مراحل درخواست طلاق از طرف مرد و کارهایی که باید انجام داد


در این بخش اطلاعاتی در مورد درخواست طلاق از سوی مرد را در اختیار شما قرار داده ایم. مردها می توانند برای طلاق اقدام کنند و در صورتی که هیچ دلیلی برای آن نداشته باشند هم دادگاه تشکیل می شود و حکم نهایی صادر می شود. گاهی بعضی از درخواست های طلاق از سوی مرد […] نوشته مراحل درخواست طلاق از طرف مرد و کارهایی که باید انجام داد اولین بار در مجله...

در این بخش اطلاعاتی در مورد درخواست طلاق از سوی مرد را در اختیار شما قرار داده ایم. مردها می توانند برای طلاق اقدام کنند و در صورتی که هیچ دلیلی برای آن نداشته باشند هم دادگاه تشکیل می شود و حکم نهایی صادر می شود.

گاهی بعضی از درخواست های طلاق از سوی مرد داده می شود. برای این نوع درخواست ها باید مراحل خاصی را طی کنید تا بتوانید خیلی راحت برای این کار اقدام کنید که در ادامه بررسی می کنیم.

مراحل درخواست طلاق از سوی مرد

وقتی که افراد به فکر طلاق می افتند و برای آن اقدام می کنند یعنی دیگر زندگی خود را دوست ندارند و نمی توانند همسرشان را به عنوان شریک زندگی خود قبول کنند. فواید طلاق زیاد است و باعث سالم ماندن روح و روان دو نر می شود و چه بسا که ممکن است فرزنندان هم زندگی بهتری خواهند داشت. پس از انجام طلاق باید با مشکلات پس از آن سر و کله بزنید و ترفندهایی را برای رفع آنها بدانید که به خوبی از پس آنها بر آیید و به سراغ یک زندگی خوب بروید. در ادامه شما را با مراحل طلاق آشنا می کنیم با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: روزهای سخت بعد از جدایی و طلاق را چگونه تحمل کنیم؟

حق طلاق

حق طلاق با مرد است و او می تواند هر موقع که به دادگاه خواست مراجعه کند و دادخواست را ثبت کند. باید در نظر داشته باشید که این حق منطبق با ماده 133 قانون مدنی است و مردان بدون دلیل هم می توانند این کار را انجام دهند. اگر همسر این مرد رضایتی در مورد طلاق نداشته باشد این نارضایتی نمی تواند مانع از صدور حکم شود و تنها روند اداری این حکم را طولانی می کند.

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد و کارهایی که باید انجام داد

رای دادگاه

رای دادگاه پس از درخواست مرد صادر می شود و آن را گواهی عدم سازش می نامند. باید بدانید که این زن و مرد باید در طول 3 ماه آینده پس از صدور جکم به دفتر رسمی طلاق مراجعه کنند و رای دادگاه را ثبت کنند و پس از این مدت زمان دیگر رای دادگاه اعتباری ندارد.

اعتراض به رای دادگاه

در این مرحله فرقی ندارد که طلاق از سوی مرد باشد یا زن، اگر کسی به این حکم اعتراض کند پرونده سه مرحله ای می شود. دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور حتی اگر این اعتراض غیر موجه باشد رای دادگاه را تعلیق کرده و روند دادگاه تا یک سال به تاخیر خواهد افتاد. پس از این مدت زمان اگر زوجه باز هم برای طلاق اقدام کنند حکم نهایی صادر می شود و طرفین باید آن را اجرا کنند.

نکات مهم

وقتی که درخواست طلاق از سوی مرد باشد منطبق بر ماده 29 قانون حمایت از خانواده بر طبق رای دادگاه نسبت به دادن مهریه، نفقه، اجرت المثل اقدام کند.

قاضی دادگاه تعیین کننده حضانت فرزندان و ملاقات با آنها است.

وقتی که به دادگاه می روید قاضی از شما می خواهد تا داوری برای خود تعیین کنید ولی این کار تاثیر زیادی برای رفع اختلاف ندارد و بر رای دادگاه هم تاثیر ندارد.

باید در نظر داشته باشید که هیچ موقع مهریه زن از بین نمی رود تنها در صورتی مرد می تواند آن را پرداخت نکند که طلاق توافقی باشد و خود زن از آن بگذرد.

نوع دیگر طلاق رجعی است که مرد می تواند در مدت 3 ماه عده به زن خود رجوع کند و آن طلاق از بین می رود. البته این طلاق برای دختان باکره و خانم هایی که دچار یائسگی شده باشند وجود ندارد.

اگر مرد وکیلی داشته باشد بدون حضورش می تواند طلاق بگیرد و به دادگاه مراجعه نکند.

اگر مرد قابت کند که همسرش تخلفات شرعی و روابط نامشروع داشته از هم نمی تواند مهریه را پرداخت نکند.

اگر دادگاه رای مبنی بر اجرت المثل صادر نکرده باشد باید با استفاده از کارشناسان توانمند و ماهر، اجرت المثل را بررسی کرد و در نتیجه پس از صدور حکم قطعی طلاق مرد باید آنها را پرداخت کرده و اگر چنین نکند زن می تواند از او شکایت کند و این حق را طلب کند.

مطلب پیشنهادی: طلاق گرفتن از طرف زن + مراحل طلاق گرفتن از سمت زن در ایران و شرایط آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا