اعضای شورای شهر اراک نگاه خاص سیاسی داشتند، اما سیاسی‌کاری نکردند


اعضای شورای شهر اراک نگاه خاص سیاسی داشتند، اما سیاسی‌کاری نکردند

سخنگوی شورای شهر گفت: اعضای شورای پنجم شهر اراک نگاه سیاسی خاص خود را داشتند، اما سیاسی کاری نکردند.

سعید نادری روز چهارشنبه ششم مرداد ۱۴۰۰ در نشستی با خبرنگاران در خصوص اقدامات چهارساله شورای پنجم اسلامی شهر اراک اظهار کرد: در طول عمر شورای پنجم دو شهردار و سه سرپرست برای شهر اراک انتخاب شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امر، شورای پنجم را سیاسی خطاب کردند، افزود: اعضای شورا هر کدام نگاه سیاسی خود را داشتند، اما سیاسی‌کاری نکردند.

نادری با بیان اینکه شورا با پروژه‌های نیمه تمام در نقاط مختلف شهر و وضعیت درآمدی نامناسب و بدهی کار خود را اغاز کرد، تصریح کرد: شورا تمرکز خود را بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام قرار داد و با اختصاص بودجه مناسب، تقاطع های ورزش، شریعتی، شهید صیدی، علم الهدی، پارک بانوان و ... به اتمام رسید.

وی ارتقای کیفیت زندگی شهری در اراک را مطالبه شهروندان در طول سالیان اخیر دانست و گفت: توجه به مطالبات مردم، خود را در ایجاد پیاده‌راه امیرکبیر نشان داد، البته در قسمتی از پروژه پیاده راه سازی موفق و در قسمتی با توجه به شرایط ناموفق بوده‌ایم، قسمت هایی نیز نیمه کاره است.

نادری گفت: شورا در احداث سالن‌های ورزشی و تخصیص امکانات ورزشی در پارک‌ها بخصوص پارک‌های حاشیه شهر اقدامات خوبی انجام داده و اصرار ویژه‌ای در ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی در مناطقی مانند سنجان، فوتبال، داوران و شهرک قائم داشته و سالن های ورزشی نیمه کاره در فوتبال و چشم‌موشک کامل شدند.

وی افزود: با اهتمام شورا ۵ تقاطع غیرهمسطح با رقم قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شد که پروژه مقاومت مصداقی از این قراردادهاست که اگر به مشکلات سیمان بر نمی‌خوردیم به سرعت تمام می‌شد، هرچند که با ۴۰ میلیارد تومان هزینه به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده و روگذر آن تا هفته آینده افتتاح می‌شود.

سخنگوی شورای شهر اراک بیان کرد: در حوزه خدمات شهری، لازم به ذکر است که اراک با تایید کارشناسان از جمله شهرهای تمیز کشور است و هیچ خللی در جمع‌آوری پسماندها و خدمات شهری وجود نداشته است، فضای سبز شهری نیز کیفیت خوبی دارد ولی کم آبی باعث بی کیفیت شدن آن نشده است.

وی افزود: پروژه احداث پارک های محلی مانند دره گردو و باغ ایرانی شروع شدند و بخش‌هایی از آنها انجام شده اما تکمیل نشدند و به پیشرفت بالایی نرسیده اند، همچنین طرح بازسازی دیوار ساحلی رودخانه اراک با ۲۰ میلیارد هزینه تکمیل شد و املاکی در حاشیه رودخانه واقع در کرهرود که مورد تهدید آسیب های ناشی از وقوع سیلاب بودند نیز مورد ساماندهی از سوی شهرداری قرار گرفت.

نادری گفت: تکمیل و استفاده از کناره های رودخانه بعنوان رینگ شهری به سبب مسدود شدن برخی مناطق برای ساخت بزرگراه شهری از کمربندی شمالی به جنوبی هنوز صورت نگرفته است با این حال در مناطقی نظیر انتهای خیابان کشتارگاه، تکمیل شده است.

نادری تاکید کرد: در طول فعالیت شورای پنجم تمامی صحن علنی از طریق اینستاگرام پخش زنده داشت، سامانه عیان راه‌اندازی شد و تمامی فعالیت‌ها و اطلاعات تصویب شده شورا، در سامانه قرار گرفت. همچنین یکی از افتخارات این شورا پذیرش نقد نسبت به عملکرد از سوی رسانه‌ها بود، علاوه بر این یکی از فعالیت های چشمگیر شورای پنجم بخصوص در قیاس با شوراهای گذشته، کمیسیون فرهنگی فعال و اقدامات مهم آن مانند اجرای طرح روز اراک، سرود اراک و حمایت از خانه هنرمندان و نظیر آنهاست.
نادری با بیان اینکهکشورای پنجم کم حاشیه ترین شورا در سالهای اخیر بوده است، گفت: مسئله املاک قولنامه ای برای اقشار کم درآمد که توانایی ساخت و ساز نداشتند و نمی‌توانستند از امتیاز زمین خود استفاده کنند به معضلی بزرگ تبدیل شده بود، به همین دلیل به ساخت و ساز غیرمجاز روی می‌آوردند که شورا شیوه نامه و مصوبه‌ای در این راستا اجرا کرد که در آن برگه راهنمای ساخت یا مجوز ساخت صادر شد که در شهر های دیگر الگو قرار گرفت، همچنین شورا شیوه نامه ای برای تملک املاک تدوین کرد و بر کار کارشناسی توام با عدالت تاکید کرد.

وی در حوزه ترافیک شهری اظهار کرد: در اراک مشکل ترافیکی عمده ای وجود ندارد، هرچند که باید در مرکز شهر محدودیت اعمال شود ولی با این‌حال طرح جامع ترافیک شهر اراک تکمیل و تصویب و به وزارتخانه ارسال شده است که در این طرح احداث دو خط BRT و احداث مسیر های دوچرخه سواری وجود دارد، البته تاکنون ۳۵ کیلومتر طرح دوچرخه سواری احداث شده و امید است با تصویب این طرح این میزان مسیر افزایش یابد و زیرساخت‌ها و فرهنگ دوچرخه سواری در شهر نهادینه شود. مسیر یکطرفه خیابان امام نیز از جمله مسائلی است که در این طرح به آن پرداخته شده و در صورت عملی شدن آن، مشکل ترافیکی این خیابان حل خواهد شد.

وی ادامه داد: حرکت به سمت بودجه محله محور که تکمیل آن و مستقل شدن شهرداری مناطق می‌تواند عامل اجرایی شدن خواسته‌های مردم در مناطق مختلف باشد، توسط شورا به انجام رسید، همچنین تغییر ساختار دفترچه تعرفه عوارض در سال ۹۶ کهوبه دلایل عدالت محوری و شفافیت و جلوگیری از فساد، کامل‌ترین دفترچه در کشور است، از جمله مهمترین اقدامات شورا بوده است.

نادری با بیان اینکه درآمد شهرداری در سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان رسید، گفت: شورا در حوزه درمانی تعداد ۸ قطعه زمین در انتهای هپکو، شهرصنعتی، جهانگیری، سردشت، پارک امیرکبیر و ابتدای شهرک گردو بطور رایگان برای احداث پایگاه اورژانس واگذار کرد، حدود ۳ میلیارد جهت خرید تجهیزات پزشکی برای درمان کرونا اختصاص داد و در ضد عفونی نقاط مختلف شهر نیز اقدامات لازم را انجام داد.

وی درخصوص سرنوشت املاک تملک و تخریب شده جهت اجرای پروژه ۵۸ متری گفت: پس از لغو طرح ۵۸ متری در طرح جامع جدید اراک طرح ۲۴ متری در نظر گرفته شد که با تکمیل مطالعات، شهرداری می تواند برای املاک در مسیر پروژه تعیین تکلیف کند و دیگر املاک تملک شده در طرح قبل، املاک شهرداری محسوب می شود و شهرداری می‌تواند برای آن تصمیم خاص خود را داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر اراک در خصوص تخریب خانه حاج باشی توضیح داد: مالکان این ملک خواهان ثبت این ملک در آثار ملی و حفظ این اثر نبودند در صورتی‌که میراث فرهنگی اقداماتی برای ثبت این ملک در آثار ملی انجام داده و مصوب شده بود. قسمت هایی از این ملک در بارندگی های سال ۹۸ مورد تخریب قرار گرفته‌بود و مالکین به هیچ‌وجه برای ترمیم همکاری نداشتند و در آخر با اعتراض آنها مصوبه ثبت ملی شدن خانه باطل و این ملک از فهرست آثار ملی خارج شد. البته شورا در بحث میراث فرهنگی پای کار بوده است و کمک به بازار تاریخی اراک و بازسازی مقبره آقاضیاءالدین گواهی بر این مدعاست، ولی در قبال خانه حاج باشی مالکان تمایلی بر حفظ نداشتند و در نهایت با مجوز و حکم قانونی، ملک از فهرست آثار خارج و تخریب شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022