برترین های قرن با محمدرضا مهدوی: تکلیف هافبک دفاعی معلوم است، آس آسیا، سلطان کریم باقری!


برترین های قرن با محمدرضا مهدوی: تکلیف هافبک دفاعی معلوم است، آس آسیا، سلطان کریم باقری!

محمدرضا مهدوی سال ها برای تیم ملی ایران بازی کرد و همچنین سابقه پوشیدن پیراهن باشگاه های پرسپولیس، استقلال و...

محمدرضا مهدوی، ملی پوش، سرخابی و سپاهانی سابق برای انتخاب برترین های قرنش مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت. صحبت های او درخصوص فرهنگ جامعه و فوتبال حائز اهمیت بود. جدای از انتخاب 11 بازیکن قرن مهدوی مسائل مهمی را مطرح کرد. همچنین در انتخاب برترین های قرنش از 4 سلطان فوتبال ایران نام برد که سه تن از آن ها در تیمش جای گرفتند. این برنامه را حتما ببینید. همچنین فرم نظرخواهی تکمیل شده محمدرضا مهدوی در انتهای متن گفتگو قرار گرفته است:

سلام و درود به مخاطبین عزیز رسانه طرفداری، با یکی از برنامه های تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران همراه شما عزیزان هستیم. در کنار من آقای محمدرضا مهدوی نشسته اند. کسی که سابقه بازی هم برای پرسپولیس و هم برای استقلال را داشته اند و معرف حضور همه هستند. آقای مهدوی سلام، خیلی ممنون که در این برنامه مقابل دوربین رسانه طرفداری قرار گرفتید.

عرض ادب و احترام خدمت شما و همه عزیزان و برنامه خوب طرفداری، امیدوارم که تمام هموطنان عزیزم در صحت و سلامت باشند. برای همه ملت آرزوی سلامتی دارم. به امید خدا و همت مسئولان امیدوار هستم که واکسن به همه زده شود و هیچ گونه مشکلی را شاهد نباشیم.

آقای مهدوی درمورد تیم منتخب فکر کردید؟ کدام 11 مرد، کدام بزرگان فوتبال می توانند حضور داشته باشند؟

من سورپرایز شدم. خیلی سخت است. این ها را باید حداقل 2-3 ماه به من می دادید و من می نشستم دانه به دانه همه نفرات را رویشان تمرکز می کردم. البته شوخی می کنم. تمرکز کردیم و با هم یک مقدار مرور کردیم. البته می گویم، فوتبال سلیقه ای است. این را چندین بار در مصاحبه ها گفته ام. فوتبال سلیقه ای است. اینکه چه کسی من را می پسندد و چه کسی فوتبال شما را. من آمدم توی گزینه هایی که شما فرموده بودید، یک مقدار بیشتر تامل کردم و تمرکزم را گذاشتم روی واقعیت هایی که در برهه های زمانی برای فوتبالیست های ما اتفاق افتاد. برای همین خیلی دقت خود را بیشتر کردیم. با احترام به همه عزیزانی که می توانند همه این پست ها، همه این انتخاب ها باشند ولی خب ما دیگر یک مقدار سلیقه خود را به کار بردیم.

یکی از عزیزانی که مهمان ما بودند، گفتند اگر برای هر پست 5 انتخاب می گذاشتید، خیالم راحت بود. نگران انتخاب ها نبودم.

دقیقا. حداقل. این یک واقعیت است. نه اینکه بخواهیم تعصب خود را به رخ بکشیم. واقعا در فوتبال استعدادهای زیادی بوده اند و هستند و خواهند بود. در 100 سال گذشته نشان دادیم که چه بازیکنان خوبی را تحویل جامعه دادیم و بعد از آن به باشگاه، به تیم ملی و حتی به کشورهای همسایه تحویل دادیم. ما خیلی پتانسیل داریم. به امید خدا در آینده نه چندان دور اتفاق های جالبی برای این نسل بازیکنان رخ می دهد.

ان شالله. هیچ ورزشی مثل فوتبال نمی تواند مردم را شاد کند. امیدواریم که فوتبال پیشرفت کند.

به امید خدا و درایت کسانی که این وسط مسئولیت دارند. امیدوار هستم که این اتفاقات رخ بدهد و مدیریت بتواند بچه هایی که، من یک نمونه اش را مثال می زنم. الان تیم ملی نوجوانان با اقتدار صعود کرده ولی تکلیف شان معلوم نیست. تیم ملی جوانان صعود کرده، تکلیف شان معلوم نیست. تمام تمرکزها روی تیم ملی بزرگسالان است. امید هم خبری ازش نیست.

اگر موافق باشید برویم سراغ تیم 11 نفره و اولین پست هم پست دروازه بان.

خدا را شکر ما گلرهای خیلی خوبی داشتیم و داریم و خواهیم داشت. مرحوم ناصر حجازی یکی از نفراتی بودند که حقشان خورده شد ولی می توانستند در آن دوران بازی ملی شان بیشتر شود. و احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا، هادی طباطبایی، پرویز برومند. این نفرات واقعا جایگاه شان در دروازه است. ولی من به سلقه خودم در حال حاضر و روی انتخاب خودم فکر می کنم که علیرضا بیرانوند گزینه ام باشد.

علیرضا بیرانوند هم نامش برای اولین بار در این برنامه مطرح می شود. از همین جا به او سلام می کنیم و به عنوان یکی از کسانی که در این نظرسنجی حق رای دارد، رای او را خواهیم گرفت. برویم یک خط جلوتر. سراغ 4 نفر خط جلویی و اولش هم دو دفاع وسط. پستی که خود شما هم بازی کردید.

خب. دفاع وسط پست تخصصی من است. پستی که سالیان سال در تیم های مختلف بازی کرده ایم. در رده های مختلف. افتخار داشتم که پیراهن تیم ملی را نیز در این پست بپوشم. طبق سلیقه من با احترام به همه قدیمی ها، آقای قلیچ خانی، آقای پنجعلی، آقای نادر محمدخانی و نسل بعدشان آقای مهدی پاشازاده، آقای رحمان رضایی و سهراب بختیاری زاده، بهروز رهبری فرد، علی انصاریان و ... ولی من فوتبال آقای محمد خاکپور را خیلی می پسندم. بخاطر اینکه فوتبالی ارائه دادند که یک زمان به دفاع وسط می گفتند، بزن زیرش اما ایشان یک تغییری در دفاع دادند و می توانم بگویم که در آن نسل کسی نتوانست که توپ را کنترل کند، بیاورد روی زمین، بازی کند و بازیسازی را ارائه بدهد. کنارش هم من می توانم با احترام به همه عزیزان، سیدجلال حسینی که ثبات خیلی خوب را داشته است انتخاب کنم. دفاع وسط یک رهبر است و وقتی که یک رهبر خود در زمین داشته باشی، تیمت موفق است. سیدجلال توانسته در این چند سال، که فکر می کنم بالای 10 سال باشد، خوب بازی کند.

دفاع راست؟

خب ما دفاع راست های خیلی خوبی داشتیم. از همه نسل ها. چون پست خیلی خاصی بوده است. پستی بوده که احتیاج به رفت و برگشت های زیاد، دفاع خیلی خوب و حتی سیستم تهاجمی خیلی خوبی باید داشته باشد. بتواند این خط طولی زمین را برود و بیاید. با احترام به همه بزرگان، در این چند وقته گذشته آقای جواد زرینچه توانست خیلی خوب بازی کند، رامین رضاییان خیلی خوش درخشید و توانست خودش را به درجات بالا برساند ولی خب من فکر کنم که تداوم مهدی مهدوی کیا، کسی که توانست در عنفوان جوانی در تیم ملی ایران فیکس شد. در رده ها بود که توانست فیکس تیم ملی شود و چندین و چند سال در اروپا توانست جایگاه مستحکمی برای خود ایجاد کند.

دفاع چپ؟

دفاع های خیلی زیادی داشتیم. در پست تخصصی من اشراف دارم به این پست ها و گزینه ها خیلی زیاد است. از قدیمی تر، شاهرودی، میناوند، در حال حاضر حاج صفی، میلاد محمدی، خیلی ها هستند. ولی در یک برهه زمانی که مجتبی محرمی فوتبال بازی می کرد، به اذعان همه می گفتند که 20 سال از فوتبال آسیا جلو است. پستش هم دفاع چپ نبود، راست پایی بود که چپ را مسلط داشت. همه فکر می کردند که چپ پاست ولی راست پا بود. توانست چندین سال تداوم داشته باشد و در آن پست بدرخشد.

یک خط برویم جلوتر. پست های میانی را انتخاب کنیم.

این پست که اصلا یکی از آس های آسیا است. بلافاصله اسمش را می آورم. اصلا روی دست کریم باقری بازیکن نیامده است. کریم باقری فوتبالی که ارائه داد از بدو فوتبالش تا انتهای فوتبالش، همین الان که مربی پرسپولیس است، هنوز که هنوزه بازی می کند، هیچکس نمی تواند توپش را بگیرد. کریم باقری ثابت کرد که این پست یک بازیکن شش دانگ کامل می خواهد. سرزن، دفاعی، دو پا، میل به هجوم، میل تدافعی. همه چی او عالی بود. با احترام به همه، سیروس قایقران، جواد نکونام، سیروس دین محمدی، مسعود شجاعی و حتی ناصر محمدخانی. خیلی گزینه ها بودند که می توانستند حضور داشته باشند. فکر می کنم بدون چون و چرا و صحبتی، سلطان کریم باقری.

تیم مان پس سه تا سلطان خواهد داشت.

بله. خب بالاخره سلاطین هستند و بودند. واژه هایی است که باید درخصوص بعضی از اشخاص به کار برد. این یک واقعیت است. شما نمی توانید سلطان علی پروین را فراموش کنید. یا سلطان علی جباری. واقعا سلطان بودند در همه زمینه ها. کریم باقری هم سلطان دهه ماست. اینقدر گل، از نظر شخصیتی و فوتبالی. خدا حفظش کند.

هافبک راست تیم؟

خیلی ها می توانند باشند. از قدیمی ها و از کسانی که به قول معروف بودند، خیلی هم مطرح بودند. خیلی هم احترامشان واجب است. مثل آقای مجید نامجو مطلق، آقای چنگیز، مثل جهانبخش که هنوز بازی می کند. شما بگو دیگر، می دانید که من چه کسی را می خواهم بگویم. سلطان علی پروین. ایشون بسیار بزرگ هستند و بزرگی کردند. همیشه احترامشان بر همه واجب است. قدر عزیزان مان را بدانیم. قدر کسانی که الان زنده هستند را بدانیم. خیلی زود دیر می شود. هر روز صبح در یک گروهی هستیم و برای دوستان می گذارم. خیلی زود دیر می شود. اگر معنی این جمله را کسی متوجه شود، حواسش به همه چیز است.

همین الان پیشکسوتان پرسپولیس هر ماه جمع می شوند و با علی پروین بازی می کنند.

اصلا باورتان نمی شود. این کرونا آمد و معلوم نیست کی می رود. خیلی اذیمات کرد. اگر ویروس کرونا نبود ما الان داشتیم تمرین می کردیم.

هافبک چپ تیم؟

دوباره همان گزینه ها هستند، آقای نامجو، چنگیز، حاج صفی، منافی. جا دارد که به جواد منافی سلام کنم. فکر می کنم آن زمان که آقای محرمی 20 سال جلو بود، جواد 30 سال جلوتر بود. اما متاسفانه آن اتفاق افتاد و حتما تقدیر بر این بوده که جواد منافی را در فوتبال نداشته باشیم. از اینجا سلام می کنم بهش. خیلی گزینه ها است ولی باید عزیزان اشراف داشته باشند به فوتبال آقای ابراهیم قاسم پور. کسی که در همه پست ها به راحتی بازی می کند. با احترام به همه عزیزان گزینه من ایشان هستند. من بهشان می گویم ابو. ابو قاسم.

برویم سراغ سه بازیکن هجومی؟

خب. این سه تا یک مثلث بودند، مثلب برمودا. فکر می کنم که هنوزم اگر بیایند کنار هم بازی کنند، اول از همه خیلی خاطرات را زنده می کنند. خیلی مردم خوشحال می شوند که این سه تا بازی کنند. چند وقته گذشته و دو تایشان بغل هم بازی کردند، برای مرحوم میناوند و انصاریان. مثلثه یک نقطه اش در تیم مقابل بازی می کرد. من فکر می کنم همه عزیزان، ناصر خان محمدخانی و نفرات بزرگ، حمید خان درخشان و اشخاصی که می توانند در این مثلث قرار بگیرند. طارمی، سردار، کریم انصاری فرد، مسعود شجاعی، دژاگه. ولی این مثلث من ثابت است بخاطر اینکه چندین و چند سال کنارشان بازی کردم. چندین و چند سال ایران و آسیا با خاطرات این ها توانسته اند آقای آسیا شوند. روی قله آسیا قرار بگیرند. برای همین من این سه پست را به هم می گذارم. هافبک هجومی من علی آقا کریمی، مهاجم اول و دوم من خداداد عزیزی و علی دایی.

راحت ترین انتخاب شما بود این سه پست.

ببینید در مورد بازیکنان قرن، نظر شخصی و کارشناسی من است. ما با گل های خیلی از بازیکنان، آقای روشن، آقای فرکی، آقای دانایی فر، حتی پرویز خان قلیچ خانی نیز مهاجم بازی می کرد. ولی در مورد قرن که صحبت می کنیم، تداوم این عزیزان. از این سه نفر دو نفرشان بایرن مونیخ بازی کرده است. درسته وحید هاشمیان یک فوتبالیستی است که هیچ کس نمی تواند از آن ها چشپ پوشی کند. الان سردار آزمون و طارمی و ... همین الان مهدی قائدی دارد بازی می کند. فرهاد مجیدی، هیچکس منکر فوتبالش نیست. اصغر مدیر روستا چارچوب را می شناخت. فرشاد پیوس همین الان برویم بازی کنیم، 60 سالش است، توپ را بهش بدهی، می کند توی گل. ولی در مورد قرن داریم صحبت می کنیم. همه این ها قابل احترام، همه این استادهای بنده هستند و ارادت داریم. نظر شخصی خود را داریم اعمال می کنیم و آن چیزی که پروسه انتخاب به ما می گوید. خداداد، دایی و کریمی چندین سال در بورس بودند و تغیراتی در فوتبال دادند و توانستند شکل واقعی فوتبالی که مردم می پسندند را ارائه بدهند.

تیم ما تکمیل شد. یک انتخاب دیگر از این تیم داریم. سه بازیکن برتر قرن.

من در سال های گذشته، زمانی که بازی می کردم، زمانی که مربی شدم و الان که دارم با بچه ها تمرین می کنم. نظر من با همه احترام به عزیزان، کریم باقری، یک فوتبالیست شش دانگ ایران و آسیا است. اولین گزینه من کریم باقری است.

خب. بهترین بازیکن قرن، باید تداوم زیادی داشته باشد، من بین علی آقای دایی و علی آقای پروین، دو دل هستم چون هر دوشان احترام شان واجب است و هر دوی آن ها از اسطوره ها هستند. من به احترام سن، علی پروین را دوم می نویسم و آقای علی دایی را سوم می نویسم.

مربیان؟

من همیشه می گویم بهترین مربی قرن کسی است که توانسته باشد بازیکنان خیلی زیادی را تولید کرده باشد. استعدادها را کشف کرده باشد و به قول ما قدیمی ها از چوب بازیکن بسازد. در مربیان ایرانی بخاطر اینکه با اکثر مربیان کار کردم، ناصر حجازی، منصور پورحیدری، یاوری، پروین، فیروز کریمی، فرهاد کاظمی، ابراهیم قاسمپور و ... اینقدر مربی داشتیم که همه عالی بودند. ولی من گزینه بهترین مربی قرن را می دهم به آقای فرهاد کاظمی. علتش این است که من فکر می کنم در این سی و چند سالی که ایشان دارند مربیگری می کنند، بالای 300 بازیکن می آورد که مطرح نبودند و مطرح کردند و به درجات بالا بردند. نمونه ش را می توانیم قهرمانی بهمن و پاس و سپاهان را ببینیم. اتفاقاتی که برای تیم هایی که داشتند می افتادند و آقای فرهاد کاظمی نگهشان داشته اند. این گزینه می تواند تعصبی و رفاقتی باشد ولی شما وقتی فرمودید که قرن را می خواهید انتخاب کنید، من نظر کارشناسی خودم با اعمال نظر تخصصی را می گویم.

مربی خارجی؟

همه مربیانی که به ایران آمدند، قابل احترام هستند. همه کارنامه خوب داشتند. همه اتفاقات خوبی رقم زدند. مثل آقای برانکو، کی روش، بلازویچ، ویرا و ... ولی یک شخص آمد و فوتبال ایران را دگرگون کرد. در اردوی تیم ملی 98، روحشان شاد باشد. آقای تومیسلاو ایویچ. فکر می کنم که در فوتبال ما دگرگونی کرد. ما بازیکنان 11 صبح بلند می شدیم. ایشان 7 صبح بیدارمان می کرد، 7 و نیم صبحانه و 8 تمرین آغاز می شد. یک تیمی مثل تیم ملی 98 فرانسه کنار هم جمع شدند و شگفتی ساز شدند.

انتخاب بعدی، برترین داور قرن است.

مخلص همه داوران هستند، ارادت دارم به همه. با هم تمرین می کنیم. چندین سال هست که با هم دوست هستیم. بهشان می گویم چقدر خوب است که کنار ما بازی می کنید. متوجه می شوید که لگدی که به ساق هایتان می خورد، چه دردی دارد و حس می کنید. این ایده 20 و چند سال پیش به ذهن من آمد. اما در مورد بهترین داور قرن اصلا نباید فکر کرد. آقای علیرضا فغانی.

مطمئن هستم که حالا حالاها، علیرضا جان، دوست خوبمان، هرجای دنیا که هستی موفق باشی. ارادت داریم به خانواده. یک خانواده کاملا داوری. فوتبالیست خوبی هم هست. یکی از بهترین بازیکنان ما است. هر وقت به ایران می آید، با ما تمرین می کند. یکی از افتخارات ایران است. پرچم ایران را در نقاط مختلف جهان مثل جام جهانی به احتزاز در آورده است.

برترین تیم قرن؟

اصلا فکر ندارد. اسمش را هم می توانم ننویسم. می توانم بنویسم روزی که مردم به خیابان ریختند و شادی کردند. ما دوران های دیگری نیز داشتیم و همه شان شاید افتخارات بیشتری کسب کردند ولی جیزی که مردم را خوشحال کرد و برترین تیم قرن شد، یک تیم بود. تیم ملی 98 فرانسه. آقای خاکپور یک چهره خاصی دارد، می رویم در خیابان بچه کوچک و پیرزن ها هم او را می شناسند. این ها ماندگار است. او ماند دیگر توسط این تیم. خدا را شکر همه دور هم جمع هستیم و یک موسسه داریم و داریم لذت می بریم.

برترین ورزشکاران قرن.

از دیدگاه من، این است که سوای اینکه برای ملت خودمان، برای پرچم خودمان زحمت کشیده، اینکه شناخته شده هم باشند. ما نمی توانیم منکر علی دایی بشویم. علی دایی آقای گل جهان و امیدوارم که هیچ وقت رکوردش شکسته نشود. وحید شمسایی رکوردش شکسته شد و ما دلمان شکست. ای کاش وحید شمسایی هنوز که هنوزه بازی می کرد چون می توانست. من گزینه اولم آقای علی دایی است.

هستند کسانی که می توانند در این گزینه باشند. چون اتفاقاتی که برای ما در کنار علی افتاده است، هرجا که می رویم تا می فهمند که ایرانی هستیم، می گویند علی دایی. اینقدر این اسطوره ما شناخته شده است.

همه ورزشکاران ما برتر هستند ولی یک سری اشخاص هستند که رکوردها را شکستند، مثل دایی، شمسایی، ... اما من حمید سوریان را انتخاب می کنم. حمید سوریان براتون فوتبال بازی می کند، می گویی تو چرا رفتی کشتی. ما سالن بازی می کنیم، از عقب توپ را می گیرد و همه را دریبل می زند و توپ را می کند توی گل. خدا سلامتی اش را برگرداند. پایش را عمل کرده است. خدا همه مریض ها را شفا بدهد.

برویم سراغ گزینه سوم من، فکر کنم سورپرایز باشد. گفتم طبق صحبت های گذشته، ایده من این است که چه کسانی، چه کاری کردند برای ورزش کشور. آقای علی دایی و حمید سوریان کلی پرچم ایران را بالا نگه داشتند. ولی خب یکی رفت در آمریکا و فکر کنم در جوانی هم بود، با بازی های کم در ایران و آسیا خودش را ترانسفر کرد به مهد بسکتبال. جایی که حتی نگاه کردن بسکتبال نیز سخت است. خیلی توانایی جسمی و فکری بالایی می خواهد. حامد حدادی.

خیلی از گزینه ها می توانستند باشند. نه چیزی به این عزیزان اضافه می شود و نه چیزی از آن ها که نیستند کم می شود. کاش می گفتی 20 تیم بگو.

صحبت پایانی

اول از شما و رسانه طرفداری تشکر می کنم و از مردم خوب ایران تشکر می کنم. ما یعنی همه ورزشکاران، مدیون شما هستیم. ما با شما بزرگ شدیم. با شما اسم در کردیم و با شما به همه جا رسیدیم. ما بدون شما هیچ هستیم. امیدوارم که یک مقدار بیاییم در مورد فرهنگی که بد دارد در جامعه جا می افتد و رواج پیدا می کند فکر کنیم. متاسف هستم برای اشخاصی که می خواهند ایران و ایرانی را بی فرهنگ نشان بدهند. ما با فرهنگ ترین هستیم. کمی اطلاعات مان را افزایش بدهیم. حتی بیاییم رمان ها و داستان ها را بخوانیم، آن موقع به اصالت خودمان پی می بریم و قدر خودمان را می دانیم. ایران و ایرانی همیشه زنده باد و همیشه پرچم سه رنگ ما در کل دنیا افراشته باشد.

فرم نظرخواهی تکمیل شده محمدرضا مهدوی

برترین های قرن با محمدرضا مهدوی: تکلیف هافبک دفاعی معلوم است، آس آسیا، سلطان کریم باقری!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)