عوارض استرس بر بدن چیست؟


عوارض  استرس بر بدن چیست؟ به نظر می رسد که در شرایط زندگی امروز، استرس بخش جدا نشدنی زندگی انسانهاست که اگر آگاهانه به دلایل پیدایی آن برخورد نشده و در رفع آن کوشیده نشود می تواند اثرات سوء فراوانی بر سلامتی جسم و روح باقی گذارد. سرما، گرما، خستگی، غذای نامناسب، کمبود خواب، محرکها مانند قهوه و چای، شرایط کاری نامناسب، داروهای مختلف،...

عوارض استرس بر بدن چیست؟

به نظر می رسد که در شرایط زندگی امروز، استرس بخش جدا نشدنی زندگی انسانهاست که اگر آگاهانه به دلایل پیدایی آن برخورد نشده و در رفع آن کوشیده نشود می تواند اثرات سوء فراوانی بر سلامتی جسم و روح باقی گذارد. سرما، گرما، خستگی، غذای نامناسب، کمبود خواب، محرکها مانند قهوه و چای، شرایط کاری نامناسب، داروهای مختلف، وسایل مختلف عصبی مانند غم و غصه، خشم و عصبانیت، استیصال، حس ناتوانی و عدم قدرت، روابط ناسالم و از سراجبار چه باخود و چه با دیگران، حس تنهایی و عدم وجود پشتیبیان، همه و همه ناخودآگاه بدن را در حالت استرس قرار می دهند. بسیاری از مسایل زندگی روزمره ی انسانها استرس زا هستند. مسایل مالی، شغلهای اجباری و ناخواسته، روابط اجباری و ناخواسته، مسئولیتهای مختلف از این جمله اند.

علاوه بر همه ی اینها شلوغی و رنگارنگی محیط زندگی چه از نظر صدا، چه رنگ و چه بو حواس ما را بیش از حد لازم تحت فشار قرار داده در بدن ایجاد استرس می کنند.

در طبیعت هرگز حواس ما با این همه صداهای مختلف، موضوعات و تمهای متفاوت، این همه رنگها و بوهای مصنوعی که با این همه سرعت و فراوانی و مداوما بدون لحظه ای توقف، آرامش سکوت حواس ما را تحریک می کنند روبرو نمی گردند.

بعنوان مثال توجه کنید که شامه ی انسان در طول روز با چه میزان عطرهای مصنوعی و بوهای غیرطبیعی از لوازم آرایش گرفته تا خوشبوکننده ها و عطریات، انواع و اقسام اسپری های مختلف که بربدن و در محیط کار و درماشینها برای “خوشبو” کردن هوا به کار می روند، از شامپوها و صابونهای عطری گرفته، تا بوی چای و قهوه و غذاهایی که بطور طبیعی در طبیعت وجود ندارند تا دود گازوئیل و دود سیگار و… سروکار دارند.

توجه کنید که چشم انسان در طول روز با چه میزان رنگ و نوشته و تصویر و اشیاء و صورتهای دیگر و انواع نورهای مصنوعی و غیرمصنوعی ازقبیل صفحه کامپیوتر و لامپهای مهتابی روبرو است. این مسئله در مورد حس چشایی، شنوایی و لامسه نیز صدق می کنند همه این سرعت و رنگارنگی و تنوع بیش از حد و اندازه برای بدن استرس زا می باشند. حتی میزان بیش از حدی که بطور روزمره مشغول صحبت و رد و

بدل کردن کلمات هستیم)قسمت اعظم آنهم بی دلیل و بی نتیجه و غیرضروری (نیز میزان استرس وارده به بدن را بالا می برند.

بیهوده نیست که کلیه ی ادیان و فرق مختلفی که در پی رستگاری و آرامش بشر هستند روزه ی سکوت، روزه ی غذا، ساده زیستن، در طبیعت زیستن، اندک خوردن، اندک سخن گفتن و پرهیز از زندگی پرهیاهو و رنگارنگ را توصیه می کنند. این ادیان همچنین پرهیز از تنوع غذایی و استفاده از چاشنی ها و بخصوص مزه های مصنوعی متفاوت را تأکید می نمایند.

عوارض استرس در بدن بصورت سردرد، ناراحتیهای گوارشی، دردهای عضلانی، بخصوص شانه، پشت و گردن، بی خوابی، کم خوابی و خواب آشفته، از دست دادن قدرت تمرکز، دردهای گنگ و مختلف در نقاط مختلف بدن، نگرانی های روحی و بسیاری عوارض در ارگانهای داخلی بدن بروز می کنند.

استرس باعث بالارفتن فشارخون ، ازدیاد بیماری های قلبی، پرخوری، چاقی، دیابت، بیماریهای گوارشی، اختلالات سیستم ایمنی و بسیاری دیگر از مشکلات جسمی و روحی می گردد. فیزیولوژی بدن در هنگام استرس مطلقا متفاوت از فیزیولوژی بدن در هنگام آرامش است. در هنگام استرس غدد فوق کلیه تحت فرمان غده ی هیپوفیز به ترشح هورمونهای استرس نظیر کورتیزول و آدرنالین می پردازند. بدن در این حالت وارد مرحله ی جنگ و گریز می گردد.

اعمال حیاتی روزمره بدن در شرایط جنگ و گریز از حالت طبیعی خارج شده دچار اختلال می گردند. عمل انسولین و متابولیسم مواد قندی در بدن مختل می گردد. میزان ترشح کلسترول و تری گلیسرید افزایش می یابد. عمل غده تیروئید دچار اختلال گردیده در نتیجه خستگی، بی خوابی، اختلال در متابولیسم، اختلال در کار غدد جنسی و دستگاه تولید مثل، نامنظم بودن عادت ماهانه و نازایی بوجود میاید.

در حالت جنگ و گریز در بدن، متابولیسم قند و چربی دچار تغییر گردیده با دخالت کبد میزان قند خون بالا رفته، ماهیچه ها به چربی تبدیل گردیده و چربی در قسمتهای مختلفی بخصوص در اطراف کمر و پشت و گردن جمع و ذخیره می گردند. استرس مزمن باعث نازایی، پیری زودرس، تجمع چربی در بافتهای بدن، ازبین رفتن ماهیچه ها، اختلال در کار سیستم ایمنی و بطور کلی اضمحلال قدرت جسمی و روحی می گردد.

عوارض  استرس بر بدن چیست؟


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان