اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟


اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

شفقنا- شورای نگهبان همچنان نتایج تأیید صلاحیت های داوطلبان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده است، اما از روز گذشته گویا موج کناره گیری ها به راه افتاده، سردار نامی، سردار افشار و محمد عباسی به نفع سیدابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کردند. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت نیز امروز خبر داد که جلسه انتخاباتی با […]

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟انتخابات

شفقنا- شورای نگهبان همچنان نتایج تأیید صلاحیت های داوطلبان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده است، اما از روز گذشته گویا موج کناره گیری ها به راه افتاده، سردار نامی، سردار افشار و محمد عباسی به نفع سیدابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کردند. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت نیز امروز خبر داد که جلسه انتخاباتی با سید ابراهیم رئیسی داشتند. در این میان برخی از چهره های اصولگرا معتقدند که فضای سیاسی کشور فعلاً به نفع ابراهیم رئیسی است، سعید جلیلی هم که اخیراً کنایه هایی به علی لاریجانی می زند، امروز هم بیان کرد: «۱۲ سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟ بدانید کشور با نمایش اداره نمی‌شود.»

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصولگرایان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

انصراف محمد عباسی به نفع رئیسی

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در پی دیدار محمد عباسی و ابراهیم رئیسی، محمد عباسی ضمن اعلام حمایت از رئیسی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد.

در پی دیدار محمد عباسی و سید ابراهیم رئیسی، محمد عباسی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از رئیسی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد.

علیرضا افشار به نفع آیت الله رئیسی از انتخابات انصراف داد

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟داوطلب انتخابات ریاست جمهوری طی بیانیه‌ای از حضور در این عرصه به نفع آیت الله رئیسی انصراف داد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، علیرضا افشار داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دیدار امروز با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و تقدیم ۵۰ برنامه ملی و تحول‌آفرین به رهبر معظم انقلاب و دولت انقلابی آینده، طی صدور بیانیه­‌ای با حمایت از آیت­‌الله رئیسی از انتخابات ریاست‌جمهوری کنارگیری کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه­ تعالی

امروز عرصه سیاسی همچون دوران دفاع مقدس به نیروهای با بصیرت و مجاهدی نیاز دارد تا ضمن تحکیم جبهه انقلاب بتوانند دشمنان را در توطئه­‌های خود برای نفوذ جریانی در هیات حاکمه نظام اسلامی ناکام سازند.

اینجانب در ابتدای ورود به رقابت­‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با صدور بیانیه­‌ای از همه نامزدهای جبهه انقلاب دعوت کردم تا با رعایت منشور اخلاقی انتخابات و کنار رفتن به نفع نامزدی که از اقبال مردمی بیشتری برخوردار است و همکاری با وی به وحدت این جبهه و روی کار آمدن دولتی انقلابی و جهادی کمک کنند.

اکنون که آیت­‌الله رئیسی با قرار گرفتن در صدر همه نظرسنجی­‌ها و داشتن صلاحیت­‌های مدیریتی برتر و الگو بودن در تواضع، ساده­‌زیستی و مردم­‌داری نوید شکل­‌گیری دولتی کارآمد برای رفع مشکلات مردم، در همه زمینه­‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیت­ عمومی و دیپلماسی فعال می­‌دهد، وظیفه خود می­‌دانم ایشان را همراهی و مساعدت نمایم.

لذا با تقدیم ۵۰ برنامه ملی تحول‌آفرین در همه عرصه­‌ها که محصول تجارب گذشته و جلسات متعدد کارشناسی هستند به محضر مقام معظم رهبری و دولت انقلابی آینده، انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می­‌کنم.

منوچهر متکی: جلسه انتخاباتی شورای وحدت با ابراهیم رئیسی برگزار شد

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت از برگزاری جلسه انتخاباتی با سید ابراهیم رئیسی خبر داد.

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت، با اشاره به دعوت آیت‌الله موحدی کرمانی، رئیس جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای وحدت از رئیسی برای برگزاری نشست مشترک افزود: رئیسی عصر روز یکشنبه دوم خرداد در محل مرکزی دفتر جامعه روحانیت مبارز در نشست مشترک هیات رییسه جامعه روحانیت و هیات عالی شورای وحدت حضور یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، متکی افزود: در این نشست صمیمی و راهبردی به بررسی شرایط جاری و موضوعات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری پرداخته شد.

سخنگوی شورای وحدت افزود: در ابتدای این نشست پس از خیرمقدم آیت الله مجتهد شبستری، نایب رییس جامعه روحانیت مبارز، اینجانب و جناب آقای پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، گزارشی از چگونگی شکل‌گیری شورای وحدت و اقدامات نه ماه اخیر و شکل‌دهی به ساز و کار‌های انتخاباتی ارائه دادیم و تاکید شد که تنها گزینه مورد بررسی شورای وحدت از ماه‌ها قبل جناب آقای رئیسی بوده اند و به آمادگی شورای وحدت در سراسر کشور برای حمایت از ایشان به عنوان گزینه ارزشی، انقلابی، فساد ستیز و عدالتخواه تاکید شد.

متکی در ادامه گفت: سپس اعضای هیئت رئیسه جامعه روحانیت مبارز و هیئت عالی شورای وحدت، نقطه نظرات خود را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند و جناب آقای رئیسی ضمن استماع نظرات و پیشنهادات مطرح شده، هدف از ورود به انتخابات را ایجاد تحول در ساز و کار کشورداری و توجه به فوری‌ترین مطالبات مردم عنوان کردند.

متکی در ادامه به بیان برخی از مطالبی که رئیسی در این جلسه عنوان کرده‌اند اشاره نمود و افزود: رئیسی ضمن توجه و تقدیر از خدمات و دستاورد‌های نظام در دهه‌های گذشته، بر ضرورت به کارگیری همه نیرو‌های ارزشی و انقلابی و ساماندهی شرایط گوناگون کشور تاکید کردند و همچنین از انسجام و فعالیت‌های شورای وحدت و نقش آفرینی جامعه روحانیت مبارز در ایجاد همگرایی میان نیرو‌های انقلابی و ارزشی و تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور و پرنشاط تشکر و تقدیر نمودند.

حسن بیادی: جو سیاسی کشور فعلا به نفع رئیسی است

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

نامه نیوز نوشت: دبیر جمعیت آبادگران گفت: افزایش و کاهش نامزدهای انتخاباتی در هر دوره بستگی به شرایط روز سیاسی و اجتماعی و نیز توانمندی افراد سیاسی و میزان توجهشان به حقوق شهروندی مردم است و رئیسی هم از این شرائط مستثنی نیستند و فکر میکنم که شرایط موجود و جو سیاسی نسبت به سایر کاندیداها فعلا به نفع آقای رئیسی است.

انتخابات ریاست جمهوری با اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان وارد فاز اصلی خود می شود و تا ۲۸ خرداد به اوج حساسیت می رسد. اما با این حال هنوز بازار گمانه زنی ها در خصوص کاندیداهای تایید صلاحیت شده داغ است.

به گزارش نامه‌نیوز، حسین بیادی، دبیر جمعیت آبادگران بیان نکاتی در خصوص و این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

*با توجه به اینکه شما دبیر کل جمعیت آبادگران ایران هستید، در حال حاضر این جمعیت با کدام یک از شوراهای داخل جریان اصولگرا همکاری می‌کند، شورای وحدت یا شورای ائتلاف؟

جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی که در بیش از ۲۰ استان فعالیت دارد در زمینه انتخابات با همکاری بیش از ۱۵ حزب و گروه سیاسی در جبهه‌ پیشرفت، رفاه و عدالت با شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز مشغول فعالیت سیاسی است.

*آیا این جمعیت کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟

همانطور که خدمتتان عرض نمودم حزب متبوع بنده با جامعه معزز روحانیت و شورای وحدت با همکاری و همراهی بیش از ۵۰ گروه و حزب سیاسی در حال فعالیت است، فلذا در زمینه حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر به یک نتیجه واحد خواهیم رسید و فعالیت تبلیغات انتخاباتی را با هدایت یک ستاد مقتدر با مدیریت آقای منوچهر متکی و کمیته‌های تخصصی ذی ربط در کل کشور پیگیری می کنیم.

*چرا خودتان در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا حضور پیدا نکردید؟

از طریق جمعی از دوستانم در حزب متبوع یعنی آبادگران جوان پیشنهادی مبنی بر کاندیداتوری بنده شد و شاید این ظرفیت با همکاری دوستان متجربم در بنده وجود داشته باشد اما با تحلیل هایی که صورت پذیرفت به این نتیجه رسیدیم که شرایط مساوی، لازم و مکفی برای رقابت و تعیین احراز صلاحیت مهیا نیست و این موضوع و نتیجه حاصله شاید برای بسیاری از افراد که هم دانا هستند و همچنین توانمندی این کار را دارند، صدق میکند اگرچه با وجود چنین معضلاتی و شکل گیری جبهه‌های گوناگون و خطوط فکری متفاوت در نبود احزاب فراگیر و مؤثر، نمی توان نقش پررنگ باندهای متصل به قدرت و ثروت را نادیده پنداشت.

*در حال حاضر برخی چهره‌هایی که تأییدصلاحیت آنها در ابهام است مانند تاج‌زاده، اعلام کاندیداتوری کردند، به نظر شما این قبیل اعلام کاندیداتوری ها آیا واقعا برای دوا کردن دردی از مشکلات کنونی جامعه است و یا به دنبال اهدافی نظیر مطرح کردن شخص و ساخت یک وجهه برای خود هستند؟

علیرغم همه معضلاتی که وجود دارد هرکس میخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید به تمامی اصول قانون اساسی پایبند و قسم یاد کند که از تمامی فصول آن حفظ و حراست نموده و مجری آن باشد و نحوه و شرایط ثبت نام برای واجدین مساوی است و نمی‌توان کسی را بر خلاف قانون از ثبت نام منع کرد.

*مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به قضیه وعده‌های انتخاباتی اشاره کردند، آیا افرادی که امروز اعلام کاندیداتوری کردند، شعارهای واقع بینانه که توان اجرایی کردن آن را داشته باشند، مطرح کردند؟

وعده‌های انتخاباتی باید با برنامه و با دیگر ساختارهای اجرایی کشور هماهنگ باشد و الا تئوری پردازی کار رئیس جمهور نیست به همین دلیل نام این قوه را اصطلاحاً قوه مجریه نامیده‌اند فلذا تدلیس و گول زدن مردم خوبی مانند ملت شریف و زجر کشیده و انقلابی ایران حرام و شایسته یک کاندیدای ریاست جمهوری نیست که وعده‌های خلاف واقع و نشدنی بدهد و فاصله بین قول و عمل او زیاد و خارج از استانداردهای معمول باشد فلذا به همین دلیل خداوند تبارک و تعالی در آیات نورانی قران در سوره صف می فرمایند ای کسانی که ‌بخدا و دین او ایمان آورده‌اید نگوئید چیزی را که به آن عمل نمیکنید چون اینکه بگوئید و عمل نکنید این حرکت از کریه‌ترین اعمال در نزد خداوند تبارک و تعالی است.

*به نظر شما کاندیداهای پوششی چقدر می توانند در معادلات صحنه انتخابات تاثیر بگذارند؟

کاندیدای پوششی از لحاظ قانونی منعی ندارد اما یک نوع تدلیس و سو استفاده از از فرصت های نابرابر است و در علم حقوق و احکام به آن تدلیس می گویند که بسیار مذموم و در بعضی موارد حرام است و مردم با تیزبینی خود باید کاملا هوشیار باشند.

*آرای آقای رئیسی نسبت به سال ۹۶ افزایش پیدا می کند یا کاهش؟

افزایش و کاهش نامزدهای انتخاباتی در هر دوره بستگی به شرایط روز سیاسی و اجتماعی و نیز توانمندی افراد سیاسی و میزان توجهشان به حقوق شهروندی مردم است و آقای رئیسی هم از این شرائط مستثنی نیستند و فکر میکنم که شرایط موجود و جو سیاسی نسبت به سایر کاندیداها فعلا به نفع آقای رئیسی است بقول معروف “تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

*لاریجانی چقدر می تواند روی حمایت اصلاح طلبان حساب باز کند و چقدر می تواند خود را نزد مردم قطب مقابل رئیسی نشان دهد؟

شک نکنید آقای لاریجانی با این همراهان و مشاورینی که من از ایشان سراغ دارم نه در این انتخابات بلکه در هیچ انتخاباتی ره به جایی نخواهند برد و نتیجه انتخابات مجلس در شهر مقدس قم و برخورد با آقای لاریجانی دال بر این مدعا است و هکذا نظرات مردم و نتیجه نظر سنجی ها در استان مازندران.

*قالیباف در انتخابات طرف لاریجانی را میگیرد یا رئیسی را؟

آقای قالیباف در این عزصه انتخابات بسیار عاقلانه عمل کردند و فکر نمیکنم بخاطر تثبیت و موقعیت جایگاه خودشان دست به چنین ریسکی بزنند و با روحیه‌ای که از ایشان سراغ دارم معتقدم که ایشان استقلال خودشان را هزینه کسی نخواهند نمود و به طور مشخص و مقتدرانه با همکاری عاقلانه همکارانشان در مجلس می توانند برای حل مشکلات ساختاری و ریل‌گزاریهای اساسی در کشور اقدامات موثری را انجام دهند و بنده به نوبه خود به عنوان یک رفیق از این تصمیم هوشیارانه آقای قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ تشکر می نمایم.

طلایی رییس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران شد

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟ سردار مرتضی طلایی به عنوان رییس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران بزرگ برای انتخابات شورای شهر انتخاب شد.

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای وحدت، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت با اشاره به آخرین مصوبات جلسه هیات عالی شورای وحدت که صبح روز دوشنبه سوم خرداد در محل مرکزی دفتر جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد، گفت: در این جلسه مقرر شد احکام روسای ستادهای انتخاباتی شورای وحدت در ۱۰ استان شامل استان‌های سمنان، هرمزگان، گلستان، مازندران، البرز، تهران، کرمان، فارس، بوشهر و خوزستان صادر شود و بقیه احکام استان‌ها نیز طی هفته جاری صادر خواهد شد.

سخنگوی شورای وحدت در ادامه افزود: همچنین سردار مرتضی طلایی به عنوان رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت شهر تهران بزرگ انتخاب شد و امیدواریم همه عوامل و دست اندرکاران نسبت به برگزاری انتخاباتی باشکوه و پرشور ایفای نقش جدی داشته باشند.

متکی همچنین با اشاره به اینکه به زودی نسبت به فهرست نهایی کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران از سوی شورای وحدت تصمیم گیری می شود، گفت: در نشست صبح امروز آخرین وضعیت انتخابات شورای شهر و لیست ۴۲ نفره موجود مورد بحث و بررسی مجدد قرار گرفت و مقرر شد به زودی نسبت به ارائه فهرست نهایی ۲۱ نفره تصمیم‌گیری شود که انشاالله در موعد مقتضی اسامی کاندیداها به اطلاع عموم شهروندان عزیز تهرانی خواهد رسید.

جلیلی: ۱۲ سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟/ کشور با نمایش اداره نمی‌شود

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

تسنیم نوشت: داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عمده دارایی‌ها و امکانات کشور نظیر بودجه، اختیار صدور مجوزها در اختیار دولت است، گفت: اگر دولت سازوکارهای مقابله با فساد را فعال کند، دیگر کار به قوه قضاییه نمی‌رسد.

به گزارش تسنیم، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سلسله گفت و گوهای روایتبه بحث «مبارزه با فساد» پرداخت.

وی گفت: همه دستگاه‌ها و مسئولین کشور در زمینه مبارزه با فساد وظیفه دارند، اگر دولت سازوکارهای مقابله با فساد را فعال کند، دیگر کار به قوه قضاییه نمی‌رسد.عمده دارایی‌ها و امکانات کشور نظیر بودجه، اختیار صدور مجوزها و… در اختیار دولت است.

داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مبارزه با فساد، پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار داشت: اثبات اتهام کار آسانی نیست، اگر پرونده‌ای در قوه قضاییه باز بشود رسیدگی به آن زمان خواهد برد و حتی اگر فردی مرتکب فسادی شد و به اشد مجازات هم محکوم شد، آیا مشکل فرایند های مفسد پرور حل خواهد شد؟

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی افزود: فسادمخلرفاه مردم و مانع پیشرفت کشور استو پیشگیری از وقوع فساد یکی از اصلی‌ترین وظایف رئیس جمهور است.

جلیلی بیان کرد: اگر قرار است رئیس جمهور در عرصه‌های مختلف، ماشین کشور را به سمت اهدافش راه بیندازد، نمی‌تواند بگوید سنگ‌های بزرگ فساد در وسط جاده به من ربطی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به نقش مهم قوه مقننه در مبارزه با فساد، خاطرنشان کرد: مجلس هم با اختیارات وسیع نظارتی ، نمی‌تواند نسبت به فساد منفعل باشد.اگر بهترین قوانین هم در مجلس تصویب شود، با وجود فساد، آن قانون یا به درستی اجرا نمی شود و یا مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال درمجلس مسئولیت داشت، کارنامه ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند.کسی که سه دورهو به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند.

جلیلی با اشاره به امکان تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص، اختیارات کمیسیون اصل نود و دیوان محاسبات برای مبارزه با فساد از جمله تفریغ بودجه، تصریح کرد: این افتخار نیست کهبگویندسه چهارم بودجه که مربوط به شرکت‌های دولتی است اصلا به مجلس وارد نمی‌شود. مگر این مسئولیت از آنها سلب شده است؟بعدهم بگویند بله، اکثر فسادها در شرکت‌ها است!

وی اظهار داشت: باید بگویند ما دوازده سال مجلس بودیم این کارها را کردیم و سال اولی که ما در موضع ریاست مجلس بودیم یاریاست فلان کمیسیون مجلس، هر جایی که بودند، روند را به گونه‌ای طی کردیم که فساد آنقدر کاهش پیدا کرد. اگر این کاهش پیدا نکرده باشد بلکهافزایش هم یافته باشد، اوایل مسئولیت آنها مثلا فسادها صد میلیاردی باشد، اواخر مسئولیت‌شان دوازده هزار میلیاردی باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است.باید کارنامه بدهند. با الفاظ و با تیکه به این و طعنه به آن که فساد جلویش گرفته نمیشود.

جلیلی تاکید کرد:این که من می‌گویم کشوربا نمایش اداره نمی‌َشود، یکی از نمایش‌ها این است که بیاییم دو تا جمله خوب درست کنیم بگوییم فعلا همه با این دو تا جمله مشغول باشند. اخیرا گفته شده اقتصاد کشور پادگان نیست، دادگاه نیست، ‌فلان نیست. خب همه اینها یا هست یا نیست. شما گزارش کار خودت را بده. هر چه که هست. همان چیزی که شما فکر می‌کنی هست. بالاخره مجلس یک وظیفه‌ای دارد. دوازده سال شما مسئولیتداشتید؛ بگویید در این دوازده سال برای مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟

وی افزود: به ویژه که علاوه بر آن وظایفی که در قانون اساسی و طبق وظایف ذاتی قانونی داشتید، مقام معظم رهبری، برای مبارزه با مفاسد به روسای سه قوه مسئولیت دادند ستاد درست کنند؛ این دیگر یک مسئولیت مشخص بوده و باید گزارش بدهید.

جلیلی ادامه داد: به عنوان کسی که سه دوره رئیس مجلس بودید بفرمایید دراین سه دوره چند موضوعیا پرونده به فرجام رسید؟ اینکهبگوییم ما چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد ولی کار برای مردم نمی‌شود. وقتی میگوییم کار واقعی از نمایشی باید تمایز پیدا کندیک مصداقشهمین است.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان ارشد دولت درخصوص هدررفت چند میلیارد دلار ارز در کشور، عنوان کرد: یکی از مسئولان دولت بیان کرده است که ما برای کالاهای اساسی هجده میلیارد دلار اختصاص دادیم ولی متاسفانه آنطور که باید به دست مردم نرسید! باید از ایشان پرسید چرا نرسیده است؟ مگر یک ریال و دو ریال بوده است؟ هجده میلیارد دلار به ۸۰ میلیون نفر تعلق داشته است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی درباره گرانی مرغ که در انتهای سال گذشته رخ داد، سوال پرسیده میشود میگویند دلار گران شده است؛ در بودجه سال ۹۹، به میزان کافی ارز برای نهاده‌های دام و طیور اختصاص داده شد و نهاده‌ هم وارد کشور هم شد اما در نهایت مرغ تا ۴۰ هزار تومان گران می‌شود؛ این یعنی فساد رخ داده است و دولت باید مسئولیت‌اش را به عهده بگیرد.

جلیلی افزود: می‌گویند از ما سوالات سخت بپرسید؛ همین سوالات آسان را پاسخ بدهید؛ سوالات سخت هم خواهیم پرسید.

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به دوران مسئولیت خود در دبیرخانه این شورا، اظهار داشت: همه‌ی دستگاه‌ها در قبال فساد مسئولیت دارند و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی نیز وقتی موضوعی ابعاد امنیتی به خود بگیرد نسبت به آن پرونده ورود می‌کند. زمانیکه به پرونده فساد سه هزارمیلیارد تومانی ورود کردیم، برخی می‌گفتند این پرونده به شما ربطی ندارد، دادگاه در حال رسیدگی به آن است و نیازی ندارد شورایعالی امنیت ملی ورود کند.

جلیلی با تاکید بر استفاده از فناوری های نوین در مبارزه با فساد، گفت: یکی از زمینه‌های اصلی مبارزه با فساد، تکمیل مراحل دولت الکترونیک تا مرحله فوق‌هوشمند است.

وی ادامه داد: سوال اصلی مردم این بود که اگر فردی در داخل نظام بانکی می‌تواند به این میزان اختلاس کند، پس دیگران هم می‌توانند. وقتی این سوال در جامعه رخ بدهد، یعنی مسئله امنیت ملی ایجاد شده است؛ بنابراین دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی لازم دید به این پرونده ورود کند.

جلیلی افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، فرد مجرم دستگیر شد و پس از محاکمه به اشد مجازات محکوم شد و سه هزار میلیارد تومان نیز به بیت‌المال بازگشت اما مسئله اصلی ما این بود که چه تدابیری باید اندیشیده شود تا از وقوع چنین مفاسدی جلوگیری شود؟ آنجا بود که در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی مباحث مهمی نظیر تقاطع بانک‌های اطلاعاتی را دنبال کردیم. چون در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، ایراد اصلی در عدم تقاطع بانک‌های اطلاعاتی کشور در حوزه اقتصاد بود.

عضو شورایعالی امنیت ملی در این باره اظهار داشت: برای مثال فردی درخواست تسهیلات می دهد و مدعی استکه صدها کارگر دارد اما وقتی لیست بیمه او را میبینید، چند نفر بیشتر نیستند؛ این بانک‌های اطلاعاتی بایستی با یکدیگر تلاقی داشته باشند تا امکان فساد مسدود شود.

جلیلی ادامه داد: اخیرا با اعضای اتحادیه صنایع سلولزی جلسه ای داشتم ، اظهار می‌کردند که ۶۰ میلیون یورو به فردی برای واردات مواد اولیه مربوط به این صنعت داده شده است که اعضای اتحادیه او را اصلا نمی‌شناسند؛ در سال ۹۱ ما به عنوان دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی وارد این مباحث شده بودیم و پورتال ارزی طراحی کردیم تا به صورت شفاف مشخص باشد که چه کسی ارز دولتی دریافت میکند، چه موقع کالا وارد میکند و نحوه توزیع آن در بازار به چه صورت است.

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی افزود: بعد از سال ۹۲ و با تغییر دولت، اجرای پورتال ارزی متوقف شد و سال ۹۷ که مجددا بحران ارزی پیش آمد، دولت سامانه نیما را طراحی کرد. ما همان موقع مطرح کردیم که لازم نیست یک تجربه را مجددا تجربه کنید؛ بروید سامانه پورتال ارزی تکمیل کنید تا از جیب مردم هزینه اضافی صورت نگیرد. آن وقت میگویند ۱۸ میلیارد دلار را نفهمیدیم چه شد!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در جلسه مجمع تشخیص به آقای زنگنه وزیر محترم نفت گفتم که کارت سوخت برای هرکس بد باشد، برای وزیر نفت خوب است؛ چون به او امکان مدیریت مصرف می دهد. چرا اصرار میکنید که آن را حذف کنید؟ مجددا با گذشت زمان نتیجه گرفتند که کارت سوخت خوب است و آن را به جریان انداختند!

جلیلی تاکید کرد: یکی از کارهای مهم دولت، طراحی و اداره سازوکار برای جلوگیری از رخداد فساد است. وقتی جلوی فساد گرفته شود، دیگر لازم نیست تمام وقت یک دستگاه معطوف به پیدا کردن مفسد اقتصادی و بازگرداندن اموال مردم شود؛ همان مثال معروف که در خانه‌ات را ببند، همسایه‌ات را دزد نکن!

وی با بیان اینکه انتخاب مردم سرنوشت ساز است، گفت: وقتی مطابق نظرسنجی‌ها مبارزه با فساد برای ۹۵ درصد مردم دارای اولویت است، بنابراین انتخاب آنها بسیار مهم است؛ باید کسی انتخاب شود که اراده‌ی مبارزه با فساد داشته باشد و کارنامه شایسته‌ای در این زمینه ارائه دهد. مبارزه با فساد هزینه دارد و باید کسانی انتخاب شوند که پای هزینه دادن نیز بایستند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:اگر دولت عزم جدی برای مبارزه با فساد داشته باشد، باید سازوکارهایی را اعمال کند تا افرادی که فسادی را کشف می‌کنند تشویق شوند.

وی افزود: مجلس در سه دوره قبلی می‌توانسته قوانین جدی برای حمایت قانونی از افشاگران فساد تصویب کند؛ چرا این اتفاق رخ نداده است؟ اگر می‌خواهیم در اقتصادی مثل ایران که بخش بزرگی از آن در اختیار دولت است مبارزه با فساد موفق بشود ، لاجرم باید مردم را در این امر مشارکت بدهیم.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به اقدام خوب شهرداری تهران در زمینه ایجاد سامانه‌ای برای شفافیت، گفت: شهرداری تهران اخیرا سامانه‌ای به منظور شفافیت مناقصه‌ها و مزایده‌ها طراحی کرده است که یک گام جدی در زمینه پیشگیری از فساد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جعل، رشوه، قاچاق و پولشویی، ۴ فساد مهم در حوزه اقتصاد است که دولت می‌بایست برای پیشگیری از هریک از آنها، سازوکار لازم را تدارک ببیند.اگر کالایی رد و بدل شد و پول نیامد این یعنی قاچاق؛ اگر سندی گردش پیدا کرد کالایییا خدماتی جابجا نشد، یعنیجعل؛ اگرپولی گردش پیدا کرد کالایی جابجا نشد،یعنی پول‌شویی یا رشوه.

عضو شورایعالی امنیت ملی افزود: وقتی می‌توانید جلوی این فساد را بگیرید که برای آنسازوکار داشته باشید؛ تعریف داشته باشید.گردش سندبه جعل تبدیل نشود،گردش کالا؛ قاچاق نشود،گردش پولرشوه نشود، پول‌شویی نشود؛ همه اینها باید تعریف شده باشد.

جلیلی در بخش آخر این گفت و گو با تاکید مجدد بر استفاده از فناوری های نوین گفت:آقای رئیس جمهور دیروز گفتند کاندیداها بگویند راجع به فضای مجازی نظرشان چیست. ما توضیح می‌دهیم شما هم توضیح بدهید. شما از فضای مجازی که یک فرصت بسیار بزرگ است برای خدمات دادن به مردم، برای آسان کردن خدمات، برای سرعت بخشیدن به خدمات. برای کم کردن فساد است چقدر استفاده کردید؟برای اینکه سازوکارهای تعامل با ارباب رجوع را از سلیقه‌ای بودن خارج کنید چقدر استفاده کردید؟

وی با بیان اینکه با استفاده از فضای مجازی می توانبا فساد اداریمقابله کرد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما همین است.شما می‌گویی در هر دستگاهیداده‌ها دیجیتالی شده است. خب این حداقل است. شما چقدر این را هوشمند کردید؟ چقدر این را فوق هوشمند کردید؟اینها کارهای سختی نیست.بعد آقای رییس جمهور طعنه می‌زند که بگویید چه استفاده‌ای می‌خواهید از فضای مجازی بکنید، این استفاده‌ها را می‌خواهد بکند. بگویید چرا در دولت، در مجلس، آن جاهایی که امکان داشتید این بحث‌ها را جدی دنبال نکردید. اینها آن سوالات اساسی است.

جلیلی گفت: می توانید این امکان را از یککارمند که بخواهد برای ارباب رجوع اخلال ایجاد کندبگیرید. نه تنها این امکان را بگیری، امکانی را ایجاد کنی که او باید برود سراغ ارباب رجوع و بگوید آقا شما می‌توانید اینها را داشته باشید. برایش پیام بفرستد که شما این امکانات را می‌توانید استفاده کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر گلایه تولیدکنندگان از روند تخصیص مجوز توسط دولت، تصریح کرد: اگر فساد در این قضیه رخ بدهد و شما بخواهید جلوی آن را بگیرید، اولین اقدام این است که ارائه مجوز منوط به سلیقه افراد نباشد.

وی افزود: اگر فرایند تخصیص مجوزات از سوی دولت شفاف باشد، آنوقت متقاضی مجوز برای هر امضا نگران نمی‌شود. همچنین در کنار شفافیت باید فرایند به صورت حداقلی صورت بگیرد؛ کاری که می‌توان با استفاده از فضای مجازی و دولت الکترونیک در کمتر از یک روز کاری انجام داد، نباید یک ماه به طول بیانجامد.

حمیدرضا ترقی: احتمال کسب رای لاریجانی از سوی جریان اصولگرا وجود دارد

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

نامه نیوز نوشت: عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: درباره کسب رأی علی لاریجانی از پایگاه اجتماعی اصولگرایان نیز معتقدم این احتمال وجود دارد چون برخی ها اعتقادی به حمایت از نامزدی با شخصیت روحانی ندارند بنابراین بعضی‌ها ممکن است به سمت آقای لاریجانی گرایش پیدا کنند چون آقای لاریجانی هنوز از کسوت اصولگرایی خارج نشده است.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی در نامه‌نیوز در مورد انتخابات نوشت که در ادامه می‌خوانید:

انتخابات حالت ۳ قطبی پیدا می کند. البته قطب اصلاح طلبان ضعیف خواهد بود اما نامزد جریان اعتدال قوی تر به نظر می رسد که با توجه به موضوع احیای برجام و احتمال رفع پاره ای تحریم ها ممکن است زمینه رأی قابل توجهی را داشته باشد. طرف اصولگرایان را نیز رئیسی نمایندگی می کند.

درباره کسب رأی علی لاریجانی از پایگاه اجتماعی اصولگرایان نیز معتقدم این احتمال وجود دارد چون برخی ها اعتقادی به حمایت از نامزدی با شخصیت روحانی ندارند بنابراین بعضی ها ممکن است به سمت آقای لاریجانی گرایش پیدا کنند چون آقای لاریجانی هنوز از کسوت اصولگرایی خارج نشده است؛ گرچه آقای لاریجانی خودش را ورای جناح بندی های سیاسی می داند اما از جرگه اصولگرهایی هنوز کسی او را خارج نکرده است.

درباره سناریوی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری، بستگی دارد کدام یک از نامزدهای آنها تأییدصلاحیت شوند اگر طیف تندرو اصلاحات نامزدی نداشته باشد، آنها به طرف نامزدی مثل آقای پزشکیان خواهند رفت که کمی دوز اصلاح طلبی اش کم باشد یا به سمت نامزد اجاره ای می روند.

همچنین یک مرحله ای یا دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری، بستگی دارد مناظرات چقدر متأثر از شرایط اقتصادی تعیین تکلیف برجام قرار گیرد. گرچه کشیدن انتخابات به دور دوم ضعیف است اما نمی توان احتمال آن را رد کرد.

نکته آخر میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است که برخی معتقدند ما کمترین میزان مشارکت را شاهد خواهیم بود اما من چنین اعتقادی ندارم چون براساس نظرسنجی ها نسبت به هفته گذشته میزان مشارکت ۱۰ درصد اضافه شده و به ۴۲ درصد رسیده که این مسئله برآمد از فعال شدن نامزدها و انتخاباتی شدن فضای کشور است. یقینا اگر مناظرات نامزدها برگزار شود باز هم میزان مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد و پیش بینی می شود به ۵۴ تا ۶۰ درصد برسد.

سید رضا اکرمی: با دعوا و جدل و نسبت‌های ناروا هیچ چیز درست نمی‌شود/ خالی‌بندی نکنیم و رویایی حرف نزنیم

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اعتماد آنلاین نوشت: سید رضا اکرمی گفت: با دعوا و جدل و دادن نسبت‌های ناروا به یکدیگر هیچ چیز درست نمی‌شود و هیچ دستاوردی به کسی تعلق نمی‌گیرد. مردم ما روزهای بسیار دشواری دارند و متاسفانه به چه کنم چه کنم افتاده‌اند. حالا که این همه مشکل داریم، ترجیح دادن منافع شخصی و جناحی به مصلحت عمومی دور از اخلاق و ناجوانمردانه است.

سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین می‌گوید با دعوا و جدل و دادن نسبت‌های ناروا به یکدیگر هیچ چیز درست نمی‌شود و هیچ دستاوردی به کسی تعلق نمی‌گیرد. مردم ما روزهای بسیار دشواری دارند و متاسفانه به چه کنم چه کنم افتاده اند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*جدل لفظی کاندیداها حتی پیش از شروع رسمی فرایند انتخابات نگران‌کننده به نظر می‌رسد. این ادبیات چه تاثیری بر روی مردم می‌گذارد؟

تا زمانی که تحزب قوی و تشکلی نیرومند نداریم که افراد را از پایین به بالا بکشد و به جامعه عرضه کند، انتخابات موجی و فصلی برگزار خواهد شد. در چنین موقعیتی طبیعی است که ناراحتی درونی و بیرونی چهره‌ها به بداخلاقی منجر شود. این در حالی است که همه درگیر دردسرهای کرونا هستیم و نمی‌دانم اگر شرایط عادی بود و همه چیز سر جای خود قرار داشت، چطور می‌خواستیم به هم بپریم! البته اینها جزیی است و اصل این است که خیلی‌ها آمده‌اند و برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. الان باید منتظر تصمیم شورای نگهبان باشیم تا کاندیداهای رسمی برنامه‌هایشان را به سمع و نظر مردم برسانند و در نهایت جامعه افراد را بر اساس توانایی‌هایشان بسنجند.

*البته برنامه محوری معمولاً زیر سایه شعارها و وعده‌ها قرار می‌گیرد!

متاسفانه همین‌طور است که شما می گویید. این کج‌خلقی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کاندیداهای نهایی باید همه تمرکزشان را روی مشکلات و مسائل اصلی بگذارند تا مثلاً بگویند راجع به گرانی، بیکاری و تحریم‌ها چه برنامه‌ای دارند؛ مثلاً برنامه‌شان را درباره «مانع‌زدایی از تولید» که اتفاقاً شعار سال هم است به مردم توضیح بدهند. آن وقت است که می‌دانیم چه کسانی به مسائل اصلی توجه دارند و چه کسانی به اشتباه تمرکزشان فقط روی فرعیات است.

*با چه رویکردی می‌توان ناامیدی عمومی را تا حدی برطرف کرد؟

به نظر من فرهیختگان، نخبگان و عقلای جامعه با استفاده از توجه مردم به فضای مجازی شرایط را به طور دقیق به مردم توضیح بدهند و بگویند با چه برنامه‌هایی می‌توانیم از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای کاهش مشکلات استفاده کنیم. آیا به بیرون دل بسته‌ایم یا نه و… تاکید می‌کنم، باید مطلعان بیایند و امکانات و همچنین کاستی‌های جامعه را با مردم در میان بگذارند. اگر به این اصول بی‌توجهی نکنیم، یقیناً رسیدن به شرایط مطلوب و افزایش رضایت عمومی شدنی و دست‌یافتنی است. اما اگر باز هم دست به دامان شعار شویم، نه تنها وضع بهتر نمی‌شود بلکه سفره‌های مردم روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد.

*مشارکت پایین در انتخابات چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟

اگر تعداد کمی از مردم در روز رأی‌گیری از خانه بیرون بروند و رأی بدهند، حتماً خسارت زیادی در پی خواهد داشت به همین دلیل ما باید با برنامه و امید دادن تلاش کنیم بیشتر مردم رأی بدهند تا انتخاباتی آبرومند برگزار شود. اما اگر خدای ناکرده مثل انتخابات مجلس یازدهم مشارکت مردم پایین باشد، آسیبی جدی خواهیم دید و از نتیجه مطلوب دور می‌شویم؛ مثلاً دشمنان می‌توانند ادعا کنند که مردم ایران از نظام راضی نیستند و کمترین اعتمادی به دست‌اندرکاران ندارند.

به علاوه، این را همه می‌دانند که یک رئیس دولت زمانی می‌تواند در کارهایش دست بالا را داشته باشد که از سوی اکثریت جامعه به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده باشد تا از طریق اتکا به جایگاهی که در افکار عمومی دارد بتواند نظراتش را به کرسی بنشاند و در نتیجه، برنامه‌های مورد نظرش را در موقعیت مناسب اجرا کند.

*با وجود این، یک طیف که اتفاقاً اکثریت جامعه واجدان رأی دادن را تشکیل می‌دهند با انتقاد از تصمیم‌های رادیکال نهادهای نظارتی «محروم شدن گزینه‌های اصلح از انتخابات» را توجیه رأی ندادن خود عنوان می‌کنند. آنها همچنین مشکلات عدیده را نشانه‌ بی‌توجهی سیستم به خودشان و در نتیجه بی‌انگیزگی‌شان برای پشت کردن به صندوق رأی می‌دانند.

قانون راهکار را مشخص کرده است و بعضی چیزها بهانه و بعضی چیزها ایراد گرفتن است. مسلم است که شورای نگهبان باید صلاح را در نظر بگیرد و در چارچوب قانون به همه سلیقه‌ها اجازه حضور در انتخابات بدهد. درباره مشکلات مردم هم آنچه روشن است اینکه اگر ما اراده عمومی و نه فقط مردمی داشته باشیم، می‌توانیم خیلی از مشکلات را برطرف کنیم؛ مثلاً متاسفانه نان را خود مردم گران می‌کنند و شیر را خود مردم گران می‌کنند! البته دولت هم سیمان و فولاد را گران می‌کند و تعرفه‌ها را بالا می‌برد. من اصرار دارم که اشکال دوطرفه است؛ یعنی ملت و دولت باید دست به دست هم بدهند تا آنچه به صلاح و به نفع عموم است عملیاتی شود.

*یعنی مردم هم در گرانی‌ها مقصرند؟!

بله. شما اگر بخواهید ماشین‌تان را تعمیر کنید، دستمزد بیش از حدی باید بپردازید یا شیری را که مغازه‌دار ۴۵۰۰ تومان خریده است به مشتری ۷۵۰۰ تومان می‌فروشد. معنی این کارها کاملاً روشن است و انکارش کمکی به ما نمی‌کند. مردم از خرده‌فروش تا عمده‌فروش باید انصاف داشته باشند و صد البته دولت هم باید تمام تلاشش را برای تزریق آرامش و امنیت به جامعه به کار گیرد.

*فکر می‌کنم متهم کردن مردم چندان با واقعیت همخوانی ندارد…

شما در همین مورد مرکبات و پرتقال عید ببینید که بسیاری از مردم محصولات‌شان را در سردخانه‌ها نگه داشتند تا هر وقت گران شد بفروشند. این در حالی است که باید انصاف را رعایت کنیم و در مسابقه گران‌فروشی با هم رقابت نکنیم.

*از این بحث بگذریم… گروه‌های سیاسی چقدر و چطور می‌توانند در داغ شدن تنور انتخابات سهیم باشند؟

انتخابات یک نمایشگاه، دانشگاه و آزمایشگاه است که در آن افراد و هواداران خودشان را نشان می‌دهند. با این توضیح که یک میزانی به نام قانون هم هست که آن هم خودش را به معرض نمایش و قضاوت عموم می‌گذارد. حالا اگر کسی بتواند در این مساله مهم و اساسی با صداقت و درستی برخورد کند، یقیناً نتیجه مطلوب خواهد گرفت. اما اگر با فیلم بازی کردن و رفتارهای شارلاتانی بخواهد همه را فریب دهد، قطعاً در درازمدت مشتش باز می‌شود و محکوم به حاشیه‌نشینی خواهد شد. به همین دلیل جریان‌های سیاسی باید در چارچوب قانون و البته اخلاق وارد بحث انتخابات شوند تا هم به هدف‌شان برسند و هم برای کشور منشاء خیر باشند. ببینید، کشور ظرفیت‌هایی دارد که اگر از ظرفیت‌ها استفاده صحیح کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و مردم به آرامش خیال می‌رسند. اما اگر از ظرفیت درست استفاده نکنیم، حتماً همه ضرر خواهند کرد.

به عنوان مثال در بازی استقلال و پرسپولیس همه دیدند که ۲ تیم ۹۴ دقیقه خوب بازی کردند و حال مردم را خوب کردند. اما در دقیقه آخر کاری کردند که همه معترض شدند، آن هم در شرایطی که در طول ۹۰ دقیقه نشان دادند قابلیت خوب بودن را دارند؛ اما دقیقه آخر همه چیز را خراب کردند. همه ما باید سعی کنیم همیشه خوب باشیم و از بدی و بی‌اخلاقی دوری کنیم.

*بیست و چند روز بیشتر به روز رأی‌گیری نمانده است. در این مدت چه کارهایی باید انجام شود تا از شدت ناامیدی کاسته شود؟

ما باید ۲ کار مهم را در نظر بگیریم. اولاً باید صادق باشیم و واقعاً آنچه را در توان‌مان است و می‌توانیم، به مردم وعده بدهیم؛ خالی‌بندی نکنیم و رویایی حرف نزنیم. دوم اینکه در راهی که می‌رویم استقامت داشته باشیم و بدانیم که بر اساس وضعیت موجود با چه کارهایی می‌توانیم در برداشتن موانع نقش‌آفرینی کنیم.

*در پایان نکته‌ای باقی مانده است؟

آخرین حرفم این است که با دعوا و جدل و دادن نسبت‌های ناروا به یکدیگر هیچ چیز درست نمی‌شود و هیچ دستاوردی به کسی تعلق نمی‌گیرد. مردم ما روزهای بسیار دشواری دارند و متاسفانه به چه کنم چه کنم افتاده‌اند. حالا که این همه مشکل داریم، ترجیح دادن منافع شخصی و جناحی به مصلحت عمومی دور از اخلاق و ناجوانمردانه است. با این توضیح که مردم ما بسیار هوشیار هستند و به راحتی می‌توانند باانصاف‌ها را از بی‌انصاف‌ها تشخیص بدهند و آنهایی را که در ایجاد مشکلات سهم دارند، کنار بگذارند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران: کسی نباید با صندوق‌ رای قهر کند

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

ایسنا نوشت: معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ کسی نباید با صندوق‌ها قهر کند چراکه این روز، روز تصمیم‌هاست و همه باید پای صندوق‌ها بیایم و فردی که به تفکر فاتحان خرمشهر نزدیک‌تر است را انتخاب کنیم.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران شامگاه یکشنبه دوم خردادماه در نشست مجازی و سراسری بسیجیان و اهالی رسانه استان همدان به مناسبت سالروز فتح خرمشهر، بیان کرد: فاتحان خرمشهر طی ۳۴ روز در این شهر و گرمای طاقت‌فرسای آن جنگیدند و تقریباً همه رزمنده‌ها زخمی بر بدن داشتند، این شرایط همه ظرفیت‌ها و قوای بدنی را تحلیل برده بود تا اینکه رزمنده‌ها به پشت دروازه‌های خرمشهر رسیدند، خرمشهری که ۲۰۰۰ نیروی آماده و تازه نفس در پشت خاکریز داشت.

به گزارش ایسنا، وی سوم خرداد را یوم‌الله تجلی قدرت خدا دانست و اظهار کرد: خدایی که خواست او خرمشهر را فتح کرد، امروز و در شرایط فعلی هم با ما است و می‌تواند در همه عرصه‌های اقتصادی و سیاسی هم ما را پیروز کند، به شرط آن که شروطش را رعایت کنیم. اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می‌کند؛ مثلاً در جنگ‌های لبنان، افغانستان، قیام جمهوری اسلامی ایران و قیام مردم عراق در برابر متجاوزان دست خدا را دیدیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید دقت کنیم که با خدا باشیم، افزود: اگر برای آزادسازی خرمشهر دل به دشمن بسته بودیم از نظر دیپلماسی متداول در دنیا کار درستی بود اما وقتی که به خدا چشم دوختیم و دل به او سپردیم و از تکیه بر قدرت‌های شرقی و غربی چشم‌پوشی کردیم، خدا هم نصرت عظیم را شامل حالمان کرد بدون اینکه حقارت و پستی را در مقابل دشمن تجربه کنیم.

نقدی با اشاره به اینکه آزادسازی خرمشهر با آزادگی، سرافرازی، سربلندی و بدون منت رخ داد و این پیروزی بزرگ اینگونه نصیب ملت ایران شد، ادامه داد: امروز ۱۰ سال است که درگیر جنگ اقتصادی شدید هستیم و چون به آن بها داده‌ایم مشکلاتی درست شده است.

وی اظهار کرد: چرا در این عرصه عظمت، عزت و جلوه قدرت الهی که در خرمشهر شاهد بودیم، ملت را به پیروزی نمی‌رساند، همین که در این سال‌ها در برابر توطئه‌های داخلی و خارجی ایستادیم عزت و عظمتی است که ملت ایران انجام داد. ملت ایران در این سال‌ها با آرامش و صبر در مقابل مشکلاتی که خارجی‌ها و نفوذی‌های داخلی انجام می‌دهند، ایستادند و این معجزه است، علاوه بر این به پیروزی‌هایی مثل پیروزی خرمشهر در این عرصه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در دو دولت قبل جور دیگری به این موضوع نگاه شد و خواستند مسئله را از طریق کنار آمدن‌ها حل و فصل کنند به همین علت مسئله پیچیده‌تر شد چراکه چشم‌ها به امضاهای طرف مقابل بود، گفت: اگر آن زمان به جای انتظار از بیگانگان روی خودکفایی کار می‌کردیم و با اراده و تصمیم کار کرده بودیم مثل فاتحان خرمشهر ظرفیت‌های ملی را به کار برده بودیم و بدون چشم‌داشت از غرب و شرق همه مسائل را حل کرده بودیم، دیگر اثری از مشکلات اقتصادی باقی نمی‌ماند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه باید از شهدا درس بگیریم، خاطرنشان کرد: اگر به جای توسل به این و آن، همت کنیم و از ظرفیت‌های عظیم خود استفاده کنیم مشکلات و مسائل حل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای نابودی ما لحظه شماری می‌کند، خاطرنشان کرد: ما خدایی داریم که خرمشهر و غزه را پیروز کرد و ملت ایران را با دست خالی بر رژیم شاه پیروز کرد، خداوند به ما کمک می‌کند، مصمم باشیم که با دشمن مبارزه کنیم و برای اینکه این فضا را به وجود بیاوریم باید روی ذهن و دل‌هایمان بیشتر کار کنیم.

نقدی با بیان اینکه امروز در حوزه تبلیغاتی دشمن هستیم، یادآور شد: اگر در فضای تبلیغاتی دشمن برویم نمی‌توانیم مانند فاتحان خرمشهر باشیم و در نتیجه پیروزی بزرگ خرمشهری و غزه‌ای در عرصه اقتصاد اتفاق نمی‌افتد بنابراین باید بتوانیم خود را از قید و بندها آزاد کنیم. نخستین لازمه این کار این است که نباید در این مسیر و این فضاها گم شویم و ساده انگار باشیم، مسائل اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم در برابر اقداماتی که قبلاً رقم زدیم، بسیار کوچک‌تر هستند.

وی بیان کرد: مسیری که با آن مواجه هستیم، مسیر اقتصاد مقاومتی و اتکا به سرمایه‌های ملی است و باید اینها را باور کنیم چراکه در عرصه اقتصادی دست‌هایمان پر است و همه چیز از منابع انسانی تا طبیعی در کشور موجود است بنابراین اقتصاد مقاومتی راه پیشرفت کشور است.

نقدی با تأکید بر اینکه باید مسیر آزادسازی خرمشهر را به کشور برگردانیم، گفت: تجربه دیپلماسی و اقتصاد نتوانست گره‌ها را باز کند و باید به وضعیت امروز مملکت رسیدگی کنیم اما تابحال توفیق نداشتیم در این مسیر قرار بگیریم.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره انتخابات پیش‌رو هم یادآور شد: در انتخابات کسی نباید با صندوق‌ها قهر کند چراکه این روز، روز تصمیم‌هاست و همه باید پای صندوق‌ها بیایم و فردی که به تفکر فاتحان خرمشهر نزدیک‌تر است را انتخاب کنیم.

عزت الله یوسفیان ملا: سابقه سیاسی و اقتصادی لاریجانی از رئیسی بیشتر است/ جلیلی کاندیدای کمکی است

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

برنا نوشت: نماینده ادوار مجلس گفت: رییسی در قضاوت و حقوق و بازرسی کار کرده است و در ریاست جمهوری به سیاست و اقتصاد نیاز است و لاریجانی در این حوزه ها بیشتر کار کرده است.

عزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با تغییر فضای انتخابات برای اصولگرایان پس از حضور علی لاریجانی در انتخابات اظهار کرد: در شرایط فعلی دو شخصیت ممتاز شناخته شده یعنی رییسی و لاریجانی که بالاترین سمت را داشتند در انتخابات حضور دارند.

به گزارش برنا، او افزود: هیچکدام از دیگر کاندیداها این ویژگی ها را نداشتند. این دو نفر بیشترین سمت ها را داشتند. آقای رییسی رییس سازمان بازرسی و آقای لاریجانی رئیس سازمان صدا و سیما بودند. لاریحانی رییس قوه مقننه و رییسی رییس قوه قضاییه بود. لاریجانی وزیر ارشاد و رییسی معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل و مسئول آستان قدس بود.

یوسفیان ملا تاکید کرد: این دو بزرگوار بالاترین سمت ها را داشتند و از این رو همه ذهنیت ها به سمت رقابت این دو بزرگواران می رود. فکر نمی شود شخصی که فقط یک نماینده بود یا پستی در رده پنجم و یا ششم دستگاهی داشته در مقابل این دو نفر مطرح باشد.

او در رابطه با موازی حضور جلیلی با رییسی ادامه داد: جلیلی کاندیدا پوششی یا به قول لاریجانی کاندیدا کمکی است. این بنا توسط روحانی گذاشته شد که جهانگیری را به عنوان کاندیدا پوششی به میدان آورد.

این فعال اصولگرا تصربح کرد: بعید است جلیلی تا اخر بماند و احتمالا بعد از مناظره به نفع رییسی کنار برود چون شرایط به نحوی نیست که میدان رقابت برای او باز باشد.

او خاطرنشان کرد: در مناظره فقط فن بیان مطرح نیست باید واقعیت ها را گفت و بهترین صحبت ها را کرد. اگر فن بیان با واقعیت ها مطابق نباشد هر چه فن بیان بیشتر و بهتری به کار گرفته شود باز هم ضرر می کنند اگر حرف ها با واقعیت ها مطابق نباشد تاثیر خوبی نخواهد داشت.

یوسفیان ملا اظهار کرد: یکی از شرایط روسای جمهور این بود که توانستند با مذاکره و صحبت مسائل را جمع کنند در مذاکرات بین المللی کسی برنده است که بتواند با فن بیان مسائل را جا بیندازد. کسی که در مذاکرات به لکنت زبان بیفتد جایی نخواهد داشت باید روسای جمهور فن بیان داشته باشند. چند رییس جمهور بودند که یک جمله آنها را سالها دنبال کردیم مثل آب را بریز جایی که میسوزد‌ و از این دست مطالبی که شما بهتر می دانید حتما قدرت بیان یکی از شرایط لازم است.

او یاداور شد: رییسی در قضاوت و حقوق و بازرسی کار کرده است و در ریاست جمهوری به سیاست و اقتصاد نیاز است و لاریجانی در این حوزه ها بیشتر کار کرده است.

یوسفیان ملا با یاداوری تجارب و برتری لاریجانی نسبت به رییسی در سیاست ادامه داد: وزرایی که در سه دوره ریاست آقای لاریجانی در مجلس به این قوه آمده اند به خاطر دارند که وقتی بحث و صحبت می شد لاریحانی مسلط تر بود و اینطور نبود که از کنار مسائل راحت بگذرد. ایشان سه دوره مصاحبه کرده، در مجلس نطق داشته و شما نمی توانید حتی یک مورد عذر خواهی از روابط عمومی مجلس ببینید که بگویند منظور این نبود و آن بود. همه این موارد یعنی تسلط یعنی مسلط بودن ایشان بر موضوعات.

او در رابطه با برخی انتقادات نسبت به لاریجانی در خصوص برجام گفت: امروز می گویند برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب کرده است آیا این روال غیر قانونی بود؟! آیا ایشان جلوی صحبت کسی را گرفت؟! وقتی کسی نمی خواست در موضع مخالف یا موافق صحبت کند ایشان چه باید می کرد؟ آیا باید می گفتند یک موسیقی پخش کنید یک ساعتی بگذرد بعد ما رای بدهیم؟! موافق و مخالف سه روز حرفهای خود را در کمیسیون برجام به ریاست آقای زاکانی زدند و دیگر برای رای گیری معطل نشدند ایشان اگر چه رییس جلسه بودند ولی یک رای بیشتر نداشتند. اگر نظر بقیه نمایندگان این نبود می توانستند رای ندهند اگر این موارد را در کنار هم بگذارید هم از این سو و هم از آن سو می توان مسائل را منصفانه دید.

غلامرضا نوری قزلچه: طیف‌های مختلف اصولگرایان از لاریجانی حمایت می‌کنند/ لاریجانی به راحتی می‌تواند با مجلس یازدهم کارها را پیش ببرد

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

برنا نوشت: یک نماینده مجلس یازدهم گفت: فراکسیون مستقلین بعد از انتخابات هیئت رییسه وارد مقوله انتخابات ریاست جمهوری می شود اما در مجلس از طیف های مختلف و گرایش های سیاسی متفاوت بیان کرده اند که از علی لاریجانی حمایت خواهند کرد و حضور او را در عرصه انتخابات موفق دانستند.

غلامرضا نوری قزلچه، نماینده بستان آباد در مجلس یازدهم، در رابطه با حمایت برخی نمایندگان مجلس یازدهم از علی لاریجانی گفت: بعد از ثبت نام لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری کاملا محسوس بود که در جلسه علنی مجلس مباحثی پیرامون او مطرح خواهد شد موضوعاتی اعم از تمایلات برای حضور او در قامت رییس جمهور و امیدواری برای پیروزی او و این باور که لاریجانی می‌تواند نسبت به شرایط کشور راهگشا باشد و گزینه مناسبی هم خواهد بود، این ادبیاتی است که در صحن علنی در بین نمایندگان مطرح شد.

به گزارش برنا، او ادامه داد: فراکسیون مستقلین بعد از انتخابات هیئت رییسه وارد مقوله انتخابات ریاست جمهوری می شود اما در مجلس از طیف های مختلف و گرایش های سیاسی متفاوت بیان کرده اند که از علی لاریجانی حمایت خواهند کرد و حضور او را در عرصه انتخابات موفق دانستند.

نوری قزلچه افزود: نمایندگان اذعان دارند که لاریجانی در شرایط کنونی مناسب ترین گزینه برای ریاست جمهوری است، چنین ادبیاتی در مجلس بسیار تکرار شده است. علی لاریجانی ۱۲سال رییس مجلس بوده و همه نمایندگان می دانند این فرد که ۱۲ سال بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده خیلی راحت می تواند با مجلس تعامل بگیرد و کارها را پیش برد و شأن، جایگاه و منزلت نمایندگان را بهتر درک می کند. او مضیفه ها و تنگناهای نمایندگان و وظایف دولت در برابر نمایندگان را می داند و برایش برنامه خواهد داشت و همچنین از توقعات مردم از مجلس آگاه است.

نماینده بستان آباد در مجلس گفت: لاریجانی خیلی راحت می‌تواند با مجلس کارها را پیش ببرد و یک هم افزایی در دو قوه برای حل مشکلات معضلات رخ می دهد.

رئوفیان: رقابت بین لاریجانی و رییسی سنگین خواهد بود

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

ایرنا نوشت: داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در صورت تداوم شرایط موجود بین آقای رییسی و آقای لاریجانی رقابت سنگینی شکل می‌گیرد و احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود. اگر در دور دوم آرای خاکستری‌ وارد صندوق‌ها شود، لاریجانی پیروز رقابت می‌شود.

ابوالقاسم رئوفیان در گفت و گو با خبرنگاران سیاسی ایرنا درخصوص انگیزه خود برای حضور درانتخابات گفت: با انگیزه اصلاح امور امده‌ام و وعده‌ای خارج از توان یک رییس جمهور نمی‌دهم و هر چه در توان دارم انجام می‌دهم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: من تمام ٣۶ اصل قانون اساسی در مورد حوزه وظایف رییس جمهور و معیارهای اعلام شده توسط رهبری را مطالعه کردم و این شرایط را در خود دیدم تا ثبت نام کنم. در نهایت تصمیم با اجماع دبیران حزب ایران زمین در استان‌ها به اجماع رسیدیم و ثبت نام کردم.

وی با بیان اینکه نام دولت من “دولت عمل‌گرا” است، گفت: ما در خصوص شورای شهر با شورای وحدت همکاری داریم. در عین حال نسبت به ساز و کار شورای وحدت برای رسیدن به فرد اصلح از همان ابتدا معترض بودم و امروز هم شرایط به گونه‌ای است که نیاز به بازنگری داریم.

رئوفیان اظهار کرد: سبک و سیاق به گونه‌ای بود که نامزدها را ارزیابی کنند. بعد اعلام کردند اگر فلانی ثبت نام کند ما از او حمایت می کنیم که در تعارض با ساز و کار است و در هر سازوکاری باید برایند خرد جمعی حاکم باشد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: به نظر می‌رسد غرور کاذبی به شورای وحدت دست داده است در حالی خود برتر انقلابی بودن که درست نیست.

وی با بیان اینکه باید رفتارها نقد شود و نه اشخاص، گفت: به عنوان مثال اعلام کردند اگر فلان شخص ثبت نام کند تمام انقلابی‌ها پشت او هستند اینها مسائلی است که بر اساس تصمیم حزب با استفاده از حق تحفظ خودمان ثبت نام کردیم.

رئوفیان ادامه داد: فردی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، باید چهره‌ای باشد که اکثریت صاحبان رای را به نفع خود پای صندوق رای بیاورد و اگر ما رییس جمهوری داشته باشیم که با رای ضعیف بالا آمده است در آینده دچار مشکل می‌شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر حضور مردم نباشد مشروعیتی نیست و هرچه حضور مردم کمتر باشد مشروعیت آسیب بیشتری می‌بیند در عین حال هرچه مشارکت بیشتر باشد مشروعیت نظام نیز بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه در صورت تایید صلاحیت به نفع کسی کنار می‌روید، تصریح کرد: همه چیز به تصمیم حزب بستگی دارد.

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین همچنین گفت: اینکه اگر تایید صلاحیت نشویم چه باید بکنیم و یا به نفع کاندیدایی کنار بروم به نظر حزب بستگی دارد. اما باید در شورای وحدت، شورای ائتلاف و اصلاح طلبان بین کاندیداها رقابت ایجاد شود و سپس کاندیدای اصلح انتخاب شود تا کاندیدای برتر انتخاب شود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دولت من اسناد بالا دستی را دقیق اجرا می‌کند زیرا اجرای اسناد بالا دستی و قانون اساسی ضامن پیشرفت کشور است.

رئوفیان اضافه کرد: نجات کشور بسته به اقتصاد کشور است و نجات اقتصاد در طرح جامع اقتصاد مستقیم است که حزب ارائه کرده است.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر تایید نشوم و طبق تصمیم حزب از یک نفر حمایت کنیم طرح را به آن شخص ارائه می‌کنیم وبر اساس برنامه ارائه شده نظارت اصلی ما بر مسکن و ارز خارجی و طلا و مسکوکات خواهد بود. علاوه براین در این طرح کاهش ارزش پول ملی برطرف و ثروت به طور عادلانه توزیع می‌شود.

وی با یادآوری سوابق خود در آموزش و پرورش اظهار کرد: من نیامده‌ام که دهانم باز باشد و گوش‌هایم بسته و باب تفکر بسته. من آمده‌ام تا بیشتر گوش‌هایم باز باشد و بین نخبگان ابزاری (کابینه) و نخبگان فکری کانالی ایجاد کنم تا مشکل کشور حل شود.

رئوفیان خاطرنشان کرد: اگر تایید صلاحیت شوم، با قدرت بدون ورود به حریم خصوصی دیگران برنامه‌هایم را می گویم. من این بداخلاقی‌هایی که آبروی مسلمان را می‌برند تا خودشان بالا بروند را قبول ندارم و معتقدم می‌توانم با توجه به اسناد بالا دستی و برنامه ۵ ساله کشور را مدیریت کنم.

وی درپاسخ به این سوال که فضای سیاسی و عرصه انتخابات کشور را چگونه می‌بینید، تصریح کرد: در سیاست باید خاکستری حرف زد و نمی توان شرایط را پیش بینی کرد چرا که به یک‌باره اتفاقی می‌افتد که پیش‌بینی‌ها را به هم می‌ریزد. با این حال من انتخابات را دو قطبی می‌بینم. البته احمدی نژاد یک پدیده است که اگر هم تایید نشود یک قطب خارجی ایجاد می‌شود.

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین یادآورشد: با این شرایط بین آقای رییسی و آقای لاریجانی رقابت سنگینی داریم و احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود. اگر خاکستری‌ها در دور دوم به پای صندوق بیایند لاریجانی پیروز رقابت می‌شود.

رئوفیان تصریح کرد: آقای رییسی فردی فعال است و در جایگاه قوه قضاییه خوب کار می کند اما در حال حاضر افکار عمومی سوال می کند که او هم رییس قوه قضاییه بماند و هم نامزد رییس جمهور بماند در حالی که اگر تخلفی صورت بگیرد در دادگاه ها رسیدگی می شود و شائبه ایجاد می کند.

وی درباره روش دیپلماسی خود در صورتی که رییس جمهور شود، گفت: سیاست خارجی ما چانه زنی با قدرت لازم است که در این صورت باید یک رییس جمهور با آرا بالا رای بیاورد و به لحاظ اقتصادی بتوانیم در جهان تاثیرگذار باشیم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در هر کشوری روابط اقتصادی تیره و تار باشد روابط سیاسی نیز تیره می‌شود و در رابطه با برجام اگر مذاکرات به نتیجه برسد و به دیپلماسی اقتصادی بسیار اهمیت می‌دهم. اقتصاد کشورها از بازار جهانی و بین الملل تاثیر پذیری دارد و اقتصاد ایران نیز از اقتصاد بین الملل تاثیر پذیر است.

رئوفیان در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد مسوولیت مشکلات را بر عهده گروهی خاص می‌بینند، گفت: این موضوع برگرفته از انداختن گناه به گردن دیگری و خود را کنار کشیدن است. در حالی که وضع موجود پدیده ای است که همه آن را درست کرده اند و کسی نمی‌تواند خود را تبرئه کند. وضع موجود محصول تمام دولت‌ها است و اینکه رجال بخواهند غر بزنند و گناه را به گردن یکدیگر بیندازند دردی دوا نمی کند و باید به فکر اصلاح کشور باشیم و این موضوعات بد اخلاقی های انتخاباتی است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر در مناظره ها کسی بی ادبی و فحاشی کرد و در حریم خصوصی نامزد دیگری وارد شد باید توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود.

رئوفیان تصریح کرد: مردم ما خسته هستند و فضای مجازی آلوده شده است و نامزدها روی اعصاب مردم می‌روند. رقابت باید مبتنی بر اخلاق و به دور از تخریب باشد. متاسفانه برخی از نامزدها می‌گویند مستقل هستند و رویه حزب گریزی اشاعه پیدا کرده است.

غفوری فرد به کاندیداهای ۱۴۰۰: برای چهار عدد رأی امنیت را فدا نکنید

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

اصولگرایان و انتخابات 1400؛ دو انصراف دیگر به نفع سیدابراهیم رئیسی/ سعید جلیلی: 12 سال مسئولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه کردید؟

خبرآنلاین نوشت: حسن غفوری فرد از چهره‌های سیاسی اصولگرا بر این باور است که مردم ما، مردم دقیقه نودی هستند و در لحظه آخر تصمیم می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حسن غفوری فرد از چهره‌های سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این دوره از انتخابات، یکی از شلوغ ترین انتخابات‌ها خواهد بود، می گوید: تا زمانی که کاندیداهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند مشخص نشوند نمی‌توان درباره میزان مشارکت اظهارنظر کرد.

این چهره سیاسی اصولگرا بر این باور است که مردم ما، مردم دقیقه نودی هستند و در لحظه آخر تصمیم می‌گیرند. این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری به دوقطبی در انتخابات باور ندارد و اشاره می‌کند اگر بگوییم فقط رئیسی و لاریجانی مطرح هستند به منزله اهانت به دیگر کاندیداها است.

غفوری فرد که موافق پوششی بودن کاندیداها نیست تاکید می کند بحث کاندیدای پوششی مخالف اصولگرایی و روح قانون است.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسن غفوری فرد از سیاستمداران اصولگرا را می‌خوانید؛

*آقای غفوری‌فرد! فضای انتخابات را از بُعد مشارکت چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ابتدا اینکه کاندیداهای نهایی هنوز مشخص نشده‌اند. به ویژه در این دوره، صف طولانی کاندیداها بود یعنی علی رغم محدودیت‌هایی که گذاشته بودند ۶۰۰ نفر شرکت کردند حالا تعداد زیادی از کاندیداها به دنبال این بودند تنها اسمشان مطرح شود اما نزدیک به ۴۰ نفراز مسئولان درجه یک اعم از وزرا، معاونان رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس و روسای قبلی مجلس شرکت کردند.

مردم ما دقیقه نودی هستند

در واقع این دوره از انتخابات یکی از شلوغ ترین انتخابات‌ها خواهد بود. تجربه چند دوره‌ای که داشتیم نشان می‌دهد تعدادی که انتخاب می‌شوند عدد یک رقمی یعنی ۶، ۷ کاندیدا هستند. تا زمانی که کاندیداهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند مشخص نشوند نمی‌توان درباره میزان مشارکت اظهارنظر کرد. نکته مهم اینکه مردم ما، مردم دقیقه نودی هستند و در دقیقه آخر تصمیم می‌گیرند.

یقینا مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد شد

من فکر می کنم یقینا مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد شد البته مسئله کرونا نیز مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. مسئله دیگر اینکه، ما در تهران چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را در پیش داریم که این مسئله هم کار را مشکل‌تر خواهد کرد. یک پیشنهادی که در هیئت اجرایی انتخابات کشور وجود دارد این که شاید انتخابات را طی دو روز برگزار کنند با توجه به اینکه لازم است فاصله اجتماعی هم رعایت شود. در عین حال این اقدام هم مشکل قانون اساسی دارد و شاید نتوان این کار را انجام داد.بنابراین باید این مسائل حل شود تعداد شعبات اخذ رأی افزایش یابد تا مردم منتظر نمانند. در نهایت هم مقام معظم رهبری صحبت می‌کنند مردم هم به فرمایشان ایشان توجه می‌کنند و انشالله مشارکت بالایی را خواهیم داشت. حداقل مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

*قبلا گفته بودید که اگر آقای رئیسی بیایند سونامی رأی را شاهدیم، در کنار این موضوع شاهد سونامی کاندیداها هم هستیم و ….

همانطور که قبلا گفتم اگر آقای رئیسی بیایند که الحمدلله آمدند اصولگرایان به وحدت خواهند رسید چون شورای ائتلاف و شورای وحدت هر دو در این باره متحد هستند و از آقای رئیسی حمایت می‌کنند از نگاه بنده تعبیر سونامی، تعبیر درستی نیست با توجه به اینکه تحصیلکرده این رشته هستم سونامی،الزاما به معنای زلزله بزرگی نیست بلکه به معنای زلزله داخل دریاست اما در اصطلاح به عنوان یک اتفاق بزرگ از آن یاد می‌کنند.

اگر اصلاح‌طلبان هم دو چهره شاخص مطرح کنند مشارکت بالا می‌رود

با توجه به حضور آقای رئیسی، حمایت‌های بسیاری از چهره‌ها به ویژه شورای ائتلاف و شورای وحدت از ایشان و با توجه به اینکه ایشان در دوره قبل ریاست جمهوری هم کاندیدای اجماع ساز اصولگرایان بودند، به نظر می‌رسد در این دوره هم با آمدن ایشان، یک وحدت مطلوبی بین اصولگرایان به وجود آمده است. در عین حال اگر وحدتی بین اصلاح‌طلبان شکل گیرد و آنها هم دو چهره شاخص مطرح کنند تا حدودی به بالا بردن میزان مشارکت کمک می‌کند. در نتیجه بحث‌ها علمی‌تر، دقیق‌تر و قابل ملاحظه‌تر خواهد شد و همین نکته موجب می‌شود مشارکت مردم نیز افزایش پیدا می‌کند.

اختلاف‌نظرها روشن تر و شفاف‌تر و روش‌های کار مشخص می‌شود و در نهایت باعث بالا رفتن میزان مشارکت خواهد شد. در هر حال فکر می‌کنم باید صبر کنیم نتیجه تاییدصلاحیت‌ها را اعلام کنند . بسیاری از کاندیدهایی که ثبت نام کردند یا خودشان وارد می‌شوند یا اگر تاییدصلاحیت نشوند باید از کاندیداهای دیگر حمایت کنند. آن زمان است که بحث‌ها تا حدود زیادی دقیق تر مطرح می‌شود و امیدواریم بهتر در این باره اظهارنظر کنیم.

رئیس جمهور آینده از میان شاخص‌ترین چهره‌ها خواهد بود

*از میان کاندیداهای فعلی کدامیک از نگاه شما شانس پیروزی دارد؟

به هر حال یک نفر در نهایت پیروز انتخابات می‌شود البته چون بنده عضو هیئت اجرایی انتخابات کشور هستم نمی‌توانم به طور مستقیم، اظهارنظرکنم یا کسی را معرفی کنم. پیشگو نیستم و علم غیب هم خبر ندارم اما در نهایت یک فرد انتخاب می‌شود؛ این یک نفر هم از شاخص‌ترین چهره‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد از میان ۴۰، ۵۰ نفر چهره‌های شاخصی که در انتخابات شرکت کردند اگر طبق روش عادی باشد ۸، ۹ نفر و یا حداکثر ۱۰ نفر انتخاب شوند. چون یک بار ۱۰ نفر هم داشتیم. در دو دوره‌ای که بنده شرکت کردم ۴ نفر تاییدصلاحیت شدند یا نهایتا ۸ نفر بود.

از نگاه من، وقتی کاندیداها معین شوند راحت تر می‌توان در این باره اظهارنظر کرد الان کسانی هستند که ممکن است شانس خوبی برای پیروزی داشته باشند اما نتوانند تاییدصلاحیت شوند. من نمی‌توانم اسم ببرم چون در هیئت اجرایی انتخابات مسئولیت دارم. الان زمان تبلیغات برای کاندیدایی نیست و باید به قانون پایبند باشیم. طبق قانون، زمان تبلیغات کاندیداها، ۲۰ روز منتهی به روز انتخابات است از ۸ خردادماه تبلیغات کاندیداها آغاز می‌شود آن زمان شاید بتوان بهتر نظر داد.

کاندیداها برای چهار عدد رأی امنیت را فدا نکنند

*وظیفه کاندیداها برای افزایش مشارکت چگونه می دانید؟ به ویژه از بُعد اینکه وارد تخریب رقیب نشوند..

نکته نخست این است که کاندیداها نباید امنیت کشور را فدای چهار عدد رأی کنند؛ چه آنهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند و چه آنهایی که تایید نمی‌شوند. بنابراین باید توجه داشت کسانی که کاندیدا می‌شوند یعنی می‌خواهند به کشور خدمت کنند و قانون اساسی را اجرا کنند یعنی اولویت آنها، اجرای قانون است. بنابراین اولین نکته در اظهارنظرات کاندیداها برای مشارکت، این است که امنیت کلی کشور را درنظر بگیرند، به خارجی‌ها گِرا ندهند و نظام را تضعیف نکنند.

نیش و کنایه و زخم زبان زدن کاندیداها به یکدیگر مردم را دلسرد می‌کند

نکته دوم این است که کاندیداها به یکدیگر نیش و کنایه و زخم زبان نزنند چراکه این گونه اقدامات مردم را دلسرد می‌کند. مردم هم می‌گویند فلان گروه، گروه دیگر را تخریب می‌کند و دیگری هم فلان گروه را تخریب می‌کند بنابراین هر دو گروه بد هستند. ایرادی ندارد هر کسی بیاید و توانایی‌های خود را بیان کند نه که ضعف دیگران را بگوید به بیانی دیگر کاندیداها باید بگویند که با فلان سابقه کاری که داشتم می‌توانم خدماتی را انجام بدهم. طبق فرمایش امیرالمومنین، این تظاهر، تضاد و زخم زبان زدن را برطرف کنند و تلاش کنند گسل‌های اجتماعی را التیام ببخشند و مردم را امیدوار کنند اگر مردم امیدوار بشوند در انتخابات مشارکت خواهند کرد اما اگر اصلاح‌طلبان بیایند و بگویند اصولگرایان خلاف کرده‌اند در مقابل اصولگرایان هم بگویند اصلاح‌طلبان خلاف کرده‌اند. مردم هم می‌گویند هر دو گروه دچار خلاف شده‌اند و شایسته رأی دادن نیستند.

سطح مشارکت افزایش خواهد یافت اگر….

بنابراین امنیت کشور ، تمامیت ارضی، قانون اساسی و اصل انقلاب باید برای همه کاندیداها که افراد خدمتگزاری هم هستند مهمتر از رأی باشد و به دلیل چند عدد رأی، همه چیز را زیر سوال نبرند و در نتیجه خودشان هم کاری نتوانند انجام دهند. از این رو مهمترین راه برای افزایش مشارکت مردم، امیدوار کردن آنها به آینده است.کاندیداها بیایند بگویند که فلان ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد و ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم بیش از ۱۵درصد منابع دنیا را در اختیار داریم. ما از لحاظ نیروی انسانی که عامل اصلی در توسعه است بسیار غنی هستیم افراد تحصیلکرده با ضریب هوشیِ بسیار بالا در طول این انقلاب و ۴۲ سال داریم که حداقل ۴ نسل از این مدیران جوان در کوران انقلاب تربیت شدند و توانایی اداره کشور را دارند. در نتیجه اگر این امیدها را در مردم زنده کنیم احتمالا سطح مشارکت افزایش خواهد یافت.

بعید می‌دانم رقابت درون جناحی اصولگرایان شکل گیرد اگر….

*فرض بر این بگیریم که دو سه نفر از این تعداد کاندیداهای اصولگرا تأییدصلاحیت بشوند آیا کنار هم قرار می گیرند یا رقابت درون جریانی مانند سال ۹۲ در جریان اصولگرایی شاهدیم؟ آیا اصولگراها به اصولگراهای ۹۲ شبیه می شوند یا اصولگرایان ۹۶؟

بنده بر این باورم انشالله اصولگرایان، همان‌هایی که تاییدصلاحیت خواهند شد حداقل در درون اصولگرایی (همان طور که از اصولِ اصولگرایی است) به یکدیگر کمک کنند و عده‌ای هم که به هر دلیلی ردصلاحیت شدند به کمک تاییدصلاحیت‌شده‌ها خواهند آمد؛ اصلاح‌طلبان هم هستند اگر این گونه باشد بعید می‌دانم که رقابت درون جناحی شکل گیرد. رقابت به معنای دشمنی نیست بلکه به معنای بیان توانایی‌ها است ضرر هم ندارد. این کار عملی است اگر بدون زخم زبان زدن به دیگران و بدون استفاده از کلمات و جملات کوبنده که به مثابه خنجر فروکردن است، باشد.

باید تلاش کنیم فرد اصلح انتخاب شود و دولت قوی تشکیل دهد

در واقع کاندیداها باید اظهارات امیدوارکننده مطرح کنند و در داخل خودشان هم به یکدیگر بگویند اگر بیایند فلان توانایی‌ها را دارا هستم. مردم ما هم از نظر سیاسی، از بلوغ بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند تشخیص بدهند که کدام از یک از حرف‌ها عملی است و کدام یک از حرف‌ها جنبه شعار دارد. انشالله که انتخاب اصلح انجام خواهد شد. نکته دیگر اینکه از لحاظ ریاضی و آماری به هر نسبت، تعداد بیشتر باشد شانس خطا کمتر است.

بنابراین اگر سطح مشارکت افزایش یابد احتمال اینکه فرد اصلح انتخاب شود و بتواند بهتر مملکت را اداره کند بسیار بیشتر است اما آن کسانی که از سوی شورای نگهبان تاییدصلاحیت می‌شوند یعنی صالح هستند. هر کدام از آنها رأی بیاورند انشالله مورد تایید همه مردم خواهند بود. ما باید تلاش کنیم که اصلح انتخاب شود تا بتواند حمایت بیشتری داشته باشد و دولت قوی تشکیل دهد. با توجه به شرایط جهانی، اگر دولت آینده از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد قاعدتا در تعامل جهانی نیز می‌تواند موفق تر عمل کند.

انشالله اصلاح‌طلبان به وحدت برسند

*نقش شورای ائتلاف و وحدت برای همگرایی چگونه است؟

خوشبختانه هر دو شورا به توافق رسیدند و از آقای رئیسی حمایت می‌کنند بنابراین وحدت تا این مرحله به نتیجه رسیده است. انشالله اصلاح‌طلبان هم به وحدتی برسند، چهره‌های شاخص معین شوند تا مردم بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

بحث کاندیدای پوششی مخالف اصولگرایی و روح قانون است

* بحث کاندیدای پوششی که در حال مطرح شدن است، آیا به کاندیداهای اصولگرا گفته شده که به میدان بیایند و کاندیدای پوششی باشند؟

اصلا چنین بحثی صورت نگرفته و هیچ کدام از آنها هم به این دلیل برای کاندیداتوری نیامده‌اند. این مسئله مخالف اصولگرایی است که چند نفر بیایند جای چند نفر را بگیرند اما عملا یک نفر کاندیدا باشند. این مسئله مخالف روح قانون است. براساس قانون، کسی که تاییدصلاحیت می‌شود خودش باید به معنای واقعی کاندیدا باشد و به عنوان کاندیدا وارد صحنه انتخابات شود. تا جایی که بنده می‌دانم کسانی که از جریان اصولگرایی نامزد شدند اعلام کردند که به نفع هیچ کس کنار نمی‌روند و تا پایان می‌مانند. آنهایی که کاندیداهای حقیقی هستند این توان را در خودشان احساس کردند که می‌توانند خدمت کنند. آن چند نفری که شانس بالای تایید شدن دارند کسانی هستند که در مدیریت‌های ارشد کشور حضور داشتند و قدرت خود را نشان داده‌اند. بنابراین هر کدام از آنها انتخاب شوند انشالله مورد تایید خواهند بود.

ممکن است برخی کاندیداهای نظامی به نفع رئیسی کنار بکشند

*این احتمال وجود دارد نظامیانی که در فضای انتخاباتی هستند به نفع کاندیدای اجماعی اصولگرایان کنار بروند؟

نخست اینکه بحث نظامی نیست قاعدتا اینها باید از پُست نظامی شان انصراف بدهند، خارج شوند و استعفا بدهند و کاندیدا شوند. اما در این مقطعی که گفتم بین کسانی که وجهه نظامی دارند و کسانی که نظامی نیستند تفاوتی نیست همه اینها آمده‌اند چون احساس کردند که باید به کشور خدمت کنند در نهایت ممکن است برخی از آنها شاید احساس کنند می‌توانند با کمک به آقای رئیسی و یا شخصی که شانس بیشتری دارد خدمت بهتری به کشور ارائه دهند و موجب پراکندگی آراء نشوند. منحصر به اینکه ما شاهد مناظرات کاندیداها هم می‌توانیم باشیم که می‌تواند تا حد بسیاری تعیین کننده و شفاف‌کننده باشد.

به دوقطبی اعتقادی ندارم

*دوقطبی رایج را در چه می بینید؟

اصولا بنده به دوقطبی اعتقاد ندارم اگر بگوییم که فقط رئیسی و لاریجانی مطرح هستند به منزله اهانت به دیگر کاندیداها است. تمام کاندیداهایی که آمدند از مدیران ارشد کشور بودند و خدماتی را طی چند سال برای نظام انجام داده اند. همه آنها این اعتماد بنفس را دارند که می‌توانند در کشور خدمت کنند. شورای نگهبان از آنها برنامه خواسته که چه برنامه‌ای برای اداره کشور دارند. حتی برخی سالها روی برنامه شان کار کردند تا برنامه منظمی تدوین کنند که مورد قبول شورای نگهبان باشد. بنده به دو قطبی، چه بین این دو نفر یعنی رئیسی و لاریجانی باشد و چه دیگران، اعتقاد ندارم بلکه بر این باورم همه کسانی که تاییدصلاحیت می‌شوند خودشان به تنهایی یک قطب هستند و می‌توانند دولت نهایی را تشکیل بدهند.

برای همه کاندیداها دعا می‌کنم

بنده برای همه آنها دعا می‌کنم. توصیه بنده به همه کاندیداها این است که سعی کنند گسل‌های اجتماعی را که ایجاد شده برطرف کنند من تمایل ندارم هیچ کدام از این کاندیداها که شخصیت‌های خوبی هستند به دیگران کنایه بزنند و زحمات دیگران را نادیده بگیرند. به ویژه سرمایه اجتماعی ما که طی سال‌های گذشته به شدت آسیب دیده و مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند. هیچ کس نمی‌تواند مشکلات معیشتی مردم را انکار کند. نباید در این شرایط نمک به زخم آنها پاشید و دنبال مقصر بگردیم. بنابراین گذشته را باید رها کرد و کاندیداها به مردم بگویند که ما در آینده می‌خواهیم فلان اقدامات را انجام دهیم و برنامه شان را ارائه دهند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سعید شریعتی: کار به جایی رسیده که بسیاری از اصولگرایان هم رویشان نمی‌شود عنوان انتخابات...