اصناف در پیک پنجم کرونا موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند


اصناف در پیک پنجم کرونا موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: اصناف مختلف این استان در پیک پنجم کرونا موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و در صورت بی‌توجهی، اجرای محدودیت‌ها قطعی است.

سیدعلی آقازاده روز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونای استان مرکزی افزود: پیک پنجم کرونا از هفته گذشته در استان آغاز شده و اکنون نیمی از شهرهای این استان در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند.
وی ادامه داد: اصناف مختلف استان مرکزی سه روز مهلت دارند نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با هدف مدیریت کرونا اقدام کنند و در صورتی که بعد از این مهلت شرایط تغییری نکند، اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف در دستور کار قرار می‌گیرد.
استاندار مرکزی اظهار داشت: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم در استان مرکزی و هم در کشور از ۸۳ درصد به ۲۶ تا ۳۴ درصد رسیده که این بی تفاوتی نسبت به مسائل بهداشتی زمینه موج پنجم کرونا را فراهم کرده است.
آقازاده بیان کرد: آستانه تحمل کادر درمان یک ظرفیتی دارد و برای غلبه بر کرونا شهروندان باید همکاری مضاعفی با این قشر و ستاد مقابله با کرونا داشته باشند.
وی اضافه کرد: فرآیند واکسیناسیون در استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری شرایط مطلوبی دارد و بدین ترتیب که در کشور ۹ درصد و در این استان ۱۱ درصد از شهروندان دوز نخست کرونا را دریافت کرده‌اند.
استاندار مرکزی گفت: با توجه به اینکه بازگشایی مدارس و آموزش حضوری در سال جاری تحصیلی استان مرکزی در دستور کار قرار دارد، معلمان باید تا پایان مردادماه جاری واکسینه شوند.
آقازاده شرایط شهرستان محلات را به لحاظ کرونا حساس عنوان کرد و گفت: مبادی ورودی این شهر به خصوص در تعطیلات پایان هفته باید تحت کنترل و از ورود خودروهای غیربومی جلوگیری شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: در پیک پنجم کرونا به غیر از تالارها هیچ صنفی تعطیل نمی‌شود اما در مقابل اصناف نیز وظیفه دارند مسئولیت‌پذیر باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
بهروز اکرمی افزود: تالارها در شرایط قرمز کرونایی تعطیل هستند و هر گونه فعالیت این قشر خلاف قانون است و فرمانداران وظیفه دارند نسبت به این مهم توجه ویژه‌ داشته باشند.
وی ادامه داد: در بازدیدی که از چند دستگاه اجرایی انجام شد بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها و کارکنان دولت نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل شهری به خصوص در اراک و فروشندگان سیار میوه و تره‌بار دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و فرماندار و شهردار اراک باید نسبت به این مهم رسیدگی کنند.
اکرمی بیان کرد: دستگاه قضایی در دوران کرونا همکاری‌های موثری با دیگر نهادها در خصوص مدیریت کرونا داشتند اما در شرایط کنونی باید تعامل و همکاری بیشتری از خود نشان دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: بزرگترین مرکز واکسیناسیون استان مرکزی در مصلی اراک با ۲۰ جایگاه از امروز سوم مرداد ماه آغاز به کار کرده و در هر ساعت یک‌هزار نفر در این مرکز واکسینه می‌شوند.
دکتر محمد جمالیان افزود: درست از زمانی که استان مرکزی وارد شرایط قرمز شد، دوره‌ همی‌ها و مراسم‌های عروسی بیشتر به چشم می‌خورد و از طرفی پارک‌ها و فضاهای عمومی استان تا ساعات پایانی شب‌ها مملو از جمعیت است.
وی ادامه داد: درصد درگیری کودکان به سویه جدید کرونا بسیار بیشتر از سویه‌های دیگر است و در صورت سهل‌انگاری فاجعه‌ای جبران ناپذیر در استان اتفاق می‌افتد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: شرایط ابتلا و فوتی‌های کرونا در شهرستان محلات نگران‌کننده است و فرماندار این شهرستان و ستاد مدیریت بیماری کرونا استان برای جلوگیری از افزایش میزان مبتلایان برنامه‌ریزی کنند.
جمالیان بیان کرد: تاکنون ۷۹ درصد جمعیت ۸۰ سال به بالا، ۸۴ درصد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۸۳ درصد از جمعیت ۷۰ تا ۷۴ سال، ۷۶ درصد از شمار سنی ۶۵ تا ۶۹ سال و ۶۴ درصد جمعیت ۶۰ تا ۶۵ استان مرکزی واکسینه شده‌اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست گفت: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی در هفته چهارم تیرماه ۲ هزار و ۷۱ مورد گزارش شد که نسبت به هفته سوم همین ماه تغییری نداشته است.
دکتر علی علی‌محمدی افزود: شمار موارد بستری کرونا نیز از ۱۷۴ مورد در هفته سوم تیرماه به ۲۰۲ مورد در هفته چهارم رسید که ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: موارد سرپایی کرونا در هفته چهارم استان مرکزی یک‌هزار و ۸۶۹ مورد گزارش شد که نسبت به هفته سوم همین ماه، ۲ درصد کاهش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: هفته چهارم تیرماه ۲۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که نسبت به هفته سوم تیر ۸۵ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: تا پایان هفته چهارم تیرماه جاری، بیش از ۱۴۰ هزار مورد تست در استان مرکزی انجام شده که ۲۳ هزار و ۲۹۷ مورد آن مثبت اعلام شد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است و نخستین مورد مثبت کرونا در این استان اول اسفندماه سال ۹۸ پس از قم در اراک به ثبت رسیده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقش تلفن همراه در ناباروری مردان