35 فرد سمندر کُردستانی در سردشت شمارش شد


35 فرد سمندر کُردستانی در سردشت شمارش شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: 35 فرد سمندر کُردستانی در زیستگاه های این شهرستان توسط تیم پایش این اداره سرشماری شد.

خالد بایزیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این سرشماری ۲ تیم سه نفره از کارشناسان اداره محیط زیست حضور داشتند که توانستند ۳۴ فرد سمندر را در چشمه ها و آبشارهای منطقه مرزی کیله، آبشار رزگه، آبشار شلماش، چشمه کانی سپی شیخه سور در منطقه آلان و آبشار خرپاپ شمارش کنند.

وی ادامه داد: کاهش چشمگیر مشاهدات به نسبت سال های گذشته ناشی از کاهش بارندگی، کمبود دبی آب چشمه‌ها، افزایش دما و آلوده شدن آب‌ها از مهم ترین عوامل کاهش مشاهدات و تهدیدات زیستگاه این گونه از حیات وحش در این منطقه است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۰۰ فرد سمندر کردستانی در مناطق مختلف زیستگاه این جانور در این شهرستان مشاهده و سرشماری شده بود.

بازیدی تاکید کرد: ناآگاهی جوامع بومی و محلی از وضع سمندرهای ایران باعث کاهش جمعیت این گونه جانوری شده است و بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند در حفاظت بیشتر از این گونه‌های ارزشمند نقش مثبت داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

این‌گونه دارای سر پهن، طول سر با عرض آن تقریباً برابر، پوزه گرد، چشم‌های برجسته، بدن و دم قوی، فاقد تاج پشتی و به رنگ سیاه براق همراه با لکه‌های زرد رنگ روشن به اشکال حلقه‌ایی، قلابی و نیم دایره است و خال‌های زرد این گونه به طور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند.

در اصطلاح محلی به این گونه جانوری «بوکه کانیله» و «کانی‌بوک» گفته می‌شود که به معنی عروس چشمه است و این نامگذاری حاکی از آن است که تنها در چشمه‌های با آب روان و صاف قابل مشاهده است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

این‌گونه جانوری علاوه بر آذربایجان‌غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان