کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از کمک مالی ادارات بی بهره‌اند


کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از کمک مالی ادارات بی بهره‌اند

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: امکان کمک مالی ادارات و دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه‌های عمومی این استان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا ، پروانه رضا قلیزاده روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک تشکل و نهاد غیردولتی محسوب می‌شود و انتظار اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی برای دریافت کمک‌های مالی از دستگاه‌های اجرایی این استان مغایر با قوانین جاری کشور است.

وی گفت: غیر از پرداخت نیم درصد از سهم عوارض ساخت و سازها از سوی شهرداری‌های استان به کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر امکان دریافت کمک مالی از سایر دستگاه‌های اجرایی برای امورات جاری کتابخانه‌های عمومی در مناطق مختلف این استان وجود ندارد.

وی اظهارکرد: برغم محدودیت‌ها و مشکلات مالی در کتابخانه‌های عمومی هر سال اعتباری از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تامین نیاز مالی امورات جاری ، تعمیر ، تجهیز و توسعه کتابخانه‌های کشور تخصیص داده می شود و این اعتبار متناسب با نیاز مناطق مختلف استان اردبیل در بین شهرستان‌ها توزیع و هزینه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: تکمیل پروژه نیمه‌کاره کتابخانه مرکزی خلخال در دستور کار بوده و در کنار تلاش برای تامین اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات ملی انتظار از فرمانداری خلخال نیز تخصیص اعتبار لازم برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های شهری و روستایی این شهرستان از محل اعتبارات استانی است.

وی نسبت به تامین اعتبار تکمیل کتابخانه مرکزی نیمه‌کاره خلخال قول مساعد داد و بیان کرد: پیشنهاد انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال برای احداث کتابخانه مرکزی این شهر در محل فعلی کتابخانه عاشوری‌زاده و عدم امکان واگذاری زمین در اختیار آموزش و پرورش از جمله عوامل تاخیر در تکمیل پروژه احداث کتابخانه مرکزی خلخال است.

رضاقلیزاده اظهارکرد: بر اساس قوانین دستگاه‌های اجرایی دولتی حق واگذاری ساختمان و یا زمین در اختیار به نهادهای غیردولتی همچون نهاد کتابخانه‌های عمومی را ندارند و تنها راهکار فعلی ادامه پروژه نیمه کاره کتابخانه مرکزی خلخال است.

او گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی شهر خلخال اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال نیاز است و تامین آن نیازمند توجه جدی مسئولان استان و تامین منابع از محل اعتبارات ملی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: با تکمیل پروژه نیمه‌کاره ساختمان کتابخانه مرکزی خلخال ، این اداره کل نسبت به تجهیز تامین منابع کتاب و تامین نیروی انسانی آن اقدام می‌کند.

وی از برگزاری نشست‌های معرفی و بررسی آثار نویسندگان کتاب استان اردبیل در سال جاری خبرداد و گفت: این نشست‌ها متناسب با وضعیت کرونایی استان بصورت حضوری و یا مجازی و آنلاین برگزار خواهد شد.

وی اظهارکرد: استان اردبیل از اعصار گذشته نام‌آوران علمی و فرهنگی قابل‌توجهی داشته و شاعران و نویسندگان اردبیل در دوره‌های مختلف آثار برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشته‌اند که می‌توان از این آثار در راستای توسعه فرهنگی مناطق مختلف استان استفاده کرد.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار خلخال نیز در این جلسه با اشاره به غنای فرهنگی این شهرستان و ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی منطقه گفت: اعتباراتی از محل اعتبارت استانی برای ادامه عملیات اجرایی پروژه احداث کتابخانه مرکزی شهر خلخال تامین خواهد شد.

احمد قنبری اظهارکرد: علاوه بر این ، پروژه کتابخانه مرکزی خلخال از اعتبارات فرهنگی حاصل از فروش کارخانه نئوپان این شهرستان که قول آن پیش‌تر توسط مسئولان بنیاد مستضعفان و مالک قبلی این کارخانه داده شده، بهره‌مند خواهد شد.

وی راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستای لرد از توابع بخش شاهرود و بزرگترین و پرجمعیت ترین روستای این شهرستان را یادآور شد و گفت: ایجاد کتابخانه در روستای هدف گردشگری کزج از توابع بخش خورش‌رستم با تلفیق جمعیتی اهل تسنن و شیعه این روستا از جمله خواسته‌های به حق و نیازمندی‌های فرهنگی مردم این منطقه است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سرود «سلام فرمانده» در پارس آباد اجرا شد