنی کشور از طریق استفاده بهینه از قابلیت­ های معدنی استان از دیگر اهداف این استان است.

وی با اشاره به تقویت قطب کشاورزی استان کرمان بالاخص جنوب از طریق توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات اصلی با تاکید بر ارتقا بهره ­وری عوامل تولید گفت: مدیریت پایدار منابع و مصارف آب کرمان افزایش بهره­‌وری آب با تاکید منطقی‌­سازی سهم بخش­‌های اقتصادی استان، توسعه و گسترش ظرفیت­ های گردشگری و صنایع دستی با هدف افزایش ارزش افزوده این بخش در اقتصاد کرمان و بهینه سازی و افزایش بهره­ وری تولید و مصرف انرژی در سال جاری دنبال می‌شود.

وی همچنین به ضرورت‌هایی از جمله تقویت و ارتقای خدمات برتر در سطح منطقه با توجه به مرکزیت استان در منطقه، توانمند­سازی و توزیع متوازن و متعادل جمعیت و سکونتگاه­‌ها، کاهش عدم تعادل‌­ها و دوگانگی اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و جغرافیایی شمال و جنوب استان، نظام متوازن خدمات و توسعه شبکه ­های زیر بنایی درون و برون استانی جهت پشتیبانی از پسکرانه­‌های مکران و توسعه خدمات نوین بازرگانی و تقویت زیرساخت‌­ها و فعالیت‌­های بازرگانی با توجه به قابلیت­‌های توسعه مبادلات ملی و فراملی اشاره کرد.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان تصریح کرد: حفاظت فعال از منابع طبیعی و ذخائر زیست­‌محیطی و مدیریت جامع پسماند و کاهش آلاینده­ های زیست محیطی، ارتقای سطح امنیت این استان از طریق به کارگیری الزامات دفاعی، امنیتی، پدافند­غیرعامل و مدیریت بحران در برنامه‌های توسعه­‌ای استان را از مهمترین اهداف بنیادین سند آمایش استان دانست.

وی با اشاره به برنامه میان مدت (۱۴۰۵) استان کرمان گفت: حدود ۵۰ درصد از اقتصاد استان مستقیم و غیر مستقیم متاثر از کشاورزی و شرایط خشکسالی است که تداوم شرایط ، ساختار فعلی را در آینده با دچار مشکل خواهد کرد لذا لازم است با متعادل سازی سهم بخش های اقتصادی منطبق با قابلیت ها و تنگناها و منطقی سازی سهم بخش کشاورزی با توجه به اینکه علیرغم حدود یک دوم بارندگی در استان ، سهم بخش کشاورزی استان ۲ برابر کشور است.

افزایش سهم بخش صنعت بالاخص صنایع کوچک و متوسط (SMEها)

رودری اضافه کرد: افزایش سهم بخش خدمات با توجه اینکه سهم خدمات استان نسبت به ملی ۱۸ واحد درصد پایین تر است.

وی ادامه داد: همچنین کاهش مصرف آب به میزان ۱۰۳۶,۷ میلیون متر مکعب بر مبنای آب قابل برنامه ریزی به منظور تحقق توسعه پایدار استان و جبران بیلان منفی آب با توجه به منابع آب تجدید پذیر با افزایش مکانیزاسیون، احداث گلخانه، آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشت و ارتقای کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی مدرن، نسبت به اصلاح ساختار اقتصادی استان گام برداریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از هدف‌گذاری اقتصاد کلان استان در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومانی در تولید ناخالص داخلی استان و رشد اقتصادی چهار درصدی خبر داد.

وی افزود: سهم بخش کشاورزی ۱۱ هزار میلیارد تومان ۱۶ درصد، بخش صنعت و معدن ۲۸ هزار میلیارد تومان چهار درصد و بخش خدمات ۳۰ هزار میلیارد تومان ۴۳ درصد، ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید (بخش کشاورزی هفت هزار میلیارد تومان ۱۹ درصد، بخش صنعت و معدن ۱۶ هزار میلیارد تومان ۴۰ درصد و بخش خدمات ۱۷ هزار میلیارد تومان چهار درصد است.

وی از ایجاد ۴۵ هزار فرصت شغلی جدید همچون بخش کشاورزی ۶ هزار و ۷۵۰ فرصت شغلی جدید ۱۵درصد، بخش صنعت و معدن ۱۸ هزار فرصت شغلی جدید ۴۰ درصد و بخش خدمات ۲۰ هزار و ۲۵۰ فرصت شغلی جدید ۴۵ درصد خبر داد.

رودری افزود: الگوی تامین مالی سال جاری ۱۴ درصد بودجه دولت ۳۶ درصد بانک‌ها و موسسات موسسات اعتباری غیر بانکی چهار درصد بازار سرمایه ۲۱ درصد شرکت‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی و ۱۵ درصد منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است .

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان همچنین از برگزاری ۲۱ جلسه ستاد (پنج نشست شهرستانی و ۱۶ جلسه استانی) در سال گذشته خبر داد و ادامه داد: از تعداد ۱۵۹ مصوبه ستاد ۱۱۳ مصوبه اجرا شده و ۴۴ مصوب نیز در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی با تشریح عملکرد ۶۷۴ پروژه این استان و اینکه دوره برنامه ریزی شده برای اتمام پروژه ها به طور عمده دو ساله بوده (۱۴۰۰-۱۳۹۹) افزود: ۱۷ هزار و ۳۶۲فرصت شغلی جدید از محل اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده بود که قریب به ۷۰ درصد آن محقق شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطرنشان کرد: پنج پروژه از ۲۴ پروژه جهش تولید استان در سال ۹۹ به اتمام رسیده و اجرای ۱۹ پروژه دیگر از راه پیگیری تکمیل سه پروژه عمرانی بخش دولتی، پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به ۱۴ پروژه بخش خصوصی با سه درصد یارانه سود، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در ۲ پروژه در دست اقدام است.

وی همچنین چارچوب کلی پروژه های پیشنهادی دستگاه ها در سال ۱۴۰۰ را انطباق حداکثری پروژه ها با اسناد بالادستی کشور و استان اعلام کرد گفت: از این دست می‌توان به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم کشور و استان، نظریه پایه توسعه و سند آمایش استان، اولویت ها و جهت گیری های بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

رودری افزود: محورها و اولویت های مهم در تعریف پروژه از جمله تحقق شعار سال (تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها)، تکمیل پروژه های نیمه تمام و اولویت دار، افزایش ظرفیت تولید داخلی با تاکید بر ارتقای بهره وری عوامل تولید و استفاده از ظرفیت های بدون استفاده، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال مولد، بهبود معیشت اقشار آسیب پذیر، بهبود محیط کسب و کار در بخش های اقتصادی استان و افزایش ظرفیت صادرات غیرنفتی از این استان هستند.

وی گفت: از دیگر این موارد به ارتقای میزان جذب سرمایه گذاری در استان کرمان، مقابله و خنثی سازی اثر تحریم ها و تبدیل آنها به فرصت، بهره گیری از ظرفیت ها و تقویت مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی استان، ساماندهی پروژه های عمرانی استانی با تأکید بر واگذاری آنها و استفاده از رویکرد مشارکت عمومی خصوصی برای اجرا و تکمیل آنها، مقابله با بحران های زیست محیطی، افزایش نفوذ فناوری های نوین در بخش های مختلف اقتصادی استان خواهند بود.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان از ۶ برنامه اجرایی پیشنهادی از جمله تکمیل و توسعه زنجیره تولید، توسعه اقتصاد دانش بنیان، بهبود فضای کسب و کار و تکمیل پنجره واحد، احصای قوانین و دستورالعمل ها زائد و موانع سرمایه‌گذاری و تولید، برنامه کاهش فقر و اقتصاد کرونا، تامین مالی و شناسایی فرصتهای نیازمند سرمایه گذاری به عنوان برنامه ها و بسته‌های سیاستی در راستای پشتیبانی ها و مانع زدایی ها خبر داد.

وی افزود: ضرورت دارد دبیران هر برنامه پس از هماهنگی لازم با مسئولان مربوطه تا پایان اردیبهشت ماه محورها، فعالیت ها و اقدامات متناسب ، اهداف کمی، دستگاه های همکار و برنامه زمانبندی هر برنامه را به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز