جامعه قرآنی نیازمند برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری کلان در حوزه آموزش قرآن است/نیازهای مردم از معارف قرآن تأمین نشده


جامعه قرآنی نیازمند برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری کلان در حوزه آموزش قرآن است/نیازهای مردم از معارف قرآن تأمین نشده

میرزاجانی با بیان اینکه آموزش قرآن بایددر آموزش و پرورش به عنوان یک اقدام راهبردی دردستور کارمتولیان امرقرار گیرد،گفت:اگر قراراست جامعه ما قرآنی شود، بدون شک مسیرآن از برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری کلان در حوزه آموزش قرآن در نظام اسلامی می گذرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، موانع و مشکلاتی سر راه فعالیت های قرآنی وجود دارد و جامعه ما که یک جامعه قرآنی است، ضرورت دارد که زندگی ما هم قرآنی محور شود و تربیت جامعه نیز تربیتی قرآنی باشد. درک مفاهیم و تدبر در قرآن برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا سبک زندگی قرآنی باید در جامعه ما جاری و ساری باشد. به نظر می رسد از قرآن به عنوان سرمایه بزرگ انسان ساز به خوبی استفاده نمی شود تا جامعه ما را به سعادت و کمال برساند لذا در این خصوص با «محمد تقی میرزاجانی»، معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

جامعه قرآنی نیازمند برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری کلان در حوزه آموزش قرآن است/نیازهای مردم از معارف قرآن تأمین نشده

شما به عنوان عضوی از جامعه قرآنی چه مطالبات از دولت جدید دارید؟

در حوزه فعالیت های قرآنی از دولت سیزدهم توقع می رود چند موضوع را در اولویت و با جدیت دنبال کند. نهادهای قرآنی نتوانستند نیازهای عموم مردم از محتوا و معارف قرآن را به نحو مطلوب تعیین کنند، باید فورا به این نیاز مهم پاسخ داد. برخی نهادهای قرآنی در حوزه مربوط به ظواهر قرآن مانند قرائت، حفظ و امثال آن ماموریت دارند و برخی در حوزه محتوا و معارف قرآن به نظر می رسد قالب فعالیت های قرآنی حال حاضر در کشور یا به ظواهر قرآن خلاصه شده است و یا به صورت سطحی به معارف قرآنی پرداخته شده است. مزید بر آن نهادهای مسئولان عملا نتوانسته اند آموزه های قرآنی را به صورت کاربردی به عموم مردم عرضه کنند. باید لذت واقعی انس و معاشرت با قرآن را به مردم بچشانند. چنانچه این مهم محقق نشود عملا سبک زندگی جامعه ما قرآنی نخواهد شد.

موازی‌کاری نهادهای قرآنی بودجه را هدر می‌دهد / ضرورت تشکیل سازمان واحد قرآنی

متاسفانه موازی کاری در فعالیت های قرآنی و متعاقب آن هدررفت بودجه از گذشته تاکنون وجود داشته است. پراکندگی و از هم گسیسختگی فعالیت های قرآنی هم درد کهنه ای است، اگرچه با تاسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش شد تا ساماندهی لازم در این بخش صورت گیرد اما خروجی فعالیت های 10 ساله شورا نشان می دهد عملا در دست یابی به این اهداف توفیق چندانی حاصل نشده است.

اساسا در کشور ما اینکه با یک سازوکار سیاستگزار بتوان نهادهای مجری را به خط کرد و یک حرکت منسجم را ساماندهی نمود، جواب نمی دهد؛ از این رو به نظر می رسد تجمیع و تمرکز حداقل بخشی از فعالیت های قرآنی همسو در یک سازمان و نهاد دارای استقلال و امکانات در کوتاه مدت بتواند وضعیت متشتت فعلی را سامان بخشید و مصرف اعتبارات محدود قرآنی را در مسیر صحیح و موثر هدایت کند.لذا اگر این تمرکز به هر علتی امکان پذیر نشد، کمترین انتظار ایجاد الزام و ضمانت اجرایی برای تصمیمات شورای توسعه و تمکین کامل اعضا از این تصمیمات است که ظاهرا جز با دستور مقام عالی دولت محقق نخواهد شد.

آموزش قرن رآن در آموزش و پرورش باید به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار گیرد

مقوله آموزش قرآن در آموزش و پرورش باید به عنوان یک اصل مهم و یک اقدام راهبردی در نظام آموزشی نظام اسلامی در دستور کار متولیان امر باشد. دوران تحصیل دانش آموزان مهمترین و موثرترین مقطع زمانی آموزش آنان است که تعلیم قرآن از آن مستثنی نیست. اگر قرار است جامعه ما قرآنی شود، بدون شک مسیر آن از برنامه ریزی جامعه و سرمایه گذاری کلان در حوزه آموزش قرآن در نظام اسلامی به ویژه دوران تحصیلی دانش آموزی می گذرد؛ از این رو لازم است عمده جد و جهد دولت به کارآمد کردن و پشتیبانی شایسته از حوزه قرآنی وزارت آموزش و پرورش معطوف گردد.

توفیقات حاصل شده در حوزه فعالیت های قرآنی ناشی از چه مواردی بوده است؟

نگاهی به پیشینه فعالیت های قرآنی کشور نشان می دهد قالب توفیقاتی که در این حوزه حاصل شده محصول تلاش مجموعه های خودجوش مردمی بوده است. از جلسات آموزش قرآن گرفته تا اقدامات متعدد و متنوعی که طی این سال ها در تشکل ها و موسسات مردمی قرآنی صورت گرفته است لذا تقویت فعالیت های مردمی و واگذاری حداکثری امور قرآنی به موسسات می بایست به عنوان یک سیاست دارای اولویت توسط دولت دنبال شود.

پایان پیام/35

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آماده هرگونه همکاری در زمینه فعالیت های قرآنی در نیروهای مسلح هستیم