آزمایش موفق طرح آبرسانی دشت سیستان در انتقال آب به مزارع کشاورزان


آزمایش موفق طرح آبرسانی دشت سیستان در انتقال آب به مزارع کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی همه دست اندرکاران، عملیات اجرایی طرح انتقال آب بالوله به 46هزارهکتار ازاراضی دشت سیستان به اتمام رسید و تاکنون برای اولین بار ١5 هزار حوضچه تعبیه شده در مزارع، ٢٧٠ میلیون مترمکعب آب را بصورت تحت فشار از محل ١6 ایستگاه های پمپاژ با موفقیت تحویل کشاورزان در 5 شهرستان حوزه...

به گزارش ایسنا نیکبخت در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به فصل برداشت محصول گندم وجو در سیستان افزود امسال کشاورزان ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را با آب تحویلی از محل طرح به زیر کشت محصولات کشاورزی برده که بیش‌از ٩٠ درصد آن محصول گندم می باشد.

وی کاهش هدر رفت آب، توزیع عادلانه آب در دشت سیستان را از مهمترین ویژگی های این طرح عظیم و بی نظیر در سطح کشور برشمرد وگفت: در صورت تأمین وتخصیص حقابه بیش از۴٠٠ میلیون متر مکعب، طرح آبرسانی دشت سیستان قابلیت افزایش اراضی تحت پوشش تا ۶١ هزار هکتار را داراست.

وی گفت: برای بهره وری حداکثری از آب، در فاز دوم طرح، انتقال آب با لوله به سر مزرعه هر یک از کشاورزان در دست اجراست.

وی با بیان اینکه تدوین الگوی کشت سیستان با همکاری دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی و سازمان نظام مهندسی در دست اجراست و تا اوایل خردادماه سال جاری نهایی خواهد شد از همه کشاورزان خواست در راستای اجرای تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های کم آب بر و اقتصادی با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری گسترده ای داشته باشند.

نیکبخت تعیین سازمان بهره بردار را از مهمترین خواسته های بهره برداران و تشکل های بخش کشاورزی خواند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استانداذعان داشت: تاکنون ۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب استان با مشارکت حداکثری مردم به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده و ۳۰۰۰ هکتار نیز در دست اجراست و تمامی تلاش مدیریت آب و خاک سازمان در سال ١۴٠٠ سرعت بخشی بیشتر در اجرای این سامانه ها خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)