اختصاص 840 میلیون ریال برای تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی خراسان شمالی


اختصاص 840 میلیون ریال برای تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: امسال 840 میلیون ریال به‌منظور تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های شیروان و جاجرم اختصاص یافت که با هزینه کرد آن، تولید در این بخش رونق خواهد گرفت.

به‌گزارش روز یکشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان اظهار داشت: این میزان اعتبار برای خرید تجهیزات، برگزاری دوره آموزشی و تقویت کارگاه به‌منظور افزایش تولید و افزایش نیروی انسانی هزینه می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد: از این میزان اعتبار، ۳۰۰ میلیون ریال برای شهرستان جاجرم و ۵۴۰ میلیون ریال نیز به شهرستان شیروان اختصاص یافته است.

قهرمانیان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته ویژه شاغلان در راستای کاربردی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی کوتاه‌مدت و مقدماتی برای علاقمندان، برگزاری دوره‌های آموزشی تولید زنده(به‌آموزی) در رشته‌های شاخص صنایع‌دستی با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات ازجمله اهم برنامه‌های ما در سال گذشته بوده است.

وی گفت: افزون بر ۱۵ هزار صنعتگر و هنرمند در ۶۱ رشته درزمینه‌ تولید انواع صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند که برخی از تولیدات صنایع‌دستی استان ازجمله سفال و سرامیک، دست بافته‌های داری و انواع زیورآلات به کشورهایی چون لهستان، چین، ترکیه، ایتالیا، لبنان، قطر، کانادا و سوئد صادر می‌شود.

صنعتگران استان پارسال با وجود مشکلات مختلف نظیر شیوع ویروس کرونا و تحریم، ۸۰۰ هزار دلار محصولات تولیدی خود را به ۹ کشور هدف صادر کردند.

صنایع دستی صادر شده انواع دستبافته‌های داری، زیورآلات، مصنوعات چرمی دست‌ساز، البسه محلی، معرق، منبت چوب، رودوزی‌های سنتی و سوزن‌دوزی بوده که به کشورهای آلمان، ترکیه، لهستان، روسیه، استرالیا، امارات، عمان، کانادا و چین صادر شد.

براساس آمارهای اعلام شده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، میزان تولید انواع صنایع‌دستی در رشته‌های گلیم و سفره کردی، نساجی سنتی، سراجی سنتی، معرق مشبک و خراطی چوب، نمدمالی، مس گری، سفال و سرامیک کاشی سنتی در استان ۱۲۰ تن در سال است و علاوه بر مصرف داخلی، به‌واسطه فروش در فروشگاه‌های داخلی از طریق تبلیغ در سایت‌های فروش و فضای مجازی به سراسر کشور نیز ارسال می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری