2 کتیبه نادر میخی در اراک ترجمه شد


اراک - ایرنا - مدیر کل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی...
اراک - ایرنا - مدیر کل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: 2 کتیبه آجری با خط میخی در اراک با هدف آگاهی از مطالب مندرج شده برای یافتن دانش گذشتگان ترجمه شد.

«مصطفی مرزبان» روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: حرف‌نویسی و ترجمه این ۲ کتیبه آجری توسط متخصصان به انجام رسیده است و به زودی رونمایی می‌شود.
وی اظهار داشت: کتیبه مذکور از جمله کتیبه‌های نادر در کشور است که فقط ۲ نمونه از آن وجود دارد که یک مورد از آن در موزه ملی و دیگری در موزه چهار فصل اراک نگهداری می‌شود.
وی اظهار داشت: یکی از کتیبه‌ها، آجری متعلق به معبد چغازنیبل خوزستان و مربوط به دوره ایلامی و دیگری مربوط به دوره سومری است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این کتیبه‌ها توسط دکتر «امیر زمانی» دارای دکتری زبان‌شناسی تاریخی تطبیقی هند و اروپایی، عضو گروه هیربدستان(گروهی علمی برای تدریس زبان های ایرانی) و مدرس دانشگاه اراک و دانشگاه آزاد اسلامی اراک و با همکاری یکی از اساتید او در آلمان و هلند به مدت چهار ماه انجام شده است.

مرزبان افزود: موضوع یکی از کتیبه‌ها در خصوص مالیات یک ساله یک باغ و دیگری در خصوص معبد چغازنبیل خوزستان که در موزه نگهداری می‌شدند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی بیان کرد: خوانش و ترجمه دو آجر نبشته‌ ایلامی به شماره ۳۲۱۲ که مربوط به معبد چغازنبیل و خوانش و ترجمه ۲ کتیبه سومری به شماره ۳۱۲۱ و ۳۱۲۲ که از نادرترین کتیبه موجود در ایران است که به اتمام رسیده و به زودی در موزه چهار فصل اراک در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

توقف فعالیت پیج مجازی تور گردشگری فاقد مجوز در استان مرکزی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: فعالیت یک پیج اینستاگرامی که اقدام به برگزار تورهای گردشگری بدون مجوز می‌کرد، در استان متوقف شد.
مرزبان امروز افزود: فعالیت تورهای مسافرتی و گردشگری باید با مجوز این اداره کل انجام گیرد و هر گونه فعالیت بدون مجوز ممنوع است.

وی اظهار داشت: در نامه‌ای از پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی درخواست شده است با افراد فعال در زمینه برگزاری تورهای مسافرتی و گردشگری غیر مجاز برخورد لازم صورت گیرد.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته