خشکیدگی 50 هزار هکتار از اراضی بلوط چهارمحال و بختیاری


خشکیدگی 50 هزار هکتار از اراضی بلوط چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به بیماری خشکیدگی جنگل‌های بلوط‌های استان، گفت: 50 هزار هکتار از اراضی بلوط استان به این بیماری مبتلا شده‌اند و در حال حاضر اقدامات کوتاه‌مدت برای محافظت از بلوط استان تعریف شده است.

سید اسماعیل صالحی ۳۰ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی، اظهار کرد: بیابان‌زایی دردی است که در طول سالیان اخیر به‌دلیل بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت به جان زمین افتاده است و با افزایش سطح بیابان‌ها در دنیا باید مسئولان به فکر چاره‌اندیشی برای مقابله با این پدیده باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیابان‌زایی به تخریب سرزمین مربوط است، افزود: هر کجا اراضی حاصل‌خیزی وجود داشته باشد، این اراضی می‌تواند در معرض بیابان‌زایی قرار بگیرد و هیچ جایی از زمین از تیررس این پدیده در امان نیست.

وی با بیان اینکه در جهان، ۳۷ چالش عظیم زیست‌محیطی وجود دارد، خاطرنشان کرد: پس از کمبود آب شیرین و تغییر اقلیم، بیابان‌زایی در رتبه سوم قرار دارد.

صالحی در ادامه گفت: اقدامات صورت‌گرفته در چهارمحال و بختیاری برای مرتفع کردن معضل بیابان‌زایی، مدیریت منابع آب است، سالیان سال در اطراف فرودگاه شهرکرد، باتلاق وجود داشته است که به‌دلیل مدیریت نکردن منابع آب و خشکسالی‌های پی در پی، این دشت و مرغزارهای اطراف آن، خشک شده و به یکی از کانون‌های گردغبار استان تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار فرودگاه شهرکرد، فرونشست خاک صورت گرفته و خاک این منطقه را به شوره‌زار تبدیل کرده، به همین دلیل برای احیای دشت شهرکرد، سه میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان در تولید منابع آب، جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: از ۴۰۰ دشت ممنوعه کشور، ۱۱ دشت در این استان قرار دارند که الگوی کشت ناصحیح و بهره‌برداری بیش از حد آب از جمله مشکلات دشت‌های ممنوعه استان است.

وی به اقدامات در دست اقدام در چهارمحال و بختیاری برای مقابله با بیابان‌زایی اشاره و بیان کرد: بهره‌گیری از طرح انباشت سازه‌های آبی استان یکی از برنامه‌ها است، ۲۷۵۰ سازه سنگ ملاتی در استان وجود دارد و مدیریت انباشت آب باران از ۱۰۰ سد خاکی استان صورت می‌گیرد.

صالحی ادامه داد: طرح تعادل دام و مرتع‌، جایگزینی سوخت‌های فسیلی و احیای شوره‌زارها از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به عملکرد این سازمان در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، ۱۷۲ پروژه با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی انجام شد که ۱۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، ۱۵۹ پروژه نیز با اعتبار چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اجرا شد که حدود ۷۷ درصد اعتبارات ملی به این پروژه‌ها اختصاص یافت.

وی ادامه داد: ۹۹ پروژه نیز با اعتبار استانی هفت میلیارد و نیم اجرا شد که اعتبار اختصاص یافته، ۴۴ درصد بوده، جمع کل پروژه‌های اجرا شده در استان برای مقابله با بیابان‌زایی، ۴۳۰ پروژه با اعتبار مصوب ۴۱ میلیارد تومان است.

صالحی با اشاره به طرح کاداستر برای مقابله با بیابان‌زایی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، این طرح برای سه شهرستان چهارمحال و بختیاری تعریف شده است، اراضی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تا پایان سال ۹۹، ۸۱۶ هزار هکتار بوده که ۴۶۱ هزار هکتار مربوط به سنوات قبل و ۳۵۴ هزار هکتار در سال ۹۹ انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری دیگر برنامه‌های مقابله با بیابان‌زدایی را، تعیین حدود ذخیره‌گاه‌های جنگلی و تعیین تکلیف نهالستان‌ها و هدایت آنان به سمت بخش خصوصی برشمرد.

وی درخصوص مسئله زراعت چوب، تصریح کرد: مقرر شد که این موضوع در چهارمحال و بختیاری سیاست‌گذاری شود، ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی استان برای زراعت چوب در نظر گرفته شده که از این مقدار، ۴۵۰ هزار هکتار از مستثنیات است.

صالحی با بیان اینکه ۲۵۰۰ هکتار زمین به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است، گفت: ۳۴ هزار هکتار نیز برای مدیریت مرتع تعریف شده است که تاکنون بر روی ۱۱ هزار هکتار از آن، عملیات صورت گرفته است، اجرای طرح جنگل‌کاری نیز مربوط به ۱۳۷۹ هکتار بوده که عملیات مربوط به ۴۵۱ هکتار آن در سال ۹۹ صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اراضی اختصاص‌یافته به زراعت چوب را ۱۹۱۱ هزار هکتار عنوان و بیان کرد: ۲۷۳ هزار هکتار در سال ۹۹ اجرایی شده است.

وی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را مهم‌ترین راهکار مقابله با بیابان‌زدایی دانست و گفت: ۲۲۳ هزار هکتار عملیات در سطح استان صورت گرفته که از این مقدار، ۲۳ هزار هکتار مربوط به سال ۹۹ بوده است.

صالحی به طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری اشاره و بیان کرد: طرح "سه، چهارده، هزار و ۴۰۰" با دارا بودن ۴۳ زیرپروژه، برای مسئله بیابان‌زایی تعریف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به بیماری خشکیدگی جنگل‌های بلوط‌های استان، ادامه داد: ۵۰ هزار هکتار از اراضی بلوط استان به این بیماری مبتلا شده‌اند و در حال حاضر اقدامات کوتاه‌مدت برای محافظت از بلوط استان تعریف شده است،همچنین پدیده تغییر اقلیم، گون‌زارهای استان را دچار خشکیدگی کرده است.

وی درخصوص قاچاق چوب در استان، توضیح داد: جنگل‌نشینان استان، برای تامین معیشت خود باید مهاجرت کنند یا به قاچاق چوب روی بیاورند، بنابراین دستگاه‌های متولی برای اشتغال مناطق جنگلی باید برنامه‌ریزی کنند.

صالحی در پایان با اشاره به اینکه ضریب حفاظت جنگلی ویژه مناطق جنگل‌نشین تعریف شده است، گفت: به ازای هر سه هزار هکتار جنگل، یک جنگلبان تعریف شده و تعداد نیروی مورد نیاز چهارمحال و بختیاری در این حوزه، ۱۱۹ نیرو است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022