امام تنها متعلق به جامعه شیعیان نیست/ ضامن تفسیر صحیح اسلام است


امام تنها متعلق به جامعه شیعیان نیست/ ضامن تفسیر صحیح اسلام است

معارف گفت: امام تنها متعلق به جامعه شیعیان نیست و یکی از فلسفه‌های وجود امام این است که امام ضامن تفسیر صحیح اسلام است و اگر نباشد تفاسیر گوناگونی از اسلام و قرآن پیش می‌آید.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، مجید معارف، استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران با برنامه «سوفیا» در مورد فلسفه امامت به صورت تلفنی مصاحبه کرد.

معارف با بیان اینکه امام در بینش شیعه مفهوم جامعی بین مرتبه‌ای از مراتب پیامبران اولوالعزم و امامان معصوم(ع) است، تصریح کرد: با استناد به روایتی از امام باقر (ع) در ارکان پنجگانه اسلام، ولایت مهمترین رکن است و صاحب ولایت مردم را به سایر ارکان دعوت می‌کند و نماز، زکات، حج و روزه در مراتب بعدی قرار می‌گیرد.

این استاد الهیات ادامه داد: از منظر امام باقر (ع) مرتبه بالای معارف به عنوان باب الاشیا و عامل رضای خداوند، اطاعت از امام است.

وی وجود حجت و امام را عاملی برای به سامان رسیدن امور زمین و استقرار یافتن دانست و تصریح کرد: در اندیشه شیعی امامت، حجت و وزنه سنگینی برای سایر امور است.

استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به سه ویژگی امام تصریح کرد: برخورداری از علم ویژه که ابواب گسترده‌ای دارد، نصب و جعل الهی و عصمت از ویژگی‌هایی است که امام را به حجت تبدیل می‌کند.

معارف با بیان اینکه حجت الهی دلالتی برای تشخیص حق و باطل توسط مردم است با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) بیان کرد: وجود دو امام در یک زمان ممکن نیست مگر آنکه یکی از امامان مطیع دیگری باشد.

این استاد با بیان اینکه اگر حجت نباشد، زمین اهلش را فرو می‌برد ابراز کرد: با استناد به قرآن کریم، این فرو بردن می‌تواند به معنای افتادن مردم به جان یکدیگر باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که حجت و امامی اداره امور را در دست نداشته باشد.

وی در مورد فلسفه امامت متذکر شد: امام تنها متعلق به جامعه شیعیان نیست و یکی از فلسفه‌های وجود امام این است که امام ضامن تفسیر صحیح اسلام است و اگر نباشد تفاسیر گوناگونی از اسلام و قرآن پیش می‌آید.

معارف ضمن اشاره به یکی از فلسفه‌هایی که در روایات امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در مورد امامت تبیین شده خاطرنشان کرد: اگر مؤمنان چیزی از دین کم کردند و یا تغییر دادند، امامان(ع) در صدد جبران برمی آیند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج