معاون محیط زیست فارس: نقشه راه احیای تالاب‌های استان ارائه نشده است


معاون محیط زیست فارس: نقشه راه احیای تالاب‌های استان ارائه نشده است

شیراز - ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس خواستار شتاب بخشی به طرح مطالعاتی دانشگاه شیراز برای احیای تالاب‌های فارس شد و گفت:این طرح هنوز به سرانجام کامل نرسیده و این دانشگاه نقشه راه را برای احیای تالاب‌ها ارائه نکرده است.

نبی الله مرادی دوشنبه همزمان با هفته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به طرح مطالعات احیای تالاب های فارس که دانشگاه شیراز متولی آن شده افزود: این طرح با توصیه و خواست عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور سال ۹۸ کلید خورد و موضوع با محوریت دانشگاه شیراز مطرح و دنبال شد؛ افق مطالعات این است که برنامه مشابه احیای دریاچه ارومیه برای فارس ترسیم شود.

وی اضافه کرد: امید داشتیم بعد از یکسال دانشگاه شیراز یک نقشه راه برای احیای تالاب های فارس ارائه دهد، مطالعات انجام شده اما هنوز نقشه راه تهیه نشده است، نتیجه مطالعات پیشرفت زیادی نداشته و به رغم اینکه ما همه مطالعات قبلی را هم در اختیار گذاشتیم اما هنوز نقشه راه عملیاتی نشده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد : خروجی اصلی این مطالعات نقشه راه است ، نقشه راه باید علت خشکی تالاب ها را مشخص کند، هر کدام از علت‌ها را بررسی کنند ، باید برای توقف یا تداوم علت ها راهکار بدهند، باید برنامه زمان بندی برای احیای بختگان و سایر تالاب ها بدهند.

وی با بیان اینکه همه اعتبارات مطالعات احیای تالاب های فارس تامین شده است گفت: این طرح در سال نخست یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار داشت ، امسال و سال گذشته هم اعتبار مناسبی اختصاص یافت ولی همچنان نقشه راه برای احیای تالاب های فارس نیامده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه پژوهشگران بر مطالعات تصویری اصرار دارند گفت: فرایند خیلی طولانی شده است ، باید از مطالعه کتابخانه ای صرف عبور کنیم و به برنامه کاری برسیم، طرح مطالعاتی نیاز به کار میدانی و عملیاتی دار د که بیشتر مطالعات فعالیت ها کتابخانه ای است و برنامه عملیاتی برای پایش تالاب ها از سوی دانشگاه شیراز ارائه نشده است.

مرادی گفت:‌باید در قالب این مطالعات تکلیف شود به وزارتخانه ها مانند طرح احیای دریاچه ارومیه که هر وزارتخانه احیای تالاب را تکلیف بداند و مسوولیت هر دستگاه باید دراین برنامه مشخص شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید