تخصیص 132 درصدی ادارات کل آموزش و پرورش استانها در سال 99


رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: درسه سال اخیر با توجه به اعتبارات اختصاص یافته، تکمیل پروژه‌های نیمه تم...

تخصیص 132 درصدی ادارات کل آموزش و پرورش استانها در سال 99

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: درسه سال اخیر با توجه به اعتبارات اختصاص یافته، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ملی با تأکید بر اتمام مجتمع‌های آموزشی حیات طیّبه و مناطق محروم (به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان) در دستور کار قرار گرفته است به گونه‌ای که تعداد ۵,۱۶۰ پروژه در قالب ۲۵,۷۰۴ کلاس و زیربنای حدود ۳,۵ میلیون مترمربع خاتمه یافته و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر سعید طاهری در گزارش وضعیت تخصیص اعتبارات امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده است که تخصیص اعتبارات وزارت آموزش و پرورش، طی دو سال پیاپی (۹۸ و ۹۹) بیش از صددرصد بوده است. اعتبار تخصیص داده شده پروژه‌های جدید با حمایت خیرین محترم نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به اعتبار تخصیص داده شده در سال۱۳۹۳ حدود ۵۹ برابر شده است.


مشروح این گزارش را در ادامه می‎خوانید:


وزارت آموزش و پرورش به ‌عنوان متولی آموزش عمومی در نظام آموزش رسمی کشور و ‌در انجام وظایف قانونی و مأموریت‌های تعریف‌شده در راستای سیاست‌های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور»، ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورخ ۵/۲/۱۳۹۲و جزء (۱) بند (الف) ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با محوریت سند مذکور و شش زیرنظام آن در ابعاد راهبری و مدیریت، پژوهش و ارزشیابی، برنامه درسی ملی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، تأمین فضا و تجهیزات و فناوری، تأمین و تخصیص منابع مالی؛ وظیفه آموزش بالغ بر ۱۵۶۹۵ هزار نفر دانش‌آموز را در بیش از ۱۴۵ هزار مدرسه با حدود ۶۸۶ هزار کلاس درس در سراسر کشور بر عهده دارد که این فعالیت‌ها از طریق ستاد وزارتخانه و تعداد ۱۰ دستگاه مستقل و ۱۱ ردیف تابعه آن انجام می‌گیرد.
طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه آموزش و پرورش نیز با توجه به زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در راستای تحقق عدالت و کیفیت آموزشی به شمار می‌رود.
درسه سال اخیر با توجه به اعتبارات اختصاص یافته، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ملی با تأکید بر اتمام مجتمع‌های آموزشی حیات طیّبه و مناطق محروم(به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان) در دستور کار قرار گرفته است به گونه‌ای که تعداد ۵,۱۶۰ پروژه در قالب ۲۵,۷۰۴ کلاس و زیربنای حدود ۳,۵ میلیون مترمربع خاتمه یافته و به بهره‌برداری رسیده است.
تخصیص اعتبارات امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای، در سه بخش تخصیص دستگاه‌های ذیل وزارت آموزش و پرورش، تخصیص جداگانه به آموزش و پرورش و تخصیص دستگاه های بخش آموزش فنی و حرفه‌ای است.
کل اعتبارات ابلاغی ذیل وزارت آموزش و پرورش عمومی شامل دستگاه‌ها و ردیف‌های تابعه آن در سال ۱۳۹۹ مبلغ۵۷۳,۳۳۰ میلیارد ریال بوده که حدود ۱۲۷,۵ درصد آن در پایان سال تخصیص داده شده است. تخصیص ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها نیز مبلغ ۶۹۷,۰۰۰ میلیارد ریال بوده که حدود ۱۳۲ درصد اعتبار ابلاغی آن تخصیص داده شده است که در طی سنوات گذشته بی‌سابقه بوده است. تخصیص ادارات کل آموزش و پرورش استانها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۸.۷ درصد بوده است.
تعداد ۹ ردیف هزینه‌ای و دستگاه مستقل ذیل وزارت آموزش و پرورش ۱۰۰ درصد، ۳ ردیف-دستگاه بالای ۹۰ درصد، ۶ ردیف-دستگاه بالای ۷۰ درصد و تعداد ۳ ردیف-دستگاه نیزحدود ۵۳ درصد تخصیص داده شده است.
اعتبارات ابلاغی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی ردیف- دستگاه‌های ذیل وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۴,۴۵۳ میلیارد ریال بوده که از این مبلغ ۱۱۳,۸ درصد آن تخصیص داده شده است. تخصیص مربوط به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۱۱۴.۵ درصد بوده است.
برای طرح «تکمیل فضاهای آموزشی که پنجاه درصد آن توسط خیرین تأمین شده باشد»، مبلغ ۲۳,۵۰۰ میلیارد ریال(حدود۴۸ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیوست یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بخش آموزش و پرورش عمومی)، تأمین اعتبار شده است که شروع اغلب پروژه‌های جدید با حمایت خیرین محترم از محل این طرح پیش بینی شده است. اعتبار تخصیص داده شده این طرح در سال ۱۳۹۹ نسبت به اعتبار تخصیص داده شده در سال۱۳۹۳ حدود ۵۹ برابر شده است.
مبلغ ۱۳۱,۰۹۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ هم جداگانه به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شده است. مبلغ ۵۴,۰۰۰ میلیارد ریال مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در موعد مقرر و قبل از پرداخت پاداش پایان خدمت سایر دستگاه‌های اجرایی، در سال ۱۳۹۹ جداگانه پرداخت گردید، علاوه بر مبلغ ۲۱,۰۰۰ میلیارد ریال پرداختی سنوات قبل، مبلغ ۴۷،۰۰۰ میلیارد ریال بابت تسویه کامل بدهی مربوط به اردوگاه شهید باهنر در موعد مقرر پرداخت گردید و اردوگاه مذکور به تملک قطعی وزارت آموزش و پرورش درآمد.
مبلغ ۱۱,۰۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف متفرقه ۸۴-۵۵۰۰۰۰ علاوه بر مبالغ اختصاص یافته در بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استانها به منظور نظام ترمیم رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۳۹۹ پرداخت گردید. همچنین، لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان طی نامه شماره ۱۵۴۵۴۶/۵۸۱۵۳ مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۹ از سوی دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال گردید تا پس از تصویب شاهد افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر کارکنان دولت باشیم. مبلغ ۹,۰۹۷ میلیارد ریال به صورت تملک دارای سرمایه‌ای از محل ردیف‌های متفرقه(شامل جزء‌های ۲۴- ۲۷- ۴۸- ۵۵ ردیف‌ ۵۳۰۰۰۰ و جزء‌های۵۶ و۵۷ ردیف ۷۳۰۰۰۰ و بند ه‍ تبصره (۱) قانون بودجه سال۱۳۹۹۹ کل کشور) پرداخت گردید و نیز طی تفاهم نامه‌ای بین وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶۰۰ با عنوان «درآمد حاصل از خدمات مخابراتی و استفاده از فرکانس» بابت هزینه‌های مربوط به سامانه شاد تأمین اعتبار شده است.
ارتقای سطح توسعه یافتگی و پیشرفت کشور؛ رشد اقتصادی؛ رفع نابرابری های اجتماعی؛ پیشگیری از مهاجرت نخبگان؛ اشتغال زایی و افزایش تولید ملی در گرو تربیت نیروی انسانی کارآمد و همسو با نیازمندی های جامعه و ملزومات تحقق اهداف کلان مذکور است که جز از طریق سیاست‌گذاری و برنامه ریزی صحیح منابع و امکانات کشور دست یافتن به آن ها امکان پذیر نیست. یکی از مناسب‌ترین راه حل ها در این زمینه، جهت دار ساختن آموزش و تقویت و حمایت از آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی است که از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی، کاربردی، دانشگاه شهید رجایی، ردیف برون سپاری و توسعه کار و دانش و موسسه صنعت آب وبرق انجام می‌گیرد. در این راستا، تخصیص مقایسه‌ای این بخش در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ و سایر دستگاه‌های اجرایی مؤید توجه هرچه بیشترسازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌های متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور می‌باشد.
اعتبارات ابلاغی طرح های تملک دارای‌های سرمایه‌ای ردیف- دستگاه‌های بخش آموزش فنی و حرفه‌ای کشور(بدون لحاظ اعتبارات استانی) در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۶۷۳ میلیارد ریال بوده که از این مبلغ ۹۳ درصد آن تخصیص داده شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب