خشکسالی 60 درصد از کشتزارهای دیم شیروان را خشکاند


خشکسالی 60 درصد از کشتزارهای دیم شیروان را خشکاند

بجنورد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: خشکسالی 60 درصد از 15 هزار هکتار کشتزار گندم دیم این شهرستان خراسان شمالی را خشکاند که حدود 80 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد کرد.

دکتر حسن ایزانلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین خشکسالی بیش از سه هزار هکتار کشتزار جو را هم از بین برد و در رویش محصول جو در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم خوب نبود.

وی میانگین برداشت محصول گندم دیم سال گذشته در هر هکتار از مزارع این شهرستان را سه تن دانست و گفت: این میزان امسال به کمتر از ۱.۵ تن در هر هکتار کاهش یافته است.

ایزانلو همچنین میانگین عملکرد گندم در هر هکتار از مزارع آبی را در سال جاری ۳.۲ تن عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته بیش از چهار تن بود.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان مجموع کشتزارهای گندم و جو در سال جاری را ۳۱ هزار و ۸۵۰ هکتار دانست و گفت: پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت ۳۳ هزار تن گندم در این اراضی تولید شود که ۲۴ هزار تن آن خرید تضمینی خواهد شد.

ایزانلو افزود: سال گذشته ۴۴ هزار تن گندم در این شهرستان برداشت شد که از این میزان ۳۳ هزار تن محصول خرید تضمینی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان خاطرنشان کرد: اینک ۴۷ دستگاه کمباین( ۲۰ دستگاه بومی و ۲۷ دستگاه مهاجر) کار برداشت گندم این شهرستان را از اول تیرماه آغاز کرده اند که این روند تا اواخر تابستان ادامه دارد.

ایزانلو با اشاره به سه مرکز خرید گندم این شهرستان( کارخانه آرد مطیع، ساعد و شهر لوجلی) گفت: کشاورزان محصول خود را به دلالان نفروشند و بخشی از محصول جو و گندم خود را به عنوان بذر برای کشت پاییزه نگه دارند.

این شهرستان واقع در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟