ویترین روزنامه ها/نگاه حقوقی «آرمان ملی» به پرونده«بابک خرمدین»/بررسی «آفتاب یزد» درباره تبلیغات سیاسی در فضای مجازی/ویژگی های یک برنامه انتخاباتی به روایت«اعتماد»
شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامهها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامههای امروز، آنهایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد […]
شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامهها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامههای امروز، آنهایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.
به گزارش شفقنا رسانه، بعد از انتشار خبر قتل بابک خرمدین کارگردان سینما هر کدام از رسانه ها به ابعاد مختلف این مسأله پرداختند. روزنامه آرمان ملی یادداشتی از دکتر عبدالصمد خرمشاهی با عنوان «در امتداد قتل » منتشر کرده که به ابعاد اجتماعی و حقوقی پرونده بابک خرمدین پرداخته است.این حقوق دان در این یادداشت نوشت:« با عنایت به آمار بالای قتلهای عمدی در جامعه، بهخصوص قتلهای خانوادگی در سالهای اخیر اعم از فرزندکشی یا پدرکشی یا غیره،باید بگوییم جامعه ما جامعه خشنی شده و سطح مدارای بسیاری از مردم به شدت پایین آمده است. به خاطر دارم که سه سال پیش در سه نقطه از شهر تهران، سه قتل مشابه به خاطر درگیری بر سر پارک کردن اتومبیل اتفاق افتاد و همان موقع نوشتم که آستانه تحمل و بردباری مردم بسیار پایین است. بر سر یک اتفاق ساده درگیری کلامی و سپس فیزیکی پیش میآید و خشونتهایی رخ میدهد که باعث حیرت است. شاید علت این امر یعنی پایین آمدن آستانه تحمل در میان مردم همانطوری که بارها عنوان شده، ارتباط مستقیم با فشارهای اقتصادی و مالی و بهخصوص عوارض منفی حاصل از بیماری کرونا باشد که روزبهروز تشدید میشود.
این یادداشت به ابعاد حقوقی این واقعا اشاره می کند و می نویسد: در همین دو، سه روز خیلی از مردم ما با اصطلاحات حقوقی مانند مثله کردن، اولیای دم، معاون جرم، مباشر جرم، دیه جنایت بر میت و خیلی از اصطلاحات دیگر آشنا شدند. کما اینکه با پارهای از اصطلاحات روانشناسی نیز همچون اسکیزوفرنی، پارانوئید و…نیز آشنا شده و مورد توجه قرار گرفت که همین امر باعث مراجعه نامبردگان به منابع مختلف جهت آگاهی بیشتر از اصطلاحات فوق است. در هر حال انتشار اخبار به زعم نگارنده به صورت صحیح و قانونی و بدون بزرگنمایی کردن آنها، میتواند نوعی آموزش برای مردم باشد که آنها را در نحوه چگونگی گفتار و رفتارشان یاری دهد.»
با نزدیک شدن به انتخابات مطبوعات بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته اند و تقریبا صفحه یک آنها پر از مطالب سیاسی و جناحی شده است. روزنامه آفتاب یزد امروز در مطلبی به بررسی تبلیغات سایبری در فضای مجازی پرداخته و گزارشی با عنوان « دو روی سکه تبلیغات سیاسی در فضای مجازی» نوشت:« بعد از ثبت نام کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، حال و هوای کشور رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته است. به خصوص آنکه بسیاری از کاندیداها علی رغم آنکه شورای نگهبان، نام کاندیداهای احراز صلاحیت شده را هنوز اعلام نکرده، تبلیغات خود را آغاز کردهاند و برای این کار از بستری چون فضای مجازی که میدانند چه نقش به سزایی در افکار عمومی دارد، استفاده کرده اند. یعنی اگرچه طبق قانون، تبلیغات زودهنگام کاندیداها، جرم است اما این روزها فضای مجازی به یکی از اصلیترین عرصه فعالیت نامزدهای انتخابات تبدیل شده است به طوری که بخش اعظم تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در حال حاضر در شبکههای اجتماعی در حال انجام است. حال سوالی که مطرح است اینکه این فضا چه مزایا و معایبی را در پی دارد و اساسا میتواند به کاندیداها کمکی کند.» قربانعلی تنگشیر، کارشناس رسانه به آفتاب یزد توضیح داد: «اولا تبلیغات زودهنگام کاندیداهای ریاست جمهوری خلاف مقررات انتخاباتی است به این دلیل که هنوز اسامی تایید صلاحیت شدهها اعلام نشده است. از همین رو آن دسته از کاندیداهایی که این کار را انجام میدهند در حق سایر کاندیداها جفا میکنند.» وی ادامه داد: «اما فضای مجازی همیشه برای تبلیغات؛ محیط مناسبی بوده است از همین رو از مزایای آن دیده شدن در سطح گسترده است اما این موضوع بستگی به نوع تبلیغ، بیان و اطلاعاتی است که کاندیداها به مردم میدهند.»
عباس عبدی فعال سیاسی در روزنامه اعتماد مطلب خوب و جامعی درباره ویژگی های یک برنامه انتخاباتی نوشت. او نوشت:« برنامه انتخاباتی چه ویژگیهایی دارد؟ اینکه یک گروه یک برنامه ۱۵۰ صفحهای بدهد، دیگری ۷۰۰۰ صفحهای و نامزد بعدی ۱۰۰۰۰ صفحهای نشان میدهد که درک ما از برنامه انتخاباتی وارونه است، زیرا نه مردم و نه حتی کارشناسان حوصله خواندن چنین متونی را ندارند، متونی که به راحتی قابل نقد هم نیستند. او تحلیل کرد:«پس برنامه انتخاباتی چیست؟ برنامه انتخاباتی یک متن به نسبت جمع و جور حداکثر دو، سه صفحهای یا هزار کلمهای است که میتواند یک پیوست چند صفحهای (محدود) نیز داشته باشد. متن اول برای مردم و متن دوم برای کارشناسان است. متن دوم توضیحدهنده جزییات بیشتر متن اول است و هیچ چیز اضافه بر عناوین متن اول ندارد. »
در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…….