آتش سوزی مراتع استان مرکزی 50 درصد کاهش یافت


آتش سوزی مراتع استان مرکزی 50 درصد کاهش یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: آتش سوزی مراتع این استان سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن 50 درصد کاهش یافت.

«عبدالحسین محمدی» روز دوشنبه در نشست هماهنگی اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع استان مرکزی افزود: تلاش برای کاهش ۵۰ درصدی آتش سوزی مراتع این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته با انجام اقدامات ترویجی، پیشگیرانه، تهیه نقشه نقاط بحرانی مراتع استان در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد آتش سوزی مراتع استان مرکزی عمدی و بر اثر بی احتیاطی مردم بوده و امید است با افزایش همکاری شهروندان با این اداره کل زمینه کاهش آتش سوزی و جلوگیری از تخریب مراتع استان فراهم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های دولتی استان درگیر برگزاری انتخابات بوده و نیاز است بهره‌گیری از ظرفیت مردمی و این اداره کل برای مقابله با آتش سوزی مراتع در دستور کار ادارات شهرستانی قرار گیرد.

محمدی، از تهیه نقشه کاداستر تمامی اراضی طبیعی استان مرکزی تا پایان خرداد ماه امسال خبرداد و گفت: بهره‌برداری از طرح‌های کاداستر اراضی ملی استان‌های کشور به صورت برخط توسط ریاست جمهوری انجام می‌شود و نیاز است تسریع در اخذ سند تک برگی اراضی ملی در دستور کار قرار گیرد.

وی با یادآوری خرید ۱۵ دستگاه دمنده برای مقابله با آتش سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی استان مرکزی با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزود: ادارات شهرستانی استان مرکزی باید در حفظ و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات کوشا باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از تهیه نقشه نقاط بحرانی عرصه‌های طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی مراتع خبرداد و گفت: نقشه نقاط بحرانی مراتع پس از اتمام اخذ نقشه کاداستر اراضی ملی برای مقابله با آتش سوزی این عرصه‌ها تهیه و به روز رسانی می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اعتبارات مناسبی امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به این استان اختصاص یافته‌ است.

«رضا عظیمی» افزود: طرح‌های بسیاری در راستای کنترل روان‌آب‌ها در حوزه‌های آبخیز استان مرکزی پیش بینی شده که با اختصاص این اعتبارات به استان عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۹ دستگاه دمنده برای مقابله با آتش سوزی عرصه‌های طبیعی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال توسط یکی از خیران این استان خریداری شد.

حجت الاسلام «محمد علی عبداللهی» افزود: این خیران با ایجاد یک گروه مجازی و جذب کمک‌های مردمی اقدام به خریداری این دستگاه‌ها کردند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403/ زدیم بر صف رندان و هر چه بادا باد