عملیات تعیین حریم تپه خلیل‌ آباد شوط آغاز شد


عملیات تعیین حریم تپه  خلیل‌ آباد  شوط آغاز شد

ارومیه – ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت:  عملیات تعیین حریم تپه تاریخی خلیل‌آباد در شهرستان شوط آغاز شده است.

جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف از این گمانه‌زنی، شناسایی دوره‌های فرهنگی و گسترده اصلی و واقعی محوطه و همچنین تدوین نقشه گستردگی به منظور جلوگیری از تخریب این اثر مهم فرهنگی است.

وی اضافه کرد: براساس گمانه‌زنی‌های انجام‌شده و بررسی فشرده سطح محوطه و مستندنگاری تمام عارضه‌های سطحی اعم از چاله‌های متعدد حفاری غیرمجاز، در محوطه خلیل‌آباد شوط هیچ‌گونه شواهدی از وجود لایه‌های استقراری وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اظهار کرد: تنها عوارض شکل‌گرفته در نتیجه فعالیت انسانی در این محوطه سازه‌های سنگی مدور و بیضی‌شکل هستند که در نتییجه کاوش غیر مجاز نمایان شده اند و پراکندگی ابزارهای سنگی از جنس تراشه و سنگ مادر از جنس سنگ چرت بر سطح محوطه چشم گیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به عدم وجود هر گونه مواد فرهنگی، ارائه تاریخ‌گذاری و کاربری برای آن‌ها مقدور نیست.

تپه خلیل‌آباد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و درداخل شهر شوط واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۴۱ با شماره ثبت ۴۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شوط یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟