عرفه یعنی اعتراف به گناهان | بدون حضور در عرفه مناسک حج کامل نخواهد شد


عرفه یعنی اعتراف به گناهان | بدون حضور در  عرفه مناسک حج کامل نخواهد شد

حجت‌الاسلام حسنلو در مورد نام عرفه گفت: خداوند انسان را به صحرای عرفه می‌خواند تا انسان به گناهای خود اعتراف کند و خداوند هیچ کس را بدون آمرزش از این صحرا بیرون نمی‌فرستد، از این رو عرفه را روز عید نیز می‌دانند چون انسان در آن گناه نمی‌کند.

حجت‌الاسلام امیر علی حسنلو -مسئول گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات- در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در خصوص اهمیت روز غعرفه گفت: عرفات منطقه‌ای وسیع است به وسعت 18 کیلومتر مربع در شرق مکه؛ این منطقه وسیع به شکل کوه‌هایی که به شکل نیم دایره درآمده مشخص شده است.

وی ادامه داد: حجاج بیت الله الحرام در روز 9ذی الحجه از ظهر در این منطقه حضور پیدا می‌کنند که این حضور «وقوف» نامیده می‌شود، این حضور بسیار مهم است تا جایی که گفته می‌شود تمام حج عرفه است، از نظر مناسک حج؛ عرفه بسیار مهم است به طوری که اگر کسی این وقوف را نکند حج او کامل نیست.

این محقق و نویسنده تاکید کرد: قوم قریش در زمان حج به این منطقه اهمیت نمی‌داد و پیامبر اکرم(ص) این گوش زد را به حاجیان کرد که چنانچه کسی به این مناسک حج نرود حج او کامل نخواهد بود، در پیش از اسلام هم کفار در این منطقه توقفی نداشتند.

حجت‌الاسلام حسنلو یادآور شد: عرفات در خارج از محدود حرم است و وقوف از خروج نسبت به حرم رخ می‌دهد و سپس بعد از عرفه به خانه خدا برمی‌گردند.

وی در مورد اینکه چرا نام این منطقه عرفه گذاشته شده است، گفت: وقتی جبرئیل مراسم حج را به آدم یا ابراهیم خلیل آموخت گفت آیا اعمال حج را شناختی؟، برخی معتقدند که وقتی حضرت آدم و حوا هبوط کردند در این منطقه بود، عرفات از زمانی به این نام شناخته شده که مردم برای اعتراف گناهان خود به این منطقه سر می‌زدند.

مسئول گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات بیان کرد: امام صادق(ع) در خصوص نام‌گذاری عرفه فرمودند«جبرئیل در ظهر عرفه به ابراهیم(ع) گفت به گناه خود اعتراف کن و اعمال حج را بشناس»، درواقع عرفات را به خاطر این سخن جبرئیل نام‌گذاری کردند زیرا اعتراف به گناهان است.

حجت‌الاسلام حسنلو بیان کرد: برخی هم عرفه را به خاطر کوهی که این منطقه را از دیگر منطقه مستقل کرده است به این نام گذاشته‌اند، جمع این اظهارات می‌تواند درست باشد اما اصل این منطقه به نام عرفه به این خاطر است که مومنان در این منطقه جمع می‌شوند و به گناهان خود اعتراف می‌کنند.

وی در خصوص اهمیت عرفه خاطرنشان کرد: غیر از روز عرفه شب عرفه هم بسیار حائز اهمیت است، درواقع اعمال بسیار خوبی در این شب وجود دارد و بسیاری ادعیه‌های حیرت‌آوری در این شب قابل خوندن است، این همه گرفتاری در جامعه امروز ما باعث می‌شود که ما با خواندن دعاهای این شب قدری آرام‌تر شویم.

اهمیت عرفه به اندازه شب قدر است

این مدرس حوزه تصریح کرد: به همین جهت اهمیت عرفه با شب قدر نزدیک است و به همین خاطر به جا آوردن عرفه در حج بسیار مهم است، وقتی انسان به اعمال این شب می‌نگرد به فلسفه آفرینش خود پی می‌برد.

حجت‌الاسلام حسنلو در مورد برنامه‌های شب و روز عرفه گفت: اولین عمل شب عرفه دعا و مناجات است که عبادات این شب معادل 170 سال عبادات است، «تسبیحات عشر» در این شب سفارش شده و یک دعای مخصوص هم دارد، زیارت امام حسین(ع) و اقامت در کربلا در این شب بسیار ذکر شده است.

وی در مورد اعمال روز عرفه نیز بیان کرد: روز عرفه عید است با وجود آنکه عید خوانده نشده است، به گفته امام علی(ع) روزی که انسان گناه نکند روز عید او است و انسان در این روز گناه نمی‌کند و این یعنی عید؛ شیطان در این روز تحقیر شده است، در این روز مجددا زیارت امام حسین(ع) و غسل سفارش شده است که هرکسی بخواند هزار عمره برای او ثبت می‌شود.

مسئول گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات عنوان کرد: قبل از اجراء عرفات یک نماز دو رکعتی وجود دارد که گناهان را از انسان بر می‌شمرد، در روایتی در مورد یکی از اعمال این روز خطبه‌ای ذکر شده است که در گذشته «مسجد سخرات» کوچیکی در پایین این کوه بود که محل ایراد این خطبه بوده است که متاسفانه وهابیت آن را از بین برد.

حجت‌الاسلام حسنلو ادامه داد: در این خطبه رسول اکرم(ص) لزوم رعایت مال و جان مومنین، رعایت حرمت ماه‌های حرام، بازگرداندن امانت مردم، عدم تغییرات در ماه‌های حرام، منع ربا، لغو حقوق کسانی که در جاهلیت بودن، رعایت حقوق متقابل همسران و زنان و ... را بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: دیگر موضوعی که اهمیت عرفه را نشان می‌دهد بخشش گناهان است، امام علی(ع) می‌فرمایند «کسی گناه و جرمش بالاتر است که دعای عرفه را بگذارند ولی از بخشش گناهانش از سوی خداوند مایوس باشد».

این محقق و نویسنده در پایان گفت: امیدواریم کسانی که در این روز حضور پیدا می‌کنند دعا کرده تا گناهان آنها بخشیده شود، متاسفانه امروز فساد در جامعه زیاد شده است و شاهدیم در این بازار آشفته اقتصادی برخی احتکار می‌کنند و این افراد باید توبه کنند.

پایان پیام/523

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری محفل انس با قرآن در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)