نشانه‌ها، اسرار و علائم شب قدر


نشانه‌ها، اسرار و علائم شب قدر

یک کارشناس مسائل دینی گفت: شب قدر نشانه‌ها و علائمی دارد که یکی از آن‌ها درک عالم ماورای عالم ماده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا بیرانوند، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت شب قدر، اظهار کرد: شب قدر نشانه‌ها، اسرار و علائمی همراه خود دارد.

وی افزود: یکی از علائم شب قدر برای کسانی که آن‌را درک کرده‌اند این است که عالم ماورای عالم ماده را درک می‌کنند.

بیرانوند ادامه داد: بعد از عالم ماده، عالم مثال است، عالم مثال صورت دارد، ولی ماده ندارد، مثلاً آنچه در عالم رویا می‌بینیم مربوط به عالم مثال است.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: مرحوم ملکی تبریزی می‌گوید یک عالم بالاتری هم وجود دارد که از نظر صورت هم محدودیت ندارد؛ بلکه یک بساطتی دارد که با همه چیز جمع می‌شود و ما عقلمان به آن نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: در شب قدر اعمال و کردار ما یک حالتی دارد که در یکجا متمرکز می‌شود و عالم یک لطافتی پیدا می‌کند، در اثر این لطافت و دوری از عالم ماده و فیزیکی، انسان‌هایی که موفق هستند شب قدر را درک کنند، نزول ملائکه را مشاهده می‌کنند.

بیرانوند با اشاره به این‌که در روایت آمده است شب قدر در سردترین شب‌های زمستان سرما ندارد و در گرم‌ترین ایام تابستان هم گرما ندارد، عنوان کرد: مرحوم آقای محمدتقی بافقی که جزء مبارزان بود و به احتمال قوی شهید شد، در سرمای زمستان برای زیارت امام رضا(ع) می‌آمد، در راه به یک قهوه‌خانه می‌رسد و مشاهده می‌کند بساط گناه در قهوه‌خانه فراهم است، همان زمان به امام زمان(عج) توسل پیدا می‌کند و می‌بیند امام عصر(عج) زیر درختی نشسته‌اند، مرحوم بافقی مهمان امام زمان(عج) نمی‌شوند، ایشان نقل می‌کرد با وجود اینکه هوا سرد بود و برف می‌بارید، ولی زیر آن درخت اثری از سرما نبود و هوا ملایم بود، شب قدر نسیم بهشتی دارد و کسانی که شب قدر را درک می‌کنند لطافت آن نسیم را در می‌یابند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این‌که از جمله خصوصیاتی که قرآن برای شب قدر نقل کرده نزول دفعی قرآن کریم در این شب است، تصریح کرد: برای خدا محال نیست که تمام عالم را در وجود یک عالم و تمام دهر را در یک روز جمع کند، خداوند در این شب رحمت واسعه خود را فشرده کرده تا ما با همه بدی‌هایی که داریم مشمول وسعت این رحمت شویم، بنابراین همان‌طور که قرآن در یک شب نازل شده، ما هم باید دلمان را از کینه‌ها بِکنیم و این پراکندگی را از درون خودمان به جمع خاطر بدل کنیم؛ کما اینکه دل‌هایمان را به هم وصل کنیم و با هم یکی شویم.

وی با اشاره به این‌که مراتب قرآن مانند مراتبی است که امام دارد، عنوان کرد: امام دارای مقام اسم اعظم و نورانیت است، چنانکه در روایات آمده است اولین مخلوق خداوند، نور پیامبر(ص) بود، به این تعبیر، مظهر آیه «هو الاول و الآخر» ائمه(ع) هستند.

بیرانوند افزود: امام یک مقام «عند ربّ» دارد، با این وجود از نزد خداوند تنزل کردند، البته از مقام عرشی ایشان کاسته نشده است.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: قرآن کریم در مورد متقین و شهداء می‌فرماید: «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ؛ در حقیقت مردم پرهیزگار در میان باغ‌ها و نهرها و در قرارگاه صدق نزد پادشاهی توانایند»، همچنین در آیه ۱۶۹ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌ اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند» قرآن نیز دارای همین مقام است.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیین گرامیداشت روز ارتش در بروجرد