نهضت امام خمینی(ره) انقلاب در قلب ها بود


نهضت امام خمینی(ره) انقلاب در قلب ها بود

امام خمینی(ره) راه سعادت و نجات را در پیروی از قرآن و عترت می دانستند و همیشه جامعه را از افراط و تفریط پرهیز می دادند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «معرفت و آگاهی» انسان را به حقیقت مطلق رهنمون نمی سازد. امام راه‏ ‏رسیدن به حقایق عالم هستی و تکامل و سعادت انسان را در زدودن رذایل‏ ‏اخلاقی و ملکه ساختن فضایل و مکرمتهای اخلاقی‏ ذکر می کنند و‏ ‏معتقدند در اثر تزکیه، تهذیب نفس، ذکر مدام که ثمرۀ عرفان عملی است،‏ ‏دریچۀ معرفت به ساحت غیب، به روی انسان گشوده می شود و انسان در‏ ‏همین عالم طبیعت به کمال خود می رسد. از این رو می توان عرفان امام را‏ ‏عرفانی مثبت و پویا دانست که از انسان خاکی و ناسوتی، موجودی‏ ‏آسمانی و لاهوتی می سازد و به انسان نوید می دهد که در اثر تلاش و‏ ‏کوشش می تواند به کمال انسانی خویش راه یافته، و به دیدار محبوب‏ ‏آرمانی خود نایل گردد.

از این رو عارف، در مکتب امام مجاهدی است‏ ‏نستوه و تلاشگری است شجاع، که برای ساختن دنیایی سالم برای‏ ‏انسانها کوشش می کند، زیرا دنیا را مزرعۀ آخرت می داند.‏ از این رو در‏ ‏پی ساختن نظامی برمی آید که معنویت و عشق به حق، زیربنای آن باشد.‏ ‏در ادبیات عرفانی ما، گاه تصوّف به انزواطلبی و گریز از دنیا کشیده شده،‏ ‏و عده ای با یدک کشیدن نام صوفی و عارف، به راحت طلبی و لاابالیگری‏ ‏پرداخته اند؛ اما از منظر امام، چنین حالتی منحرف شدن از جادۀ حقیقت‏ ‏است. بنابراین، می توان امام را مبارز و معارضی جدی با چنین تفکری که‏ ‏عرفان و زهدورزی را انگیزه ای برای عدم توجه به بهتر ساختن دنیای‏ ‏خود و دیگران می دانند، معرفی کرد. ایشان به صراحت به کسانی که‏ ‏انزواطلبی و عزلت گزینی و حتی عبادت خداوند را مستمسکی برای عدم‏

امام خمینی(ره) راه سعادت و نجات را در پیروی از قرآن و عترت می دانستند، و همیشه جامعه را از افراط و تفریط پرهیز می دادند. عشق و علاقه ایشان به اهل بیت علیهم السلام مثال زدنی است. تهذیب نفس را نیازمند کلیدی می‌دانستند که همان انس با معصومین علیهم السلام و عشق به آنها است.

ایشان نسبت به تلاوت قرآن عنایت ویژه ای داشتند، و سفارش بر تلاوت روزانه قرآن می فرمودند. در مورد تلاوت آیات ‌‌قرآن به فرزندشان می‌فرمایند: پسرم! سورة مبارکة حشر را مطالعه کن که گنجینه‌هایی از معارف و تربیت در آن است و ارزش دارد که انسان یک عمر در آنها تفکر کند و از آنها به مدد الهی توشه ها بردارد، خصوصاً آیات اواخر آن از آنجا که ‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ .

بنابراین گزارش عشق و علاقه امام خمینی (رضوان الله علیه) به قرآن و عترت در گفتار، اعمال و سبک زندگی ایشان آشکار بود. با بیان نورانی و الهی خویش، انقلابی الهی در قلب های مردم ایجاد کرد که منتهی به تغییر نظام طاغوتی و ستم شاهی شد. خداوند متعال امام راحل و شهدای عزیزمان را با پیامبر و ائمه اطهار علیهم السّلام محشور بفرماید؛ و به ما توفیق دهد قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی را با تبعیت از رهبر عزیزمان بیش از این بدانیم.

پایان پیام/296

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی