عوارض واکسن کرونا در سالمندان چقدر جدی است؟/ پاسخ‌های دکتر شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا


عوارض واکسن کرونا در سالمندان چقدر جدی است؟/ پاسخ‌های دکتر شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا

شفقنا زندگی- عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره عوارض واکسن کرونا در میان سالمندان اظهار داشت: تا کنون گزارش هایی مبنی بر عوارض شدید واکسن کرونا به سالمندان در تعداد قابل توجه نداشته ایم. همه واکسن های دنیا کم و بیش عوارض دارند دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی گفت: […]

عوارض واکسن کرونا در سالمندان چقدر جدی است؟/ پاسخ‌های دکتر شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد کروناعوارض واکسن کرونا در سالمندان چقدر جدی است؟/ پاسخ‌های دکتر شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا

شفقنا زندگی- عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره عوارض واکسن کرونا در میان سالمندان اظهار داشت: تا کنون گزارش هایی مبنی بر عوارض شدید واکسن کرونا به سالمندان در تعداد قابل توجه نداشته ایم.

همه واکسن های دنیا کم و بیش عوارض دارند

دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی گفت: همه واکسن های دنیا کم و بیش عوارض دارند چون عمر این واکسن ها کوتاه است و زمان زیادی از مطالعات آن نگذشته است. اما اینکه گفته شود واکسن هایی که به سالمندان در ایران تزریق می شود عوارض شدیدتری نسبت به دیگر واکسن ها دارد، این گونه نیست. تا کنون ۵۰۰ میلیون دز واکسن در دنیا تزریق شده است و همگی کم و بیش عوارضی داشته اند. برخی از عوارض مشترک در واکسن ها تب و لرز و بدن درد بوده است ولی آمار مرگ و میر بسیار کمی گزارش شده است.

وی افزود: اگر کسانی که دچار عارضه شدید بعد از تزریق واکسن می شوند حتما به پزشک مراجعه کنند اما مردم بدانند تزریق واکسن از مرگ و میر زیادی جلوگیری خواهد کرد.

سالمندان عزیز بدانند واکسن نزدن بسیار عواقب بدتر و خطرناک تری دارد

دکتر شکوهی در خصوص اینکه برخی افراد سالمند از عوارض احتمالی واکسن نگران هستند و ترجیح می دهند واکسن دریافت نکنند گفت: سالمندان عزیز بدانند واکسن نزدن بسیار عواقب بدتر و خطرناک تری دارد.بیشتر سالمندان به علت دارا بودن بیماری های زمینه ای مستعد ابتلا به کرونا هستند که مرگ و میر زیادی نیز در میان آنها موجب می شود. لذا بهتر است حتما هر نوع واکسنی که به نوبت به آنها می رسد را تزریق کنند.

تزریق دو دز واکسن هم ایمنی صدرصدی ایجاد نمی کند

این متخصص عفونی در خصوص اینکه از طرفی شاهدیم برخی افراد سالمند با تزریق یک دز واکسن خود را ایمن می دانند و برخی نکات بهداشتی از قبیل زدن ماسک را جدی نمی گیرند تصریح کرد: افراد باید بدانند که تزریق دو دز واکسن هم ایمنی صدرصدی ایجاد نمی کند. ولو دو دز واکسن هم دریافت کنند همچنان باید از ماسک استفاده کنند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

امکانات تزریق واکسن به تعداد قابل توجه و در مدت کوتاه را فعلا نداریم

وی در مورد اینکه ولی برخی کشورها که ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسن زده اند اعلام کرده اند افراد می توانند ماسک خود را بردارند گفت: ممکن است این کشورها چنین اعلاناتی داشته باشند ولی در مورد کرونا و واکسن ها خیلی مسایل هست که هنوز محققان کامل به آن اشراف ندارند و نمی دانند در آینده چه می شود. شاید در آینده این کشورها نیز مجددا اعلام کنند بایستی همچنان از ماسک استفاده کرد. اگر چه کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا به علت تزریق واکسن کرونا به تعداد زیادی از جمعیت در مدت کوتاه توانسته اند ایمنی ایجاد کرده باشند اما این وضعیت شامل کشورهایی مثل ما نمی شود چرا که ما امکانات تزریق واکسن به تعداد قابل توجه و در مدت کوتاه را فعلا نداریم.

مسلما بایستی مراکز واکسیناسیون به تعداد بیشتر افزایش یابد

اشکالاتی در سیستم نوبت دهی

دکتر شکوهی در مورد صف های طولانی سالمندان برای دریافت واکسن و نیاز به تعدد مراکز واکسن کرونا در ایران اظهار داشت: بله مسلما بایستی مراکز واکسیناسیون به تعداد بیشتر افزایش یابد اگر چه هر هفته در حال بهتر شدن است و تعداد مراکز هر لحظه بیشتر می شود. ولی در آینده نیاز است که با توجه به جمعیت بیشتر این تعداد افزایش قابل توجهی داشته باشد چرا که رفتن به مرکز واکسیناسیون اگر با رعایت فاصله نباشد خود همین باعث آلودگی بیشتر افراد به کرونا می شود. در حال حاضر در مورد سیستم نوبت دهی اشکالاتی وجود دارد که امیدواریم در آینده برطرف شود.

وی در خصوص اینکه چه نوع واکسن هایی تا کنون به سالمندان در ایران تزریق شده است گفت: تا کنون دو نوع واکسن آسترازینیکای کره جنوبی و سینوفارم چین تزریق شده است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)