خدمت کریمانه زمینه ساز جهانی شدن معارف رضوی


خدمت کریمانه زمینه ساز جهانی شدن معارف رضوی

تبیین سیره و منش حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) را نباید به دهه کرامت محدود و خلاصه کنیم بلکه باید همواره در طول سال با برنامه ریزی هایی که سازمان ها و نهادهای مرتبط انجام می دهند، فرهنگ رضوی را در سطح کشور و در سطح جهانی ساری سازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دهه کرامت از سالروز ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و تا ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد. کرامات حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه (س) یکی از اصلی ترین دلایل نامگذاری دهه کرامت است.

دهه کرامت فرصت مناسبی است تا به ترویج و گسترش سبک زندگی ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) بپردازیم و با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و مساجد و در حال حاضر شبکه های اجتماعی، فرهنگ و معارف رضوی را در سطح جامعه ترویج کنیم.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام «سید علی مقدم قوچانی» نویسنده و پژوهشگر حوزوی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

چگونه می توان با سیره اخلاقی امام رضا (ع) آشنا شد و سیره ایشان را در اصلاح سبک زندگی به کار گرفت؟

امام رضا (ع) دارای سجایای اخلاقی و ویژگی های رفتاری ارزشمندی هستند که از آن جمله می توان به عبادت فراوان و سخاوتمندی اشاره کرد. همچنین امام رضا (ع) به تلاوت قرآن، روزه داری، تواضع، فروتنی و رعایت اصول اخلاقی مشهور هستند و همواره به اصحاب خود توصیه می کردند که با زبان دعا با خداوند در ارتباط باشند. زمانی که سیره و منش امام رضا (ع) را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار بگیریم، می توانیم با الگوگیری از اخلاق حسنه ایشان به بهبود روابط بین خانواده ها و افراد جامعه کمک کنیم. توجه به نماز، قرائت قرآن و عبادت می تواند زمینه تقرب انسان به خدا را فراهم کند و باعث خودشناسی و خداشناسی شود، از طرفی ارتباط معنوی با خدا به کمک انسان می آید و سجایای اخلاقی را در انسان تقویت می کند. کمک همنوع، سخاوتمندی و بخشش یکی از شاخص های رفتاری است که می تواند به انسجام بین افراد جامعه کمک کند.

عبادت، راز و نیاز و سجده های طولانی امام رضا (ع) بیانگر آن است که رابطه معنوی خاصی با خداوند متعال داشته اند. امام رضا (ع) اسوه کامل بندگی، سخاوت و ساده زیستی بودند. در عصر حاضر باید سیره و منش امام رضا (ع) را به عنوان الگو و سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و با تاسی از اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در زندگی فردی و اجتماعی به شعائر اخلاقی عمل کنیم.

امام رضا (ع) پیش از ولایتعهدی و پس از ولایتعهدی چه روش و سیره سیاسی در پیش گرفته است؟

امام رضا (ع) ساده زیستی را سرلوحه زندگی خود قرار داده بودند و حتی زمانی که به عنوان ولیعهد مامون انتخاب شدند هیچ توجه ای به قدرت و عظمت جایگاه خود نداشتند. امام رضا (ع) در دوران ولایتعهدی خود هیچ گونه تغییر رفتاری با اطرافیان و زیردستان خود نداشتند و همواره فروتنی و تواضع پیش از ولایتعهدی را حفظ کرده بودند. همچنین پرهیزکاری و تقوای امام رضا (ع) به گونه ای بود که حتی دشمنان ایشان نیز به این ویژگی اخلاقی اعتراف می کردند. امام رضا (ع) پیش از ولایتعهدی مامون همواره در مواجهه با ظلم و ستم فعالیت داشت و از حق مظلومان دفاع می کرد و پس از ولایتعهدی نیز این ویژگی را حفظ کرده بودند و به رغم اینکه مامون ایشان را به عنوان ولیعهد خود انتخاب کرده بود اما همواره با ظلم مبارزه می کردند و جامعه اسلامی را رهبری و هدایت کرده و به تربیت و آموزش مردم مبادرت می ورزیدند.

سیره و شخصیت عملی امام رضا (ع) در انسجام بخشی به جامعه چه نقشی ایفا می کند؟

آزاداندیشی و عقلانیت امام رضا (ع)، خودباوری و عزت نفس، عبودیت و بندگی سه محور اصلی در سبک زندگی امام رضا (ع) است. امام رضا (ع) می فرمایند:««لَیْسَ اَلْعِبَادَةُ کَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ اَلتَّفَکُّرُ فِی أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه عبادت واقعی تفکر در راه خدا است.» با توجه به این جمله از امام رضا (ع) باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تفکر و اندیشه جایگاه ویژه ای در منظر ائمه اطهار (ع) به ویژه امام رضا (ع) دارد. از نگاه امام رضا (ع) تفکر باید توأم با عقلانیت باشد و این دو بدون هم ثمر و نتیجه ای برای انسان ندارند، از طرفی عزت نفس و خودباوری به انسان کمک می کند تا زیر بار ظلم و جور نرود و همواره به حق خواهی و ظلم ستیزی بپردازد.

امام رضا (ع) حقیقت این موضوع را که انسان موجودی ارزشمند است به روش های مختلف بیان می کند. توجه به شخصیت و سیره امام رضا (ع) و عملی کردن آن در زندگی فردی و اجتماعی می تواند به انسجام ملی کمک کند. در این راستا مسئولان می توانند با خدمت رسانی به مردم گره گشای مشکلات باشند و با استفاده از فرصت دهه کرامت زمینه ای برای خدمات رسانی به مردم و گره گشایی فراهم کنند.

چگونه می توانیم از دهه کرامت برای جهانی کردن معارف رضوی استفاده کنیم؟

تبیین سیره و منش ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) را نباید به دهه کرامت محدود و خلاصه کنیم بلکه باید همواره در طول سال با برنامه ریزی هایی که سازمان ها و نهادهای مرتبط انجام می دهند، فرهنگ رضوی را در سطح کشور و در سطح جهانی ساری و جاری سازیم. رسانه ها مبلغان دینی و نهادهای فرهنگی و شبکه های اجتماعی می توانند نقش موثری در توسعه و گسترش فرهنگ و معارف رضوی در سطح کشور و جهان داشته باشند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان