هفت اثر فرهنگی غرب خراسان رضوی در فهرست ملی کشور ثبت شد


هفت اثر فرهنگی غرب خراسان رضوی در فهرست ملی کشور ثبت شد

سبزوار- ایرنا- هفت اثر فرهنگی ناملموس شهرستان‌های سبزوار و ششتمد واقع در غرب خراسان رضوی با تایید شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این آثار شامل مهارت پخت کلوچه زنجبیلی، مهارت پخت کمه جوش(غذای محلی تهیه شده از فرآورده لبنی به نام کمه) و گویش سبزواری است.

سیدرضا حسینی افزود: همچنین بازی سنگ چلپا، آیین روضه خوانی سنتی هیات آهنگران، آیین نخل گردانی روستای ایزی و مهارت پخت نان آجار(نوعی گیاه خودرو) نیز به عنوان دیگر مواریث‌ فرهنگی ناملموس شهرستان‌های سبزوار و ششتمد ثبت ملی شدند.

وی اضافه کرد: با ثبت هفت مورد اخیر تعداد آثار معنوی ثبت شده به نام شهرستانهای سبزوار و ششتمد در فهرست ملی کشور به ۱۷ مورد افزایش یافته و پیشنهاد ثبت ۲۰ اثر ناملموس دیگر نیز در دست بررسی است.

سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی در غرب این استان است که با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی، ۶ موزه، جاذبه های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی