تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش


تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش

امروز چهارشنبه، بیست و نهم اردیبهشت سال 1400 هجری شمسی، برابر با هفتم شوال سال 1442 هجری قمری و مطابق با نوزدهم می‌سال 2021 میلادی است.

تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اشبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و نهم اردیبهشت سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

غزوه احد
۱۴۳۹ سال پیش در چنین روزی، هفتم شوال سال سوم هجری قمری غزوه «احد» در دامنه کوهی به همین نام در شمال مدینه، میان مسلمانان و مشرکان روی داد.
مشرکان قریش درپی شکست سنگین در جنگ بدر این جنگ را تدارک دیدند. به همین جهت سه هزار جنگجوی قریش با تجهیزات کامل به صحنه نبرد احد آمده بودند، در حالیکه مجاهدان مسلمان هفتصد تن بیش نبودند. رسول گرامی اسلام (ص) قبل از مقابله با سپاه قریش، همچون گذشته با یاران خویش در مورد چگونگی مبارزه با مشرکان مشورت کردند و سرانجام نظر کسانی را پذیرفتند که خواستار نبرد با قریش در خارج از شهر مدینه بودند. جنگ میان دو سپاه در دامنه کوه احد رخ داد و ابتدا مسلمانان پیروزی درخشانی بدست آوردند. اما به خاطر غفلت و تخلف عده‌ای از آن‌ها از دستور پیامبر (ص) مبنی بر حفاظت از تنگه‌ای حساس در کوه احد، جنگجویان قریش از همان محل به مسلمانان حمله کردند و آن‌ها را در وضعیت دشواری قرار دادند. در این مرحله از جنگ، جان پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز به خطر افتاد و حدود هفتاد نفر از مسلمانان، از جمله حمزه عموی شجاع و از جان گذشته پیغمبر اکرم (ص) شهید شدند. با این حال، مشرکین قریش نتوانستند پیروزی قطعی به دست آورند و به مکه بازگشتند.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
تصرف بلگراد توسط سپاهیان امپراتوری عثمانی
۵۰۰ سال پیش، در روز نوزدهم می‌سال ۱۵۲۱ میلادی سپاهیان امپراتوری عثمانی در پی نبردی سخت، شهر مهم بلگراد پایتخت یوگسلاوی را در شبه جزیره بالکان تصرف کردند.
امپراتوری عثمانی از اواخر قرن چهاردهم میلادی، پیشروی در منطقه بالکان را آغاز کرد و تقریبا تمام این منطقه را تحت سیطره خود درآورد. این امپراتوری حتی بیست سال پس از این تاریخ، در سال ۱۵۴۱ قسمت‌هایی از مجارستان را نیز به دست آورد. اما در اثر ضعف تدریجی امپراتوری عثمانی و اعمال نفوذ دولت‌های اروپایی، به تدریج تا اوایل قرن بیستم، متصرفات این امپراتوری در بالکان، مستقل شدند.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
تولد فیخته فیلسوف آلمانی
۲۵۹ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم می‌سال ۱۷۶۲ میلادی «یوهان گوتلیب فیخته» (Johann Gottlieb Fichte)، فیلسوف آلمانی در خانواده‌ای فقیر متولد شد.
او از پیشروان مکتب اصالت تصور یا ایده آلیسم بود. فیخته با کانت فیلسوف هموطن خود، آشنا بود و پس از چندی یکی از آثار خود را به او تقدیم کرد. فیخته در نظریات خود بسیار تحت تاثیر کانت بود. از مهمترین آثار فیخته می‌توان به «بنیاد تحقیق در علم»، «حقوق طبیعی»، «سرنوشت انسان» و «رساله‌ای در چگونگی رسیدن به زندگانی سعادتمند» اشاره کرد. وی در سال ۱۸۱۴ میلادی درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
تولد هوشی میان، مبارز انقلابی ویتنام
۱۳۱ سال پیش در چنین روزی برابر با نوزدهم می ۱۸۹۰ میلادی «نگوین نهانه» معروف به «هوشی‌مین» (Hồ Chí Minh) مبارز انقلابی و قهرمان استقلال ویتنام در قصبه هوانگ ترو متولد شد.
هوشی‌مینه بدون شک و تردید استراتژیست و سازمان‌دهنده تمام پیروزی‌های مردم ویتنام در جنگ علیه استعمارگران بود که از فضیلت‌های اخلاقی والایی برخوردار بود. وی معتقد بود انقلاب یعنی سختی و پایداری در فداکاری برای حفظ مملکت و سوسیالیسم. او می‌گفت که تنها با گذشت از منابع شخصی است که می‌توان یک انقلابی سوسیالیست شد و این در زندگی ساده و شخصیت انقلابی خودش منسجم بود. شصت سال زندگی هوشی‌مینه توأم با کار مداوم در زندگی و فعالیت در کار‌های مملکتی بود. او از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹رهبری کشور ویتنام را برعهده داشت و در روز ۳ سپتامبر ۱۹۶۹، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
تولد مالگوم ایکس، رهبر نهضت سیاهان آمریکا
۹۶ سال پیش در چنین روزی برابر با نوزدهم می ۱۹۲۵ میلادی "مالکوم ایکس" (Malcolm X) رهبر نهضت سیاهان امریکا متولد شد. مالک شباز معروف به مالکوم ایکس، در خانواده‌ای فقیر در امریکا به دنیا آمد. هنگامی که چهار ساله بود، خانه و کاشانه والدینش توسط فرقه نژادپرست کوکْلوکْسْ کِلان به آتش کشیده شد. وی در یک مدرسه شبانه‏ روزی به تحصیل پرداخت، ولی در ۱۵ سالگی به دلیل فقر، مدرسه را نیمه تمام، رها کرد. مالکوم پس از آن به کار در یک هتل روی آورد و تحت تاثیر محیط به اعتیاد و دزدی کشیده شد تا اینکه در ۲۱ سالگی به جرم سرقت به پنج سال زندان محکوم گردید. وی در زندان با بسیاری از زندانیان که غالباً سیاه‏پوست و از خانواده‏‌های مسلمان بودند آشنا شد و با عالیجاه محمد، رهبر جنبش مخفی سیاهان امریکا نیز ارتباط برقرار کرد. این ارتباط، پس از زندان نیز ادامه یافت. مالکوم ایکس فراگیری علوم دینی و مطالعه کتاب‏‌های اسلامی را آغاز کرد و با کمک ‏های مردم توانست دو مسجد در دیترویت و فیلادلفیای امریکا برای مسلمانان بنا نماید. او در مارس ۱۹۶۴ م با هدف تشکیل سازمان وحدت سیاهان افریقایى و امریکایى، از جنبش عالیجاه محمد جدا شد. مالکوم با تشکیل این سازمان و انجام سخنرانی ‏های متعدد در مساجد و اماکن عمومی سیاهان توانست تشکیلات نسبتاً منسجمی از سیاه‏پوستان مقیم امریکا به وجود آورد. مالکوم ایکس در برابر حرکت مسالمت ‏آمیز مارتین لوترکینگ، کشیش سیاه‏پوست امریکایى برای کسب حقوقِ برابر اجتماعی برای سیاهان، اعتقاد به مبارزه گسترده سیاسی و لزوماً قهرآمیز داشت تا به وسیله آن بتوان نظام سرمایه ‏داری امریکایى را که در تاریخ آن فقط قتل و غارت سرخ‏پوستان و سیاهان و مردمان امریکای لاتین، آسیا و افریقا در آن وجود داشت، مجبور به پذیرش حقوق سیاهان نمود. مالکوم درسال ۱۹۶۴ م به قاره افریقا و آسیا سفر کرد و با جهان اسلام از نزدیک آشنا شد، اما سه ماه پس از بازگشت به امریکا در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ م در شهر نیویورک مورد سوء قصد قرار گرفت و در چهل سالگی کشته شد. ماجرای مرگ او مانند تمام ترور‌های سیاسی امریکا، همچنان در پرده‏‌ای از ابهام فرو رفت، اما شواهد بسیاری حکایت از دخالت سازمان امنیت داخلی امریکا یعنی اف. بی. آی و سازمان ضد جاسوسی آن کشور موسوم به سی. آی.‌ای در این امر دارد.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
اختراع دستگاه رادار
۸۵ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم می‌سال ۱۹۳۶ میلادی دستگاه رادار توسط «رابرت داتسون وات» (Robert Watson-Watt)، مخترع انگلیسی، ساخته شد.
این دستگاه که وسیله‌ای مهم برای کشف و شناسایی در عملیات مختلف نظامی و غیرنظامی است، برای اولین بار در یکی از فرودگاه‌های انگلیس نصب شد. رادار در جنگ جهانی دوم وسیله هشدار دهنده مهمی محسوب می‌شد. البته اکنون از رادار در زمینه‌های گوناگون استفاده می‌شود.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش
۳۸ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۶۲ هجری شمسی در راستای سرکوب هرگونه مقاومت علیه نظام دیکتاتوری صدام، رژیم بعث عراق، ۹۰ تن از اعضای خاندان آیت ‏اللَّه سیدمحسن حکیم را دستگیر و چند روز بعد ۶ تن از آن‌ها را اعدام کرد.
مدتی پس از آن نیز، ۱۰ تن دیگر از اعضای این خانواده، اعدام شدند. آیت ‏اللَّه العظمی حکیم از مراجع بزرگ تقلید در عراق بود که در سال ۱۳۴۸ ش وفات یافت. فرزندان و بسیاری دیگر از اعضای خانواده وی اهل علم و دانش هستند. به همین دلیل، رژیم عراق که از نفوذ خاندان حکیم در میان مردم این کشور بیمناک بود، در راه مبارزه با دین، روحانیت و حوزه ‏های علمی دینی، تعداد زیادی از اعضای این خانواده را از بین برد یا زندانی کرد.
تقویم تاریخ؛ از غزوه احد تا بازداشت آیت الله حکیم و خانواده اش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام