70 هزار و 901 هکتار از مزارع کردستان علیه سن سمپاشی شد


70 هزار و 901 هکتار از مزارع کردستان علیه سن سمپاشی شد

سنندج- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: امسال 70 هزار و 901 هکتار از مزارع گندم استان به منظور مبارزه با آفت سن مادر سمپاشی شد.

فریدون حامدی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تاکنون ۷۰ هزار و ۹۰۱ هکتار از مزارع استان علیه آفت سن مادر سمپاشی شد و سال گذشته در مجموع ۴۲ هزار و ۲۵ هکتار از مزارع استان علیه این آفت سمپاشی شده بود.

وی به دلایل افزایش میزان سطح مبارزه با آفت سن مادر در مزارع استان اشاره کرد و افزود: بسیج همگانی در همه سطوح اجرایی سازمان و امکان حضور در مزارع و عدم تاخیر در سمپاشی به دلیل کاهش بارندگی از مهمترین دلایل افزایش میزان سطح مبارزه با آفت سن مادر طی سال زراعی جاری در استان نسبت به سال گذشته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان اضافه کرد: هر سالی که فصل زمستان در استان سرد باشد جمعیت کمی از آفت سن غلات قادر به سپری کردن این روزها و ورود به بهار می‌شوند ولی امسال به دلیل معتدل بودن آب و هوای زمستان شاهد ریزش این آفت در مزارع غلات هستیم.

حامدی با اشاره به اینکه قبل از تخمگذاری سن مادر باید با آن مبارزه کرد،اظهار داشت: کمبود و مشکلی از لحاظ سموم شیمیایی در استان وجود ندارد و به منظور حمایت مالی از کشاورزان برای تهیه کود و سم؛ کشاورز کارت به آنها تحویل داده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان با اعلام اینکه به ازای هر کشاورز تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در کشاورز کارت پرداخت شده است، گفت: دیگر نگرانی بابت نبود نقدینگی در تهیه سموم و کود شیمایی در استان وجود ندارد و می‌طلبد کشاورزان برای مبارزه با آفات و علف های هرز به موقع اقدام کنند.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟