خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان


خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان

سنندج - ایرنا - مرمت و احیاء پنج اثر شاخص بیجار، آغاز اجرای مرحله پایانی پیاده‌راه دریاچه‌ زریبار مریوان و تشدید حفاظت و بازرسی از آثار تاریخی قروه خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان است.

به گزارش ایرنا، معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان روز دوشنبه در بازدید از آثار شهرستان بیجار شامل تیمچه امیرتومان، تیمچه حاج شهباز، بافت تاریخی، قلعه صلوات‌آباد و حمام و کتیبه روستای قمچقای اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین آثار تاریخی شناخته ‌شده در بیجار قرار دارد باید زمینه‌های لازم برای مرمت، بازسازی و احیای این آثار انجام و توسعه این شهرستان در اولویت قرار گیرد.

محمد امینیان با اشاره به اینکه تیمچه حاج شهباز بیجار یکی از بناهای فاخر استان است، افزود: از ظرفیت‌های این بنا برای جذب گردشگری می‌توان بهره‌مند شد که لازم است تبلیغات لازم برای آن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ راه تاریخی و باستانی از شهرستان بیجار عبور می‌کند، گفت: این راه‌ها باعث شکل‌گیری فرهنگ غنی در این منطقه شده است و با توجه به وجود آثار تاریخی مهم و طبیعت بکر، با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم در آینده این شهرستان را به یکی از قطب‌های تاریخی و گردشگری استان تبدیل کنیم.

معاون میراث ‌فرهنگی کردستان اضافه کرد: به دلیل اینکه اداره ‌کل میراث‌فرهنگی پیگیر ایجاد مثلث زیویه، کرفتو و تخت سلیمان است و شهرستان بیجار دروازه ورودی به این محوطه محسوب می‌شود، بنابراین باید عناصر موجود در این مسیر مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد و بناهای تاریخی نیز احیا شوند و مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرند.

اجرای مرحله پایانی پیاده‌راه دریاچه‌ زریبار مریوان آغاز شد

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مریوان گفت: مرحله پایانی پیاده‌راه دریاچه‌ زریبار مریوان با اعتباری بیش از ۶ میلیارد ریال از محل اعتبارت ملی در این شهرستان آغاز شد.

فریاد حدادیان اظهار داشت: دریاچه‌ زریبار از جمله نقاط گردشگری استان است که همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بوده بر همین اساس توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه با رعایت اصول زیست‌محیطی امری ضروری است.

وی به اهمیت اجرای پروژه ساماندهی پیاده‌راه دریاچه ‌زریبار اشاره کرد و یادآور شد: دریاچه زریبار به عنوان قطب گردشگری توسط اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرداری مریوان مطالعات طرح جامع و مرحله اول ساماندهی آن در سال ۹۶ انجام شده است.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مریوان افزود: طول و عرض پروژه ساماندهی پیاده‌راه دریاچه زریبار به طور میانگین سه در ۱۰۰ متر بوده که شامل اجرای نمای دیوار حائل، جدول گذاری، سنگ فرش و تاسیسات زه‌کشی است.

تشدید حفاظت و بازرسی از آثار تاریخی قروه

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی قروه اظهار داشت: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت کاری این اداره است و در این راستا شیوه حفاظت از آثار تاریخی بررسی و مقرر شد بازرسی‌ها در این شهرستان تشدید ‌شود.

محمد مرادی افزود: اداره‌کل میراث ‌فرهنگی استان برنامه‌ریزی لازم را در راستای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی انجام داده است و انتظار می‌رود با تعامل و همکاری هر چه بیشتر مردم و دستگاه‌های مربوطه در حوزه حفظ آثار تاریخی نیز گام‌های ارزنده‌ای برداشته شود.

وی بیان کرد: استان کردستان به ویژه شهر قروه آثار تاریخی و بناهای ارزشمند بسیاری دارد که در صورت برنامه‌ریزی اصولی و همکاری هر چه بیشتر مسوولان علاوه بر حفظ آنها می‌توان این بناها را به اماکن گردشگری تبدیل کرد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.


منتخب امروز


20 هکتار جنگل در روستای وله ژیر مریوان غنی‌سازی شد