همبستگی کیشوندان و مسوولان برای شکست کرونا


همبستگی کیشوندان و مسوولان برای شکست کرونا

کیش - ایرنا - این روزها که اوضاع کیش در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد مسوولان و کیشوندان در این جزیره قدم در راه همبستگی گذاشته اند تا بلکه هرچه زودتر این موج را به ساحل آرامش سلامتی برسانند.

به گزارش ایرنا، موج پنجم کرونا تمام کشور را فرا گرفته و استان های جنوبی بیش از هر نقطه ای درگیر شده و از انجایی که این ویروس استثنایی برای هیچ مرز و بومی قائل نیست کیش را به عنوان جزیره ای گردشگری مانند سایر نقاط درگیر خود کرده است.

اکنون جولان کرونا در کیش به گونه ای است که شمار مراجعه کنندگان دارای علامت به بیمارستان نزدیک به ۸۰۰ نفر در هر روز، تعداد بیماران مثبت کرونایی حدود ۱۰۰ نفر، تعداد بستری شدگان روزانه حدود ۱۰ نفر و فوت شدگان در هر روز یک نفر است که این آمار برای این جزیره با جمعیت ۴۲ هزار نفری قابل توجه است.

وضعیت شیوع اپیدمی کرونا در کیش به گونه ای است که محمد اسماعیل مطلق معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه شب در نشستی با مدیران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به وضعیت موجود، نظر ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران، قرنطینه کامل ۲ هفته ای سه جزیره قشم، کیش ، هرمز و حتی شهر بندرعباس است.

شکست سوش دلتای کرونا که قدرت سرایت آن ۱۴۰ درصد بیشتر از گونه های دیگر بوده نیازمند همکاری و همراهی چندین برابری مسوولان و مردم نسبت به گذشته است و این مساله در کیش روز گذشته پس از برگزاری آخرین جلسه ستاد مبارزه با کرونا، با تشکیل پویش مردمی خودمان تعطیل می کنیم قوت بخشیده شده است.

همبستگی کیشوندان و مسوولان برای شکست کرونا

کاهش ظرفیت پذیرش در اماکن عمومی

سخنگوی شورای سلامت کیش در خصوص آخرین مصوبات ستاد کرونا جزیره گفت: با توجه به اوضاع وخیم شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد بیماران مثبت، بستری و فوتی ادارات، شرکت ها، ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های بخش خصوصی و دولتی ملزم به رعایت دور کاری ۷۰ درصد نیروهای خود شدند.

محمدرضا رضانیا افزود: کاهش پروازهای ورودی و خروجی جزیره کیش و پذیرش مسافران با حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت، کاهش تردد شناورهای مسافربری و منع ورود مسافر از مسیر دریایی از دیگر محدویت های مصوب شده در این جزیره است.

وی اضافه کرد: از دیگر محدویت های اعمال شده در جزیره توقف فعالیت پلاژهای بانوان و آقایان از امروز، تعطیلی موزیک زنده رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها از امشب، تعیین ظرفیت ۳۰ درصدی برای پذیرش هتل‌ها و رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها است.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای سلامت از امروز تا اطلاع ثانوی زمان بازارها در ساعت ۲۲ و کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها در ساعت ۲۳ پایان می یابد و منع تردد شبانه از ساعت ۲۴ تا ۴ بامداد اعمال خواهد شد.

پویشش مردمی تعطیلی بازار

اکنون تعدادی از فعالان اقتصادی و فرهنگی کیش به صورت خودجوش به پویش مردمی خودمان تعطیل می کنیم پیوسته اند که در اطلاعیه های جداگانه تعطیلی کسب و کار خود را اعلام کرده اند.

در بسیاری از این اطلاعیه ها مسوولیت اجتماعی جهت حفظ سلامت کیشوندان و مسافران و عمل به مصوبات شورای سلامت کیش از جمله دلایل تعطیلی این کسب و کارها اعلام شده که مجمع جنگ های شبانه، جامعه کلوپ داران ، گروه پروازی جایرو کوپتر، تم پارک سنتر کیش، پلاژ آقایان و بانوان، گروه گردشگری تاپ توررز، شرکت خدماتی میزبانی فاخر کیش از جمله فعالانی هستند که به این پویش پیوسته اند.

برخورد جدی با متخلفان در هتل های کیش

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران کیش در نامه ای خطاب به مالکان و مدیران هتلهای کیش آورده است: براساس تصمیم شورای سلامت کیش پذیرش مسافر در هتل‌ها فقط با ٣٠ درصد ظرفیت مجاز است.

مسیح الله صفا گفته است: براساس موافقت دادستان کیش با متخلفین برخورد قاطع تا حد پلمپ محل کار بدون اطلاع قبلی مجاز است و علت تعطیل نکردن کامل خدمات گردشگری از هر قبیل نیز همین است که پرسنل تحت نظارت دقیق مدیران باشند.

همبستگی کیشوندان و مسوولان برای شکست کرونا

مراجعه ۸۰۰ نفر به کلینیک تنفسی بیمارستان کیش

رییس بیمارستان کیش در یک گفت وگوی خبری اظهار داشت: پس از قرار گیری این جزیره در وضعیت قرمز کرونایی از حدود یک ماه گذشته تعداد مراجعه کنندگان به کلینیک تنفسی بیمارستان از ۳۰ نفر در هر روز اکنون به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است.

مصطفی نادعلی نژاد افزود: این آمار نشان دهنده این است که شرایط خوبی در جزیره کیش حاکم نیست و باید تصمیمات جدی تری گرفته می‌شد و در این میان توجه به دغدغه‌های کسبه و بازاریان نیز که مطالبات به حقی است، در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه سلامتی ساکنان کیش مهمترین دغدغه است، گفت: مسوولان همراه هستند و جزء دغدغه هایشان بسته شدن جزیره کیش است، اما باتوجه به شرایط اقتصادی در جزیره این محدودیت‌ها مصوب شد تا بازخورد آن بررسی و با تصمیم گیری‌ها و جلسات بعدی در خصوص محدودیت‌ها تصمیم گیری شود.

وی گفت: در حال حاضر ۵۱ بیمار بستری در بخش تنفسی تحت درمان هستند و هفت بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و یک نوزاد نیز در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری است.

دوستان صادق

در پایان این گزارش خالی از لطف نیست اگر داستانی بخوانیم که این روزها همگی باید روزی چند بار آن را برای خودمان تکرار کنیم تا شاید به این نتیجه برسیم که برای شکست کرونا یک دست صدا ندارد:

روزی معلمی سر کلاس درس مسابقه ایی ترتیب داد. ظرفی آب ، یک قطعه صابون و یک قوطی جوهر خودنویس آورد، مسابقه شروع شد، قرار بود بچه ها دست خود را که قبلا جوهری شده بود، بدون کمک کسی و بدون کمک دست دیگر با آب و صابون پاک کنند.

به این صورت راست دست ها دست راست خود را جوهری کرده و دست چپ ها دست چپ خود را جوهری کرده و زمان گرفتند ببینند که چه کسی زودتر دست خود را تمیز می کند.

نفر اول را مشخص کردند و نفر آخر را هم همین طور بعد به نفر آخر اجازه داده شد که با دو دستش کار کند و دستان جوهریش را کاملا تمیز کند.

معلم به بچه ها گفت :دیدید ما همه مثل آن دست هستیم، اگر روزی همه ی عزم خود را جزم کنیم، که درون خود را پاک کرده و شستشو دهیم، باز هم جاهایی باقی می ماند که دستان ما به آن نخواهد رسید، اما اگر یک دوست خوب و صادق مثل آن یکی دستمان وجود داشته باشد، خیلی راحت تر و بهتر می توانیم خود را اصلاح کنیم.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۱۲ مرداد در این جزیره ۶ هزار و ۸۶۵بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای ۱۰۲ نفرآنان در روز گذشته تایید شد.

اکنون ۵۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کیش بستری هستند که ۱۰ تن در روز گذشته بستری شده اند و تاکنون ۳۵ نفر در این جزیره به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.




از شناسایی و درمان یک هزار و 372 بیمار مبتلا به HIV تا فوت 511 نفر در هرمزگان