نخستین نمایشگاه سوخته‌نگاری در بانه گشایش یافت


نخستین نمایشگاه سوخته‌نگاری در بانه گشایش یافت

سنندج- ایرنا- نخستین نمایشگاه سوخته‌نگاری با 40 اثر از هنرمند بانه‌ای حامد عزیزی در کارگاه تولیدی این هنرمند به مناسبت هفته صنایع دستی گشایش یافت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه شامگاه سه شنبه در حاشیه گشایش نمایشگاه سوخته نگاری اظهار داشت: این هنرمند هنر طراحی را کاربردی کرده و به هنر سوخته نگاری تبدیل کرد که این یک نوگرایی در این هنر است.

سعدالله رحیمی خواه افزود: هنرمندان صنعت چوب در بانه موفقیت های زیادی کسب کردند و در صنایع چوب نوآوری های منحصر به فردی ایجاد کردند.

وی اظهار داشت: تولیدات هنرمندان بانه بیشتر جنبه صادراتی دارد و با قیمت ها مناسب در حراجی ها به فروش می رسند این مهم باعث شده افراد زیادی جذب کار شوند و به صورت استاد و شاگردی این هنر را یاد می گیرند.

رحیمی خواه ادامه داد: در کارگاه های چوب بانه هفت نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

هنرمند سوخته نگار اهل بانه نیز گفت: این نمایشگاه با عنوان (چوب و هنر) سوخته نگاری در زمینه خطاطی، طراحی، طبیعت بی جان و چهره نگاری در قالب ۴۰ اثر به مدت سه روز در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

حامد رضایی افزود: این هنر را با علاقه و خلاقیت خودم انجام دادم با هنر طراحی کارم را شروع کردم سپس طرح ها را بر روی چوب اجرا کردم و از کمترین ابزار بیشترین استفاده را بردم.

وی با بیان اینکه هویه برقی و چوب مهمترین ابزار کار سوخته نگاری است اظهار داشت: سوخته نگار از اوایل دوره صفوی در ایران راوج داشته و در آن دوره از ابزارهای ابتدایی دست ساز برای این کار استفاده شده اما به دلیل اینکه ابزار کار در دسترس نبود این هنر به فراموشی سپرده شد.

رضایی ادامه داد: اکنون با پیشرفت تکنولوژی هنر سوخته نگاری با دیگر رواج یافته که کار روی مقوا و چوب اجرا می شود.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...