ضعف زیرساخت حمل و نقل مانع سرمایه گذاری در خراسان شمالی است


ضعف زیرساخت حمل و نقل مانع سرمایه گذاری در خراسان شمالی است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: ضعف زیرساخت های حمل و نقل به خصوص شبکه ریلی بزرگترین مانع رشد اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری خصوصی در خراسان شمالی محسوب می شود.

مجید درخشانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شرایط فعلی این استان فاقد شبکه ریلی به عنوان ارزانترین شبکه حمل و نقل بار و مسافر است و ناوگان هوایی نیز به دلیل ضعف برخی زیرساخت ها نتوانست رضایت سرمایه گذاران را جلب کند.
وی اضافه کرد : برای رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان باید تمام سرمایه گذاری های توسعه ای در این خطه شمال شرق کشور به سمت توسعه زیرساخت های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی سوق یابد.
وی یکی از دلایل اصلی فرار سرمایه از استان خراسان شمالی را حتی سرمایه گذاران بومی را ناشی از نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل اعلام کرد و اضافه کرد: در شرایط فعلی ظرفیت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری در شهرک و نواحی صنعتی به ویژه منطقه ویژه اقتصادی استان در بجنورد وجود دارد، ولی نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل باعث می شود که سرمایه گذاران پس از بررسی میدانی از ادامه کار انصراف دهند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه نبود بازارچه مرزی را یکی دیگر از موانع تولید استان عنوان کرد و گفت: استان با ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان فاقد بازارچه مرزی است که راه اندازی بازارچه می تواند کمک زیادی به اقتصاد مرزنشینان کند.

وی گفت: امروزه توسعه بازارچه های مرزی از شناخته شده ترین روش های توسعه اقتصادی نواحی مرزی است و این بازارچه ها بخش قابل توجهی از نیاز مردم مرزنشین را از طریق مبادلات مرزی تامین می کنند.
بر این اساس هم اکنون حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان خراسان شمالی با حدود ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری فعالیت دارند و میانگین سرمایه گذاری صنعتی در این استان حدود ۱.۲ میلیارد ریال است و این در حالیست که میانگین سرمایه گذاری صنعتی در کشور ۱۱۰ میلیارد ریال است.

سهم پایین منابع بانکی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان شمالی سهم پایین استان از منابع بانکی و کاهش اختیار بانک ها را از دیگر موانع سرمایه گذاری و تولید اعلام کرد و افزود: هر چند که منابع بانکی استان همجوار خراسان رضوی به نسبت خراسان شمالی در حدود ۱۰ برابر است و دست بانک های آنها در پرداخت تسهیلات بازتر است، ولی بانک های استان نیز سعی کنند با چانه زنی تسهیلات بیشتری را از مرکز دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بانک های خراسان شمالی مجوز پرداخت تسهیلات بالای ۲ میلیارد تومان برای طرح های سرمایه گذاری را از تهران دریافت کنند.

درخشانی با تاکید بر اینکه زمان پاسخگویی به استعلامات زیست محیطی برای سرمایه گذاران در استان به نسبت سایر استانها زیاد است، گفت: هر چند که ایجاد اشتغال و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود، گامی در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است، ولی باید درک کنیم که سرعت بخشی در استعلام‌گیری طرح‌های مختلف صنعتی در راستای جهش تولید و توسعه پایدار انجام می شود.

وی تاثیرگذاری اقتصاد کلان بر شرایط اقتصادی استان را نیز مهم دانست و گفت: بازارهای موازی مانند بورس و تورم که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است بر شرایط اقتصادی استان ما هم تاثیر می گذارد، در صورت باثباتی، شرایط استان ما نیز بهتر می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان شمالی ادامه داد: ‌ فضای کسب‌وکار به عملکرد واحدهای اقتصادی از جمله کیفیت زیرساخت‌ها و وضعیت واحدهای صنفی تعریف می‌شود که کشور ما در این شاخص ۱۲۸ جهان است و بر اساس آمار اتاق بازرگانی، استان خراسان شمالی در این شاخص رتبه ۲۰ کشوری را دارد که نشان‌دهنده شرایط نامناسب اقتصادی استان است.
وی بروکراسی اداری و مقررات دست و پاگیر را از دیگر موانع تولید در خراسان شمالی عنوان کرد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی استان های کردستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان جنوبی و خراسان شمالی ۵ استانی فاقد شبکه ریلی هستند که برنامه ریزی برای اجرای طرح راه آهن در این استان در دستور کار قرار دارد.
در حالی استان خراسان شمالی همچنان فاقد شبکه ریلی سراسری است که طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در نخستین سفر استانی دولت دهم به استان خراسان شمالی با اعتبار مصوب حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن نیز شروع شد، ولی پس از مدتی به دلیل نامعلومی به خصوص عدم استقبال سرمایه گذار بخش خصوصی در پس از حدود ۱۲ سال در بلاتکلیفی قرار دارد.

خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شباهت عجیب "جعفر جکسون" به عمویش "مایکل جکسون"