ابهامات در عملکرد مالی سال 94 سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران


ابهامات در عملکرد مالی سال 94 سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران

تهران- ایرنا - گزارش حسابرسی سال 94 سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران حاکی از ابهامات ناشی از عدم شفافیت و زیر پاگذاشتن الزامات در عملکردهای مالی این سازمان در سال مورد بررسی است.

به گزارش ایرنا،اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان دویست و نود و دومین جلسه خود، گزارش حسابرسی از «سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران» را در دستور کار قرار دادند.

«مجید فراهانی»عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره این گزارش اظهار داشت: ارزیابی از عملکرد این سازمان در سال ۹۴ مواردی از عدم رعایت شفافیت در صورت‌های مالی و مالیاتی و عدم پایبندی به اساسنامه مصوب را نشان می دهد.

وی افزود: همچنین عدم رعایت الزامات در صورت‌های مالی در بدهی به تأمین اجتماعی وجود دارد که در اختیار حسابرس قرار نگرفته است.

فراهانی با بیان اینکه ابهام در بدهی‌ ها و فهرست اموال سازمان و اموال واگذار شده نیز وجود دارد، گفت: مانده حساب کارگزاران در اختیار حسابرس قرار نگرفته و ابهامات متعدد در واگذاری املاک و آخرین وضعیت بدهی‌های مالیاتی این سازمان وجود دارد.

«سید محمود میرلوحی» دیگر عضو شورای شهر در این خصوص گفت: تمام تاراج سرمایه شهر در سازمان املاک از سال ۹۴ آغاز شده است به طوری که قرارداد رسا تجارت و دیگر امور در این سال رخ داده است.

وی با بیان اینکه این خسارات باید جبران شود، افزود: از سال ۹۴ به تازگی و در بهمن ۹۹ موفق به دسترسی به جزئیات عملکرد این سازمان هستیم.

وی پیشنهاد کرد که شهرداری و شورای شهر کار کارشناسی خود را برای تحقیق و تفحص از این گزارش ادامه دهند.

در نهایت اعضای شورا، این گزارش را با ۱۷ رأی موافق تصویب کردند.

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از رسا تجارت

همچنین اعضای شورای شهر تهران گزارش تحقیق و تفحص از رسا تجارت و طرح سه شهید را در دستور کار قرار دادند.

«سید محمود میرلوحی» عضو شورای شهر تهران گزارش تحقیق و تفحص را قرائت کرد و گفت: طرح تحقیق و تفحص در تاریخ ۱۱ آبان ۹۸ به تصویب شورا رسید.

وی گفت: قرار شد این تحقیق و تفحص در چندین بند از جمله بررسی توافقنامه و قراردادهای شهرداری تهران که سقف آن بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است، بررسی انطباق این قراردادها با برنامه دوم توسعه، بررسی اختیارات قانونی و وظایف شهردار و شهرداری تهران در عقد توافقنامه‌ها و بررسی قراردادهای منعقده فی مابین شهرداری، رسا تجارت و انطباق با تفاهمنامه‌ها و قراردادها صورت گیرد.

میرلوحی افزود: هم چنین در این تحقیق و تفحص، قرار شد، تطبیق عملکرد این قراردادها با قانون منع مداخله کارکنان دولت و تعارض منافع و بررسی موانع حقوقی همکاری و گزارش عملکرد رسا تجارت، هولوگرام‌های صادره، برآورد خسارت‌های ناشی از آن به شهرداری از حیث انحراف در اجرای مفاد قراردادها و آثار مالی و اقتصادی و بررسی عملکرد کمیته راستی آزمایی در زمینه هولوگرام‌ها و میزان هولوگرام‌های تایید و ابطال شده در ۲ سال گذشته عملیاتی شود.

میر لوحی با بیان اینکه، با محدودیت‌های فراوانی در اجرای این تحقیق و تفحص روبرو بودیم، گفت: ۲ توافقنامه تحت عنوان فاینانس یک و ۲ برای قراردادهای بالای ۵۰۰ میلیارد را شامل می‌شد که هر دو مورد محرمانه ذکر شده بود و به این دلیل مدت‌های زیادی برای بررسی آن با محدودیت در دسترسی به مدارک و اسناد روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه از مدیران وقت برای بررسی پرونده‌ها دعوت شد و آن‌ها به بهانه‌های مختلف از حضور استنکاف کردند، گفت: قراردادهای فاینانس یک و دو در دامنه تحقیق و تفحص بررسی شد که یک قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی و یک قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی بسته شده است.

به گفته وی، این یعنی دو برابر بودجه شهرداری تهران در آن زمان توافقنامه بسته شده است.

میرلوحی با بیان اینکه قرار بود این توافقنامه ۵ ساله اجرا شود، گفت: الحاقیه‌ای به توافقنامه اول معروف به فاینانس یک زده شده و از ۲ هزار میلیارد تومان به دو هزار و ۶۰۰میلیارد تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در قرارداد دوم قرار بوده است که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن نقدی باشد و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی ملک به تعاون سپاه در یک قرارداد ۴ساله واگذار شود.

وی افزود: هر دو در یک روز نوشته شده است که یکی به مبلغ سه هزار میلیارد تومان و دیگری به مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بوده است که نمی‌دانیم چرا در یک روز چنین اقدامی رخ داده است.

عضو شورای تهران گفت: همچنین ۲ فقره قرارداد کارگزاری در بهمن ۹۳ و مرداد ۹۵ با سازمان املاک و موسسه اعتباری ثامن منعقد شده که موضوع آن تملک املاک واقع در طرح‌ها به نام شهرداری و تسویه مطالبات طلبکاران بوده است.

میرلوحی عنوان کرد: بحث بر این بوده است که طرف‌های قرارداد پول تزریق کنند و پول پیمانکاران و طلبکاران طرف را پرداخت کنند و شهرداری به صورت نقد و نسیه معوض را به آن‌ها بدهد.

وی با بیان اینکه در کنار آن قرارداد واگذاری موسوم به طرح سه شهید نیز مطرح است، گفت: در این قراداد نیز ۳۴ فقره املاک شهرداری واگذار شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم