کشف 700 متر تور ماهیگیری و چند خبر از محیط زیست اردبیل


کشف 700 متر تور ماهیگیری و چند خبر از محیط زیست اردبیل

اردبیل- ایرنا- کشف بیش از 700 متر تور ماهیگیری، سرشماری بهاره قرقاول، مسابقه فیلم کوتاه و برگزاری وبینار نقش تنوع زیستی در حفظ سرزمین و حیات از جمله خبرهای روز شنبه از حوزه محیط زیست استان اردبیل است.

کشف و ضبط بیش از ۷۰۰ متر تور ماهیگیری

به گزارش ایرنا، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد در جریان گشت و کنترل موفق به کشف و ضبط بیش از ۷۰۰ متر تور صیادی ریخته شده در منابع آبی و دریاچه شهید غفاری پارس‌آباد شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس‌آباد مغان گفت: این تورهای دامی که از سوی متخلفان صید غیرمجاز درون دریاچه و کانال‌های آب‌رسانی گسترده بود، از سوی نیروهای یگان حفاظت این شهرستان جمع‌آوری شد.

محمد مجرد با اشاره به ضبط تعداد ۲۹ قطعه انواع کپور ماهی افزود: ۲ نفر صیاد متخلف نیز در این زمینه شناسایی و پس از تکمیل پرونده به مقام قضایی تحویل داده شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به آغاز فصل تخم‌ریزی ماهیان، صید هر گونه ماهی در منطقه ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

سرشماری بهاره قرقاول

سرشماری بهاره قرقاول بر اساس دستورالعمل سازمانی با حضور کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل و محیط‌بانان گرمی انجام شد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سرشماری بهاره قرقاول با روش مشاهده مستقیم و آوا در زیستگاه نوار مرزی شهرستان گرمی صورت گرفت و تراکم نسبی جمعیت این گونه پرنده با بررسی دقیق هر یک از مناطق و زیستگاه‌ها برآورد شد.

ودود رستم نژاد با قدردانی از همکاری فرماندهی و ماموران هنگ مرزی شهرستان گرمی در انجام این سرشماری افزود: با توجه به معرفی گونه قرقاول به عنوان نماد شاخص استان، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد جمعیت این گونه رو به افزایش است که تلاش می‌شود با فرهنگ‌سازی به ویژه ترویج فرهنگ حمایت و حفاظت گونه، در آینده شاهد افزایش بیشتر جمعیت و شرایط بهتری برای زیست این گونه با ارزش باشیم.

وی یادآور شد: قرقاول که بیشتر در نوار مرزی شمال استان اردبیل (شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد) قابل مشاهده است، یکی از بزرگترین تیره ماکیان است که از گونه‌های بومی و حمایت شده کشور به شمار می‌رود و شکار و نگهداری آن بر اساس قانون ممنوع است.

برگزاری مسابقه فیلم کوتاه حیات وحش

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی نسبت به برگزاری مسابقه فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای دانشجویی با موضوع حیات وحش این استان برگزار می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، علاقه‌مندان شرکت در این مسابقه تا ۱۵ خرداد فرصت دارند تا فیلم‌های خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به شماره ۰۹۱۴۵۳۵۷۱۳۱ یا پشت الکترونیکی به نشانی ravabet.ard@doe.ir ارسال نمایند.

شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی (اول خرداد) با عنوان "ما بخشی از راه حل برای طبیعت هستیم" انتخاب شده است.

وبینار نقش تنوع زیستی در حفظ سرزمین و حیات

وبینار نقش تنوع زیستی در حفظ سرزمین و حیات به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی و با همکاری اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و هسته پژوهشی تنوع زیستی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، وبینار نقش تنوع زیستی در حفظ سرزمین و حیات با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست، کیومرث سفیدی بوم شناس و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد.

این وبینار ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه یکشنبه، دوم خرداد برگزار می‌شود که شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و برای افراد شرکت کننده گواهی حضور معتبر صادر خواهد شد.

تاکنون۴۷ گونه پستاندار، ۲۵۰ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی در استان اردبیل شناسایی شده است.

سه منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع از جمله آق داغ، مغان، نئور، شورابیل، گندیمن، دربند مشکول، انزان و خروسلو با مجموع مساحت بیش از ۲۴۵ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها