بازگشتن از گناه جز با هدایت پروردگار میسر نیست


بازگشتن از گناه جز با هدایت پروردگار میسر نیست

حجت الاسلام دست داده گفت: توبه کردن، بازگشتن ازگناه، اتصال پیدا کردن به مولا و صاحب اختیار هستی جز با هدایت «هادِی الْمُضِلّینَ» که دریای رأفت و مهربانی است میسر نیست.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، در تفسیر دعای روز هفتم ماه رمضان «اَللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَقِیامِهِ»، گفت: در این دعا از خدا می خواهیم ما را بر روزه گرفتن و شب زنده داری یاری کند.

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم منظور از روزه را خودداری کردن شخص از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات آن عنوان کرد و اظهار داشت: در نگاهی دقیق تر و عمیق تر، منظور از روزه پرهیز از گناهان اعضا و جوارح و در نهایت هرگونه خودداری قلبی شخص روزه‌دار از توجه به غیر خداوند است.

وی همچنین منظور از «قیام» را برخواستن نیمه شب برای ذکر و یاد پروردگار عنوان کرد و گفت: به یقین همه سحرها به ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان از معنویت بالایی برخوردارند و انسان می تواند درآن حالت آرامش و عرفانی راحت تر به معبود و معشوقشش نزدیک شود.

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم به فراز دیگری از دعای روز هفتم ماه رمضان »وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ» اشاره کرد و افزود: در این فراز از دعا از خدایا می خواهیم در ماه رمضان ما را از لغزش و گناه حفظ کند؛ بدبختی است که آدم در ایام سال گناه کند و ماه رمضان هم به گناه ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه در ماه رمضان باید تمام اعضا و جوارحمان روزه باشد، عنوان کرد: اگر روزه‌ای بگیریم که چشممان به دیدن نامحرم مشغول باشد و زبانمان به دروغ، غیبت، تهمت، نمامی و توهین به دیگران سرگرم باشد، روزه‌مان «عام» می‌شود وثمره چندانی ندارد اما به ما می‌گویند که روزه خاص بگیرید، یعنی اعضا و جوارحت هم روزه باشند.

حجت الاسلام دست داده با اشاره به فراز دیگر این دعا «وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ»، گفت: در این فراز از دعا آمده «خدایا روزی کن که در ماه رمضان یاد تو باشم»؛ «ذکر»، هم «یاد کردن» معنا می شود و هم معنای ذکر زبانی را می‌دهد؛ یعنی دائماً باید به یاد خدا باشیم.

به گفته حجت الاسلام دست داده در قرآن کریم بر ذکر خداوند بسیار تاکید شده و عقوبت اعراض کنندگان از ذکر، سختی معیشت وکور محشور شدن عنوان شده است «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى‌«.

وی با اشاره به اینکه گاهی سوال می شود که چه ذکری را بگوییم بهتر است، عنوان کرد: مسلّم است اذکاری که از معصومین علیهم السّلام به ما رسیده اولویت دارند اما غیر از آنها هر ذکری که در آن زمان بیشتر به دل می نشیند بهترین ذکر است چون خداوند بیشتر با دل ما کار دارد نه با زبان مان.

این کارشناس مسائل مذهبی به فراز پایانی دهای هفتم ماه رمضان اشاره کرد و گفت: در این فراز از دعا آمده «بِتَوْفیقِکَ یاهادِی الْمُضِلّینَ» و منظور از آن این است که ای خدایی که گمراهان را راهنمایی می‌کنی، توفیق بده این دعای روز هفتم درباره ما مستجاب شود.

حجت الاسلام دست داده با تاکید بر اینکه به قطع اگرتوفیق خداوند نباشد هیچ بنده ای نمی تواند از مسیر اشتباهی که رفته بازگردد، تصریح کرد: توبه کردن، بازگشتن ازگناه، اتصال پیدا کردن به مولا و صاحب اختیار هستی جز با هدایت «هادِی الْمُضِلّینَ» که دریای رأفت و مهربانی است میسر نیست.

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل