پیام مخاطبان/ استادان دانشگاه آزاد از نظر معیشتی در مضیقه‌اند


افزایش حقوق اساتید در طی سالهای گذشته بسیار کمتر از تورم بوده است به گونه ای که در سال 1400 یک استادیار با 15 سال سابقه کمتر از 4 میلیون تومان دریافتی (یک پنجم همکاران مشابه در وزارت علوم و وزارت بهداشت) دارد.

پیام مخاطبان عصر ایران؛ کاظم کریمی- احتراما به استحضار میرساند که استادان دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاهی که سهم بزرگی در پیشرفت و توسعه علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته است و پس از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی زیر نظر مقام معظم رهبری و با معرفی دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیئت امنای این دانشگاه اداره می شود و عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را یدک می کشد و بیش از ۲۵ هزار استاد، ۳۰ هزار کارمند و ۱٫۵ ملیون دانشجو دارد، از نظر معیشتی به شدت در مضیقه هستند.

تجمع جمعی از کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد مقابل مجلس شورای اسلامی روز 21 دی 1399
پیام مخاطبان/ استادان دانشگاه آزاد از نظر معیشتی در مضیقه‌اند

حقوق دریافتی آنها در حد کارگران خدماتی شده است. به آنها یارانه تعلق نمی گیرد.افزایش حقوق در طی سالهای گذشته بسیار کمتر از تورم بوده است به گونه ای که در سال ۱۴۰۰ یک استادیار با ۱۵ سال سابقه کمتر از ۴ میلیون تومان دریافتی (یک پنجم همکاران مشابه در وزارت علوم و وزارت بهداشت) دارد. بودجه و امکانات پژوهشی در اختیار استادان قرار ندارد که بتوانند برای ارتقای علمی به آن متمسک شوند و دهها مشکل دیگر....

علیرغم برخوردار بودن دانشگاه از دارائی های گسترده و بی نظیر، اما مدیران کلان دانشگاه کمبود دانشجو و کمبود منابع را بهانه کرده و به جای تلاش برای افزایش منابع، تمام تلاشهایشان معطوف به کاهش هزینه ها به ویژه کاهش هزینه حقوق و دستمزد اساتید مظلوم شده است به گونه ای بر اساتید فشار آورده و زندگی آنها را با مسائل عدیده روبرو کرده اند.

مدیران این دانشگاه با اتخاذ یک استراتژی متناقض و استاندارد دوگانه، از یک طرف بر استادان فعلی فشار وارد می کنند تا آنها را وادار به ترک اختیاری کار یا بازخریدی نمایند و از طرفی برای جذب استادان جدید، مدام فراخوان می دهند و حتی در اقدامی عجیب و متناقض برای هموار کردن مسیر رسیدن به هدف غیر اصولی (فشار بر اساتید و اخراج آنها و جایگزین کردن آنان با نیروهای جدید نور چشمی)، حق سرپرستی مدیران استانی و واحد‌های دانشگاهی را تا ۳۰۰ درصد افزایش داده اند.

مدیران بی دغدغه دولتی حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی، توان درک دغدغه های اساتید مظلوم اما توانمند این دانشگاه ندارند و خودشان از محل حقوق نجومی دانشگاه های دولتی + آزاد ارتزاق و امرار معاش می کنند و بعضاً چند شغله هستند و به استادان این دانشگاه نگاه به شدت تحقیر آمیزانه ای را دارند.

آخرین اقدام این مدیران بی دغدغه برای وارد آوردن فشار بر استادان ابلاغ بخشنامه ای ضد معیشتی، ظالمانه و غیر منطقی موسوم به «الفبا» است که در آن اساتید به دو گروه «الف» و «ب» تقسیم می شوند و از حقوق گروه «ب» دو میلیون تومان کم می شود و در عوض با وضع ده ها شرایط غیر ممکن و خارج از حیطه کاری و وظایف و رسالت های تعریف شده برای اعضای هیئت علمی، همین دو میلیون تومان به حقوق اعضای هیئت علمی «الف» اضافه می شود.

شرایط به گونه ای تعریف شده است که همه استادان «الف» هم به زودی به «ب» تبدیل شوند و کاهش حقوق داشته باشند و در نهایت خود خواسته یا بالاجبار، دانشگاهی که سال ها با صرف عمر خود برای بالندگی آن زحمت کشیده اند را ترک کنند و فرار را بر قرار ترجیح دهند.

در راستای مقابله با این اهداف ظالمانه، چندیست که کمپین «نه به بخشنامه ضد معیشتی الفبا» و کمپین «همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد با وزارتین» (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) و کمپین «#به_داد_اساتید_دانشگاه_آزاد_برسید » در فضای مجازی شروع به کار کرده است تا ضمن پیشگیری از تنزل شأن و مقام استادی خواسته های برحق استادان مظلوم این دانشگاه شنیده و مسائل آنها برطرف شود.

خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی حق بزرگی بر پیشرفت علم و فرهنگ ایران زمین دارند پس خواهشمند است با این خانواده بزرگ، توانمند و در عین حال مظلوم، همصدا شوید و خواسته بر حق آنها را فریاد بزنید تا مشکل این خانواده بزرگ حل شود.

با سپاس

کاظم کریمی

از استادان دانشگاه آزاد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

*عصر ایران آماده انعکاس پاسخ و توضیحات نهاد/سازمان/شرکت نامبرده در پیام مخاطبان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم