«بوکتاب» مشهد افتتاح شد


«بوکتاب» مشهد افتتاح شد

سومین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی «بوکتاب» با محوریت کتاب کودک و نوجوان در مشهد افتتاح رسید.

مصطفی رحمان‌دوست، نویسنده کتاب کودک، در افتتاحیه این فروشگاه که شامگاه گذشته، ۷ مرداد ماه، در مجتمع پاژ مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بخش‌هایی در این فروشگاه باید بچگانه شود تا کودکان بتوانند بدون این‌که کتاب‌ها را بخرند، در این مکان کتاب بخوانند. همچنین اگر کودک در این فروشگاه امکان انتخاب شخصی خود را داشته باشد و کتاب را به چشم مردم برساند، تیراژ کتاب بالا خواهد رفت؛ در غیر این صورت اگر این دو اتفاق نیفتد، تیراژ کتاب ما از وضع موجود پایین‌تر خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت بسیار زیاد زائران در مشهد، باید شعبه دوم این فروشگاه در نزدیکی حرم مطهر رضوی نیز ایجاد شود تا زائران بتوانند از خدمات این فروشگاه استفاده کنند.

محمدرضا توکل صدیقی، رئیس هیات مدیره شرکت دنیای ماه پیشونی، هم در این مراسم گفت: فروشگاه «بوکتاب» مشهد سومین شعبه‌ این فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که توسط شرکت ماه پیشونی تاسیس شده است. دومین شعبه فروشگاه پس از تهران سال ۱۳۹۷ در بندرعباس که تعداد فروشگاه‌های کتاب آن به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید و عمده فروشگاه‌ها کتاب درسی و دانشگاهی داشتند با آگاهی از نیاز مردم استان به محصولات فرهنگی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع تأسیس شد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی فروشگاه بندرعباس نقطه عطفی در فعالیت‌های شرکت ما بوده است و هویت مد نظر ما به لحاظ بصری، فرهنگی و نوع چینشی که بر آن اساس باید فروشگاه شکل می‌گرفت، صورت پذیرفت. طراحی نوع قفسه‌ها که کاربردی‌تر باشد و نوع چینش کتاب‌ها و نوع محصولاتی که باید در مجموعه قرار می‌گرفت، به هویتی رسید که این هویت در فروشگاه مشهد تکرار و بارور شده و تکامل بیشتری پیدا کرده است.

توکلی با تأکید بر این‌که باغ کتاب تهران یکی از مجموعه‌هایی است که پایه‌گذار بسیاری از رویکردها بوده و اکنون مورد توجه شهروندان تهرانی قرار گرفته است، تصریح کرد: بخش فروشگاه کتاب در تهران ۳۵۰۰ متر است و حدود ۲۰۰ متر در اختیار بخش اداری مجموعه قرار دارد. هم‌اکنون با گذشت بیش از دو سال از افتتاح آن فروشگاه، روزانه حدود ۸۰۰ فاکتور فروش صادر می‌شود؛ یعنی ۸۰۰ نفر در این مجتمع رفت و آمد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که عمده دغدغه سهامداران این شرکت توسعه ویترین کتاب است، خاطرنشان کرد: همواره محرومیت در موضوع ویترین کتاب کودک و نوجوان وجود داشته و دارد و قدم‌های ما شاید مقداری به کاهش این رنج کمک کند. ما در سال ۱۳۹۵ شرکت را با رویکرد توسعه ویترین کتاب و با محوریت کتاب کودک و نوجوان و عرضه محصولات فرهنگی در کنار کتاب کودک و نوجوان تاسیس کردیم و در همان سال با باغ کتاب تهران قراردادی تنظیم کردیم که فروشگاه کودک و نوجوان باغ کتاب تهران از تیر ماه ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد.

«بوکتاب» مشهد افتتاح شد

محمد مجری‌سازان طوسی، مدیر عامل شرکت دنیای ماه پیشونی، نیز در این مراسم گفت: قرارداد ایجاد فروشگاه «بوکتاب» مشهد ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ منعقد و امروز، همزمان با عید غدیر، افتتاح شد. یکی از دغدغه‌های ما چیدمان و طبقه‌بندی کتاب‌ها در این فروشگاه بود که با چندین ماه کار مجموعه کتابی تحت عنوان «طرح طبقه‌بندی و چیدمان کتاب در فروشگاه‌های کتاب» در ۵۹۰ صفحه تالیف شد. این کتاب مبنای چیدمان کتاب‌های ما در فروشگاه‌ها خواهد بود و اکنون این پروژه را در بخش چیدمان طبقه‌بندی اسباب‌بازی در دست تألیف است که تا امروز حدود ۱۰۰۰ صفحه در آن خصوص نوشته شده است.

وی ادامه داد: در مشهد فروشگاه کتاب کودک و نوجوان به این وسعت وجود ندارد و امیدوارم این فروشگاه زمینه‌ای برای ایجاد فروشگاه‌های بعدی در شهرستان‌ها و مراکز محروم باشد.

مجری‌سازان طوسی تصریح کرد: این فروشگاه دارای دو بخش کاربازی و فکربازی در کنار فروش کتاب و نوجوان است اما به دلیل شرایط کرونایی بخش فکربازی‌ها و کاربازی‌ها که جزو مشاغل گروه چهار است و در شرایط قرمز کرونایی نمی‌تواند فعالیت کند، به صورت آزمایشی راه‌انداری می‌شود تا در فرصت‌های بعدی به صورت رسمی افتتاح شود.

رحیم‌زاده، مدیرعامل شرکت کاربازیا، نیز در این مراسم در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده کاربازی در فروشگاه کتاب گفت: در مسافرت‌های کاری خود در خارج از کشور با مجموعه‌ای به عنوان مشاغل کودکان برخورد کردم. به این ترتیب که شغل‌های مختلف را در قالب بازی برگزار می‌کردند و بچه‌ها با مشاغل آشنا می‌شدند. از این رو به عنوان اولین مجموعه با توافق شهرداری تهران در برج میلاد با حدود ۲۵۰۰ متر کار خود را شروع کردیم. این طرح را منطبق با باورهای فرهنگی خود بومی‌سازی کردیم و این مجموعه با حدود ۲۵ شغل از جمله پلیس، خلبانی، آتش‌نشانی، خبرنگاری، صنایع دستی، بانکداری، پست، خوانندگی، استعدادسنجی کودکان و رانندگی و مکانیکی به عنوان بزرگترین مجموعه مشاغل کودکان در ایران افتتاح شد.

«بوکتاب» مشهد افتتاح شد

وی افزود: همین ایده با تغییراتی و اضافه کردن بازی‌های فکری و استعدادیابی کودکان در سال ۱۳۹۸ در مجموعه باغ کتاب تهران اجرا شد که به عنوان مجموعه فکربازی‌ها در آن مجموعه شروع به کار کرد.

رحیم‌زاده با اشاره به ظرفیت میلیون حضور زائران در مشهد تصریح کرد: یکی از مکان‌های مدنظر برای راه‌اندازی این مجموعه شهر مشهد بود. به همین دلیل این مکان با زیربنای حدود ۳۰۰۰ متر خریداری شد و پس از توافق با مجموعه باغ کتاب و ماه پشیونی قرار شد این مجموعه نیز به فعالیت‌های کاربازی‌ها اضافه شود و ما ترکیبی از کاربازی‌ها، فکربازی‌ها و بوکتاب را در این مجموعه داشته باشیم که خانواده‌ها با حضور در این‌جا با کتاب، مشاغل و مجموع مسائلی که با کودکان در ارتباط است، آشنا شوند.

وی بر ضرورت وجود رستوران در این فروشگاه تاکید کرد و افزود: حدود ۷۰۰ متر به این مجموعه به عنوان رستوران و کافی شاپ و غذای کودک اضافه می‌شود تا خانواده‌ها به صورت کامل از این مجموعه استفاده کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟