قویترین موتور هواپیمای رولزرویس بر روی هواپیمای فالکون X10


قویترین موتور هواپیمای رولزرویس بر روی هواپیمای فالکون X10

هفته گذشته، رولزرویس از جدیدترین موتور هواپیما در خانواده پرل Pearl به نام X10 رونمایی کرد. این پیشرانه که در نوع خودش سومین است، یک غول سخت‌افزاری است که یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی اروپا آن را برای استفاده در یکی از محصولات خودش انتخاب...

هفته گذشته، رولزرویس از جدیدترین موتور هواپیما در خانواده پرل Pearl به نام X10 رونمایی کرد. این پیشرانه که در نوع خودش سومین است، یک غول سخت‌افزاری است که یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی اروپا آن را برای استفاده در یکی از محصولات خودش انتخاب کرده است.

این شرکت X10 را قدرتمندترین موتور در بین موتورهای مشابه توصیف می‌کند، چون ۱۸۰۰۰ پوند نیروی رانشی تولید می‌کند. این موتور دارای هسته موتور Advance2 است که علاوه بر تقویت قدرت موتور، بهره‌وری آن را ۵٪ افزایش می‌دهد.

این موتور همچنین یک فن تیغه‌ای، یک کمپرسور فشار بالا و یک توربین فشار بالا دو-مرحله‌ای دارد. تمام این قطعات درون یک محفظه ساخت شرکت آمریکایی اسپریت ایروسیستمز قرار گرفته‌اند.

همزمان با اعلام مشخصات فنی این موتور توسط رولز رویس، شرکت هواپیماسازی فرانسوی داسو Dassault اعلام کرد که از پرل X10 در جت فالکون بعدی خودش استفاده خواهد کرد. در حقیقت، دو شرکت اعلام کرده‌اند که این موتور با در نظر گرفتن هواپیماهای داسو توسعه پیدا کرده‌ است، همان‌طور که گفته شده این موتور منحصراً برای استفاده در هواپیمای پرچمدار داسو یعنی فالکون X10 بهینه‌سازی شده است.

این جت شخصی فرانسوی یک هواپیمای فوق‌العاده است که می‌تواند بدون فرود مسافت بیش از ۱۱،۲۰۰ کیلومتری را طی کند. این کار به کمک دو موتور پرل میسر شده که به این جت اجازه می‌دهند تا سرعتی نزدیک به سرعت صوت، یعنی ۰.۹۲۵ ماخ داشته باشد، در حالی که سرنشینان را درون یکی از بزرگترین و راحت‌ترین کابین‌ها جابجا می‌کند.

تولید این موتور هنوز به صورت کامل به پایان نرسیده و کار بر روی آن در کارخانه رولز رویس در دالویتز آلمان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره سوسانو بعد از گذشت 18 سال این شکلی شد!