هدف از پویش‌های دانشجویی افزایش تأثیر ابعاد اعتماد اجتماعی است


هدف از پویش‌های دانشجویی افزایش تأثیر ابعاد اعتماد اجتماعی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر گفت: هدف پویش‌هایی چون «من مدافع حرم هستم» افزایش تأثیر ابعاد اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی مشوق همکاری و شبکه اجتماعی به مثابه عناصر سازنده سرمایه اجتماعی بر میزان مشارکت افراد در انتخابات در بین دانشجویان و افراد جامعه است.

حمید نوری در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مشارکت در انتخابات و رأی دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی و فرهنگی شهروندان محسوب می‌شود. این سوال که علل و انگیزه‌های شهروندان برای مشارکت در انتخابات چیست، از مهمترین موضوعات مورد مطالعه در جامعه‌شناسی و البته پویش‌های اجتماعی ماه‌های اخیر است.

وی با بیان اینکه محققان انتخاب زمان درست، ادبیات درست و سرشاخه درست یا حامیان افکار پویش را شرط‌های لازم برای موفقیت یک پویش اجتماعی کارآمد می‌دانند، افزود: نتایج مطالعات پویش‌های اجتماعی مؤثر بر مشارکت‌های اجتماعی در انتخابات نشان می‌دهد که توجه به انگیزه‌هایی چون تقویت انسجام ملی، پیروی از مقام معظم رهبری، حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و احساس تکلیف شرعی در محور پویش‌ها، رابطه معناداری با موفقیت این پویش‌ها دارند.

نوری ادامه داد: از نگاهی تخصصی‌تر از میان منابع اجتماعی مؤثر بر پویش‌ها، «پایبندی به انجام تکالیف شرعی»، «اعتماد»، «علاقمندی»، «مهارت‌های مشارکتی» و «احساس اثربخشی» همبستگی معناداری با مشارکت انتخاباتی نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: در هر صورت بقا، پایداری و توسعه یک نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وابسته به اراده مردم و میزان مشارکت همه اقوام و سلایق تشکیل دهنده آن سرزمین در اداره آن ساختار است و هرچه صمیمیت و همکاری میان ملت و دولت‌ها بیشتر باشد به تبع آن همدلی و همگرایی میان مردم نیز بیشتر می‌شود و کارها بهتر و کارآمدتر پیش خواهد رفت.

نوری اضافه کرد: تلفیق و ترکیب ویژگی‌های فرهنگی، سنتی و تمدنی مشترک با آموزه‌های دینی و اسلامی قابلیت تحقق، ایجاد و تقویت انسجام ملی را دارد. از جمله راهکارهای مؤثر در زمینه افزایش مشارکت اجتماعی بسط و گسترش الگوهای عملی مشارکت اجتماعی، گسترش فرهنگ مشارکت و افزایش آگاهی‌های لازم در این رابطه با بهره‌گیری از رسانه‌های ارتباطی و جمعی است.

وی شرح داد: یکی از حوزه‌هایی که به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی بر آن تأثیر دارد، مشارکت سیاسی و ‌به ویژه مشارکت در انتخابات است که می‌تواند از طریق تقویت و گسترش علاقمندی افراد به مسائل سیاسی باعث بهبود فعالیت‌های سیاسی آنها شود، از این رو هدف این پویش‌ها افزایش تأثیر ابعاد اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی مشوق همکاری و شبکه اجتماعی به مثابه عناصر سازنده سرمایه اجتماعی بر میزان مشارکت افراد در انتخابات در بین دانشجویان و افراد جامعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر اظهار کرد: با این اهداف معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر و کانون حرمان هور و شهدای گمنام دانشگاه ملایر به مناسبت انتخابات ۱۴۰۰ پویش «من مدافع حرم هستم» را برگزار می‌کند. در این پویش به نیابت از شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدا رأی می‌دهم چون سردار دل‌ها فرمودند جمهوری اسلامی ایران حرم است و ما هم مدافعان این حرم هستیم و باید با تمام توان از حرم دفاع کنیم.

وی در ادامه مطرح کرد: در این پویش ملی دانشجویان علاقمند می‌توانند عکس‌های خود را از رأی دادن در انتخابات ۱۴۰۰ با اضافه کردن هشتگ «من مدافع حرم هستم» را برای ما ارسال کنند. به پنج نفر برتر نفری ۲۰۰ هزار تومان تقدیم خواهد شد و به ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان به قید قرعه ۱۰۰ هزار تومان تقدیم خواهد شد همچنین زمان تاریخ ارسال آثار ۳۰ خرداد و زمان اعلام نتایج آن ۳۰ تیرماه ۱۴۰۰ است.

نوری خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که شرکت برای عموم دانشجویان سراسر کشور آزاد است و دانشجویان برای شرکت در پویش، آثار خود را(فقط یک اثر می‌توانند ارسال کنند) به همراه نام و نام خانوادگی، نام دانشگاه، شماره دانشجویی و شماره تماس را به ادمین کانال به نشانی زیر hermanhorr@ در پیام‌رسان‌های ایتا یا تلگرام ارسال کنند.

وی ضمن تشکر از تمامی فعالان فرهنگی دانشگاه ملایر بیان کرد: همچنین پویش دیگری هم در این راستا و با نام «اگر من رئیس جمهور ایران بودم» برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان در این پویش شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها هستند.

نوری توضیح داد: برای شرکت در این پویش هر یک از شرکت‌کنندگان می‌توانند برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را از منظر یک نامزد رئیس‌جمهوری در قالب یک ویدئو کوتاه موبایلی مطرح کنند. عملاً این ویدئوها نوعی از نطق انتخاباتی است که توسط هر یک از شرکت‌کنندگان ایراد می‌شود.

وی ادامه داد: این نطق انتخاباتی می‌تواند از طرف فرد شرکت‌کننده باشد و دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را مطرح کند. اگر این فعالیت در قالب کار گروهی انجام گیرد و با مشارکت جمعی تولید شود، نتیجه بهتری خواهد داشت و امتیاز بالاتری لحاظ می‌شود. هر شرکت‌کننده می‌تواند ویدئوی تولید شده خود را به درگاه اینترنتی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر ارسال کند یا اینکه آن را در صفحات مجازی با هشتک‌های «اگر من رئیس جمهور ایران بودم» و دانشگاه ملایر و نشانه‌گذاری(تگ کردن) منتشر کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر در پایان یادآور شد: داوری نهایی آثار، پس از پایان مهلت دریافت آثار در ۳۱ تیرماه، توسط هیئت ‌داورانی متشکل از دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه انجام خواهد شد و به پنج اثر برگزیده، جوایز ۲۰۰ هزار تومانی اهداء می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟