تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا

تهران- ایرنا- شهرستان پیشوا، یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان تهران است که با وجود آن که در سال 1389 از ورامین منفک و به عنوان شهرستانی مستقل معرفی شد ولی در دوران فعالیت این دولت از رشدی متوازن برخوردار شد تا شرایط برای زندگی بهتر برای ساکنان این شهرستان مذهبی فراهم شود.

به گزارش ایرنا، پیشوا، در سی ام آبان ماه سال ۸۹ و بر اساس نامه شماره ۱۹۴۶۷۷/۴۴۸۴۸ هیأت وزیران از شهرستان ورامین جدا شده و به عنوان سیزدهمین شهرستان استان تهران تأسیس شد.

این شهرستان، یک و نیم درصد از مساحت استان تهران را در اختیار داشته و از ۲ بخش، دو شهر، چهار دهستان و ۴۸ پارچه آبادی دارای سکنه برخوردار است.

در پیشوا چهار مرکز دانشگاهی شامل دانشگاه آزاد اسلامی – پیام نور – علمی کاربردی – پردیس خواهران مستقر است که بیش از ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این مراکز دانشگاهی مشغول به ادامه تحصیلند.

این شهرستان ۲۸ اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۱۳ مورد به ثبت آثار ملی رسیده که از مهمترین این آثار می توان به صحن مطهر امامزاده جعفر(ع)، امامزاده عبدالله، تپه معین آباد تپه سفالین، تپه شغالی یا تپه شاه قلی، تپه دهماسین، قلعه ایرج بزرگترین قلعه خشتی نظامی جهان، قلعه شعیب آباد، تپه جلیل آباد؛ آب انبار پیشوا، تپه غیاث آباد، آرامگاه یوسف رضا، گورستان باستانی و قلعه شوران اشاره کرد.

پیشوا دارای ۴۸ پارچه آبادی دارای سکنه است که از شمال به شهرستان پاکدشت، از جنوب به بخش جوادآباد شهرستان ورامین، از غرب به شهرستان ورامین و از شرق به شهرستان گرمسار محدود است.

اقتصاد مردم شهرستان پیشوا بر پایه کشاورزی استوار است و مهم‌ترین فرآورده‌های کشاورزی آن را غلات، صیفی‌جات، گیاهان صنعتی و محصولات باغی و گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد.

هر چند که این شهرستان در دولت دهم از ورامین منفک شد، ولی بی‌شک توجه دولت یازدهم به این بخش از استان تهران به ویژه در حوزه کشاورزی و صنعت سبب شد تا بسیاری از مشکلات ساکنان این بخش از استان تهران برطرف شده و شرایط زندگی بهتر در آن فراهم شود که در زیر به بخشی از این خدمات اشاره می‌شود.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


حوزه بهداشت و درمان
نوسازی مرکز سلامت جلیل آباد، نوسازی مرکز سلامت شهید صدوقی، نوسازی پایگاه اورژانس، نوسازی مرکز سلامت مهاجری، بازسازی ساختمان و راه‌اندازی درمانگاه تخصصی شهید مهتدی، به‌سازی ساختمان ستاد شبکه بهداشت و راه‌اندازی سردخانه واکسن از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان پیشوا است.

علاوه بر این، راه‌اندازی کانون‌های سلامت محلات ۱۵ خرداد، طاق سپهر و کهنک، تشکیل پرونده سلامت برای ۱۰۰ درصد جمعیت تخت پوشش، پوشش هزار و ۱۴۹ نفر بیمار مبتلا به بیماری دیابت و پوشش ۲ هزار و ۴۲۳ نفر مبتلا به بیماری فشار خون بالا از دیگر اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان پیشوا است.

همچنین درمانگاه تأمین اجتماعی در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۷۰۰ متر مربع و با زیربنای ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال در سه طبقه احداث شد.

این درمانگاه با برخورداری از پزشک عمومی، خدمات مامایی، دندانپزشکی، داروخانه، رادیولوژی و آزمایشگاه، بخش مهمی از نیاز مردم پیشوا را در برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی برطرف کرد.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


پایان انتظار ۲۰ ساله مردم پیشوا در برخورداری از آب سالم
پس از گذشت ۲۰ سال از احداث سد ماملو، باهمت دولت تدبیر وامید انتظار مردم پیشوا برای برخورداری از آب با کیفیت و پایدار به پایان یافت و خط انتقال آب به این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اجرایی شد.

با بهره‌برداری از این طرح، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به منابع آبی شهرستان افزوده شد تا علاوه بر کاهش میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی، کیفیت و کمیت آب شرب پیشوا ارتقاء پیدا کند.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


افتتاح فاز اول تصفیه خانه پیشوا
پیشوا، نخستین شهرستان جنوب‌شرق استان تهران است که با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، از شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب برخوردار شد.

فاز اول این طرح شامل ۶۰ کیلومتر شبکه جمع آوری، یک هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب، شش کیلومتر خط انتقال و یک مدول تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۱ هزار و ۱۴۵ متر مکعب در شبانه روز بوده که برای ایجاد تأسیسات فاز اول آن بالغ بر ۸۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، مسکن مهر و منابع داخلی دستگاه اجرایی هزینه شد.

مرحله دوم طرح شامل تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب شهر به طول ۸۰ کیلومتر و ساخت مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب است که مجموع ظرفیت این تصفیه خانه را به ۲۶ هزار متر مکعب درشبانه روز افزایش می دهد.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


حوزه گازرسانی
در حوزه انتقال گاز، سه طرح مهم و اثر بخش در شهرستان پیشوا با اعتباری بالغ بر ۳۹۴ میلیارد ریال اجرا شد تا علاوه بر تمامی روستاها، گلخانه‌های پیشوا نیز از نعمت گاز شهری برخوردار شوند.

گاز رسانی به روستاهای شعیب آباد و شوش آباد و نصب ۲ ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب با اعتبار ۳۷ میلیارد ریال، گاز رسانی به گلخانه‌ای شمال شهرستان پیشوا، نصبت ۲ ایستگاه تقلیل فشار وبا ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و گاز رسانی به گلخانه‌های جنوبی پیشواو نصب ۲ ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب از جمله اقدامات دولت در حوزه گازرسانی به پیشوا است.

علاوه براین در حوزه گاز رسانی می‌توان به نصب هزار و ۸۰۰ علمک گاز، اشتراک پذیری هزار و ۸۰۰ مشترک جدید، افزایش ۷۰ مشترک صنعتی، اجرای شبکه ۱۳۰ کیلومتری انتقال گاز، نصب ۱۱ ایستگاه شهری و نصب ۹ هزار کنتور جدید اشاره کرد.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


آموزش و پرورش
در حوزه آموزش و پرورش نیز اقدامات مؤثری در حوزه شهرستان پیشوا اجرا شد که از مهمترین آن می‌توان به اجرای ۱۵ پروژه آموزشی با ۲۹۶ میلیارد ریال اعتبار اشاره کرد که با تکمیل این پروژه‌ها ۹ هزار و ۸۱۰ متر مربع به فضای آموزشی پیشوا افزوده شد.

احداث سالن ورزشی آموزشگاه آیت الله خامنه‌ای و فاطمیه، احداث آموزشگاه در روستاهای معین‌آباد، گلعباس، یام، شعیب‌آباد، سناردک، قاسم‌آباد، آموزشگاه عشایری شترخوار، مسکن مهر ۱ و ۲، آموزشگاه استثنایی، آموزشگاه موجانی و رازی از مهمترین طرح‌های آموزشی احداث شده در شهرستان پیشوا است.

شهرک صنعتی
یکی از مهمترین اقدامات دولت در توسعه متوازن پیشوا، توجه به شهرک صنعتی این شهرستان است تا در کنار کشاورزی، زمینه برای توسعه صنعت به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی فراهم شود.

طی دوران فعالیت دولت یازدهم، ۱۵ واحد صنعتی با اعتباری بالغ بر ۸۰۶ میلیارد ریال احداث و هفت پروژه زیرساختی با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال اجرایی شد.

احداث ایستگاه آتش‌نشانی، مطالعه و طراحی احداث تصفیه خانه فاضلاب، احیای ۲۰ لیتر بر ثانیه آبدهی چاه اکبرآباد و احداث شبکه مخابرات با ۲ هزار خط جدید از مهمترین اقدامات دولت در حوزه شهرک صنعتی پیشوا است که زمینه را برای استقرار بیشتر صاحبان صنایع در این بخش صنعتی استان فراهم کرد.

حوزه شهرداری و خدمات شهری
با اختصاص بیش از ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده، سهم مهمی در توسعه شهری و ارتقاء خدمات رسانی به مرکز شهرستان پیشوا ایفا شد.

طی مدت فعالیت این دولت، بیش ۳۹ طرح شهری با اعتباری بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال اجرا شد که از جمله می‌توان به احداث ساختمان شهرداری و شورای اسلامی، فاز دوم و سوم بوستان خانواده، بوستان بانوان، مجموعه ورزشی محله کنهک و مجموعه ورزشی فاز سوم بوستان خانواده اشاره کرد.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


ارتقاء روستای جلیل آباد به شهر
یکی از مهمترین اقدامات دولت در توسعه خدمت رسانی به مردم پیشوا، ارتقاء روستای جلیل آباد به شهر است که این مهم زمینه رشد و توسعه همه جانبه این روستای هفت هزار نفری را فراهم کرد.

مرکز بخش جلیل‌آباد از هفت مدرسه، سه مسجد، یک حسینیه، سالن و زمین چمن ورزشی، کتابخانه عمومی، کانون فرهنگی هنری، پایگاه بسیج، مرکز خدمات جامع سلامت، خانه بهداشت، کلانتری، پادگان و نمایندگی اداره ورزش و جوانان برخوردار است که با ارتقای این منطقه به شهر، سطح خدمات به مردم افزایش پیدا می‌کند.

جلیل آباد در ۱۰ کیلومتری شمال شهر پیشوا واقع شده و در مسیر محور پیشوا به شریف‌آباد پاکدشت واقع شده که بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، بیش از هفت هزار نفر جمعیت دارد.

تلاش دولت در توسعه متوازن شهرستان پیشوا


توسعه کشاورزی نوین
شهرستان پیشوا با دارا بودن بیش از هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای، قطب تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور است که توجه دولت به این بخش، زمینه افزایش تولید و اشتغال را در حوزه کشاورزی افزایش داد.

پرداخت هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال تسهیلات به هزار و ۹۳ بهره‌بردار کشاورزی، اختصاص پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به خوزه حفظ نباتات، پرداخت ۹۲ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون به ۵۲ نفر، اجرای ۱۴۲ هکتار آبیاری نوین با اختصاص ۶۹ میلیارد ریال اعتبار و اختصاص ۴۵ میلیارد ریال به ایجاد صنایع تبدیلی با اشتغال ۱۷۳ نفر از جمله اقدامات دولت در حوزه کشاورزی پیشوا است.

علاوه بر این پرداخت هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار به توسعه گلخانه‌ها، پرداخت هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به بخش پرورش دام، احداث ۲۱۰ هکتار گلخانه جدید و اشتغال ۵ هزار و ۶۰۰ نفر در بخش گلخانه از دیگر اقداماتی است که در حوزه کشاورزی پیشوا انجام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم