تولیدات صنایع دستی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد خریداری می شود


تولیدات صنایع دستی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد خریداری می شود

گچساران- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: محصولات تولیدی هنرمندان صنایع دستی استان از آنان با مشارکت دستگاه های اجرایی خریداری می شود.

مجید صفایی روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنابه مناسبت روز صنایع دستی اظهار داشت: با همکاری مسوولان دستگاه های اجرایی و نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد طرح خرید محصولات صنایع دستی به عنوان هدایای دستگاه های اجرایی به زودی در استان آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه های اجرایی برای تهیه هدایای آیین های تجلیل از کالاهای با ماندگاری کم استفاده می کنند تصریح کرد: اهدای محصولات صنایع دستی افزون بر اهمیت مردم شناسی از نظر ماندگاری انتخاب خوبی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین طرح خرید محصولات صنایع دستی از طریق وزارتخانه مذکور در حال پیگیری است.

وی با یادآوری اینکه دست بافته های صنایع دستی استان در نمایشگاه صنایع دستی تهران از سوی صاحب نظران با عنوان منحصربه فرد لقب گرفت تصریح کرد: تولیدات سرپنجه هنرمندان استان بسیار ارزشمند هستند.

صفایی عنوان کرد: برای حمایت از عرضه و فروش صنایع دستی ۲۵ غرفه ازسوی میراث فرهنگی استان اجاره و به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین یک زمین در ساحل رودخانه بشار برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی یاسوج پیشنهاد و در زمان حاضردر تلاش برای اخذ مجوزهای امور آب و شهرداری هستیم.

صفایی در مورد ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در دیگر شهرستان ها نیز ابراز داشت: در صورت تامین زمین برای احداث بازارچه های صنایع دستی اقدام می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۳۵هزار هنرمند صنایع دستی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۶هزار نفر دارای پروانه فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: تاکنون ۶۰ کارگاه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده که ۲ مورد از این تعداد کارگاه رنگرزی است که از نیازهای ضروری هنرمندان استان بوده است.

وی ابراز داشت:جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز